Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ida Gabrielsson

Vänsterpartiet

@idagabrielsson (X)

479

inlägg

@drdanielschatz Du vet att jag är från Sandviken så det är lugnt? Plus hon vet t.o.m. länet o gissar på det andra landskapet i samma län. Proffsigt ändå. Ni får nog hitta på nåt annat om ni vill värva gävleborgarnas röster!

Visa på X

@viktorbk Är ju från Gästrikland så hade ju gissat rätt, väljarna i Gävle kan va lugna. Men tar upp på VU. Imponerad av att hon har koll på vilket län det gäller, o när landskapet efterfrågas gissar på grannen till Gästriklands dvs Hälsingland, ett konkret exempel på nooshidas inflytande?

Visa på X

@adamdanieli Det är väl en ganska vanlig uppfattning även bland högerekonomer att vi bör ha en enhetlig kapitalbeskattning.

Visa på X

@cmuggla Fast det är ju inga generella avdrag, utan avdrag gör den som har råd att köpa städhjälp, bostad etc. Den som inte har råd med det får inget avdrag. Så visst är det ett bidrag.

Visa på X

Höga ”bidrag” har vi inte sett röken av i Sverige på decennier. Höga avdrag däremot. Vi måste befria invånarna i Danderyd från avdragsberoendet. Dom behöver lära sig att göra rätt för sig och betala sina egna räkningar.

Visa på X

@eliasspaningar Klart vi gör? Därför ska pengarna gå till våra gemensamma försäkringar, Reinfeldt tömde socialförsäkringarna och lät löntagarna stå för notan

Visa på X

@Johan_Gillman Bra idé! Fast jag tror miljardärerna måste betala mer, annars finns det inga pengar att anställa undersköterskor för. Tänkte inte på det eller?

Visa på X

@ewix25 Så ser det ju inte ut med alla skatter, det är den nationalekonomiska forskningen överens om? Varför har vi haft minus tillväxt när högern sänkt skattekvoten?

Visa på X

Lika bra att supa ner sig velekar arbetsmarknadsministern tänkte efter misslyckandet med skyhög arbetslöshet.

Visa på X

Vad menar du med det, är det inte mer rimligt att skriva vad det är jag inte förstår? Att orsakerna till att just Sverige har toppar internationellt gällande förmöghetskoncentrationen under dom senaste åren inte främst bygger på att vi har exceptionellt hög produktivitet är väl dom allra flesta överens om. Givetvis finns det sådana exempel också men dessa förklarar inte att vi har starkare koncentration i Sverige än nästan alla andra länder. När X-konton exemplifierar med Kamprad o HM blir det därför missvisande, eftersom dessa byggdes upp under en tid med mycket mer jämlikhet o mycket lägre koncentration. Åsa Hansson o John Hassler som knappast kan betecknas som ”vänster” säger tex om L-utspelet, att ”dubbla miljardärer” inte har nån automatisk koppling till hög produktivitet ”att det är löjligt” o nåt ”regeringen skulle kunna fixa imorgon” Menar du att Sveriges toppnotering gällande förmögenhetskoncentration enbart bygger på nya högproduktiva företag o investeringar? Dom flesta andra menar att detta beror på flera saker, bl.a. perioder av låg ränta, spekulation på fastighetsmarknaden mm. Man skulle kunna utformat ett system som istället gynnar investeringar, ökad konkurrenskraft o uppmuntrar arbete o innovation. Man kan givetvis diskutera för och nackdelar med olika skatter. Men du vill verkar mest vilja skriva nåt på X som dina fans kan gilla.

Visa på X

@Backviken Jag har jobbat på Konsum o i en handlarn butik som drevs av min pappa. Han hälsar att miljardärskatt låter tipp topp!

Visa på X

Det gör dom inte Sverige har ingen skatt på ansamlat kapital, såsom många andra länder har. Hota med att fly landet i kris o krigstider, tycker jag är fegt. Det är väldigt stor del av infrastrukturen, elnät, järnväg, cybersäkerhet etc, som företagen är minst lika beroende av som civila. Givetvis bör man vara villig att bidra till det. Om inte miljardärerna ska betala mer vilka anser du ska få betala försvaret?

Visa på X

@Unkpojken @ChangFrick Jag har varit butiksanställd o gått en 2-årig utbildning till behandlingsassistent, samt läst upp mina betyg o har nu ett studieuppehåll från en socionomutbildning

Visa på X

Ytterhögern vill skicka mig till Gulag. Hoppas Dousa mfl säger ifrån till sin svans på skarpen.

Visa på X

@mediak12 Norrmännen får in lika stor andel skatt årligen, så det har inte påverkat på totalen.

Visa på X

@stephen_hinton Fast det är ganska självklart att vi inte ökat BNP, arbetare timmar etc i partiet med fördubblingen av miljardärerna. Att köpa lokaler av kommuner o sedan hyra dom tillbaks till kommunen skapar inte arbeten på samma sätt som Spotify eller Ikea.

Visa på X

@BarrskogR Okej parasiterar alla i riksdagen? Åkesson? V är det enda partiet som årligen föreslår sänkt arvode.

Visa på X

Vad menar du? Jag blev ordf för ung vänster när jag var 23 o hade 12.000 före skatt. Dvs en lägre lön än jag hade i butiken. Innan det hade jag jobbat i butik mm sedan jag var 15. När jag slutade som ordf har jag gått yrkesutbildning till behandlingsassistent o arbetat som det, sen 2011, i riksdagen kom jag in 2018. Varför tramsa?

Visa på X

? Vad är grejen, vi har beslutat inte driva frågan i förhandlingarna. Istället har vi valt miljardärskatten som vi inte landat i när den här intervjun genomfördes. Eftersom miljardärskatten är en sk ”egendomsskatt” har vi valt att släppa förslaget om att enbart göra nuvarande avgift o skatt på villor mer progressiv. Är inte det bra om du inte gillar den skatten?

Visa på X