@ZamirSimil @viktorbk Nej då skulle dom ju inte strukits? Om vi hade taktiken att ”blunda” så hade man inte åkt ut eller t.o.m. uteslutits för delningar på nätet.
Visa på X →479
inlägg
Hur då öppna upp? Dom betalar ju in medlemsavgift via nätet som i dom flesta partier. Vi har inte ”öppnat upp”. Det är inte ”taktik” att föra fram vad V tycker i palestinafrågan. Tror dom flesta partier kan håll med om att man bara blir rätt göad om man lyckas få fler medlemmar. Om detta hade varit en ”taktik” att försöka värva den med motsatta värderingar till V, hade vi ju inte varit så tydliga som vi varit centralt. Visst måste vi se till att hela organisationen blir bättre på att förstå att alla som är engagerade i Palestinafrågan inte gör det utifrån ett vänsterperspektiv. Men vad jag vet har ingen av dessa kunnat påverka våra politiska prioriteringar. Tror inte heller dessa personer gått med i V pga dom tror vi håller med om deras delningar etc, utan pga vi är aktiva i Palestinafrågan. Mina föräldrar som bor i åmot tycker också det är hemskt med folkmordet som sker, gruppen som bryr sig o är engagerad i frågan är bred o dom allra flesta delar vänsterns övriga värderingar. Dom som inte gör det ska inte vara med i V och vi ska bli snabbare att identifiera dessa.
Visa på X →”jobbfrågan” är helt sekundär för C, den tjänar bara som argument för sänkta skatter, när försäkringar o arbetsrätt ska försämras, eller när avregleringar ska genomdrivas. Deras förslag är: ”gör som nu fast ännu mer” det är det bara den som är ideologiskt förblindad som kan tro på. https://www.di.se/debatt/sverige-fortjanar-en-regering-som-besegrar-arbetslosheten/
Visa på X →@cmuggla Toppen är det väl inte? Är det väl inte eftersom det handlar om kommunlistor där flera inte står på valbar plats. Att vi ser till att dom stryks från listorna är väl bra. Även om dom som inte är på valbar plats.
Visa på X →@sdkarlsson Oj! Har ej hört talas om det partiet? Vilka är det?
Visa på X →Med ”alla andra” menar du då promillepartiet som Expressen nu grundat genom sin sammanställning? Även om man ponerar en sammanslagning med tidigare fall blir nog inte ”alla” ändå. Resterande kvarvarande medlemmar, tusentals förtroendevalda, kandidater på valbara platser, distrikt osv, gör att vi kan utgå från att Nooshi valt rätt parti ändå tror jag 😊. Att folk går med i det partiet som är tydligast mot folkmordet i Palestina är inte så konstigt. Att en del av dessa visat sig agerat oacceptabelt o i motsättning till V:s värderingar och politik är illa. Vi agerar därför så snart vi uppmärksammats på det. Visst behöver vi se till att våra lokala strukturer snabbare identifierar och agerar vid sådana tillfällen. Det ska vi också bli. Men inflytandet från dessa personer från granskningen i vår partiorganisation som helhet måste ses som näst intill obefintligt. Hur kan det bli såhär då? Det som sker i Palestina är fruktansvärt och en del som tidigare inte varit så politiska blir det kanske det i ett sådant läge? Och man har misslyckats på en del ställen lokalt att sortera vilka som inte bara tycker ”Palestina” utan också är ”vänster”. På vissa ställen blir man nog mest glad att man får nån ny medlem alls o så länge personen inte är högt profilerad är man inte lika noggrann, o oavsett vad det gäller tycker folk generellt det är lite olustigt att konfrontera varandra. På många ställen får alla medlemmar som vill stå på listan. Och att granska sociala medier är det inte alla som gör, så det får vi bli bättre på och jag uppfattar det som att nästan ”alla” i partiet är överens om att vi behöver bli det. Till skillnad mot tex Tidö som verkar premiera sina TikTok-tokar, blir man ju inte kvar hos oss.
Visa på X →@MaxJerneck Äntligen!
Visa på X →@ingridcarlqvist Jag är inte jättesnäll så det löser sig
Visa på X →Vad är poängen med sån här ”granskning” menar man att ministern okynnespluggat engelska?
Visa på X →Sverige ligger under EU-genomsnittet i att beskatta dom absolut rikaste. Så man behöver inte curla miljarderna!
Visa på X →@miztlur Ja vår talesperson Tony är iaf med i TV4 idag i en kort intervju. Ligger på play.
Visa på X →”Rättvisa” är när dom fattigaste blir ännu fattigare, o det som driver orättvisorna i M:s värld är mer jämlikhet. ”Satsningen” som ska göra breda löntagargrupper glada är inte höjda barnbidrag eller avskaffad karens, utan att den som nästan inget har, nu får ännu mindre.
Visa på X →Att M inte tänkte på detta innan dom ”prioriterade” ett rejält underskott?


@JEriksson15709 Är det ditt bästa argument?
Visa på X →@JEriksson15709 🥳
Visa på X →@jocke_jimmy ❤️
Visa på X →Vad gör Tidö när dom ligger riktigt risigt till i opinionen? Går till val på Vänsterpartiets politik!
Visa på X →@PerRosencrantz Tur att åtminstone M kämpar för oss!
Visa på X →Vad gör Tidö när dom ligger risigt till i opinionen? Går till val på vänsterpolitik. Halverade avgifter i kollektivtrafiken har V lagt i budget efter budget, nu drar Tidö fram V-förslaget. Men med V görs det permanent och inte enbart fram till valdagen, dessutom med stöd till regionerna så att kapaciteten och turtätheten kan byggas ut!
Visa på X →Hade missat den här artikeln från Saco och @SofiaStale men dök upp i flödet eftersom ordförande i pensionsgruppen/ansvarig minister, delat o hejat på Saco som här kritiserar LO för deras krav om pensionerna. Märkligt att ge sitt stöd som ansvarig minister till en av partsorganisationerna på löntagarsidan. överenskommelsen från 2016 innehåller att en kontinuerlig dialog o avstämning ska ske parterna. Det finns en stor missuppfattning om att ingen ska få diskutera förbättringar av pensionssystemet, så är det inte. Vi har en grupp som ska vara i full enighet när vi fattar beslut, men givetvis ska vi kunna diskutera pensionera utifrån olika perspektiv. Jag skulle säga att det är vår politiska skyldighet. Att systemet inte är en del av statsbudgeten är en sanning med modifikation, vi har byggt upp buffertfonder och utvecklingen för dessa påverkar det finansiella sparandet och därmed saldomålet i statsbudgeten. Det är statens buffertfonder. När överskottet är stort frigörs medel årligen i budgeten för att nyttja till det sittande regering så önskar, styrkan på den ”gas” som infördes avgjordes bl.a. utifrån hur det skulle påverka det årliga saldot för staten. Skulle vi öka avgiften till systemet skulle vi behöva finansiera det i statsbudgeten, en ökning till den nivå Saco föreslår skulle kosta ca 20 miljarder. eftersom stora delar av arbetsgivaravgiften idag är intecknade i budget genom den sk allmänna löneavgiften. V röstade nej till riktåldern eftersom vi inte var en del av pensionsgruppen då. Det är uppenbart att vi kan behöva arbeta längre. Och det funkar bra för en del idag, kanske särskilt bra för den med ett visst typ av tjänstemannayrke där kroppen inte slits ut på samma sätt. Arbetet mot åldersdiskriminering och reglerna för ”jobbonärer”bör ju passa utmärkt för denna grupp. Samtidigt ser det inte ut så för många arbetare. Vad ska vårdbiträden, barnskötare och brevbärare leva av när dom inte orkar längre? I överenskommelsen från 2016 fanns också ett åtagande gällande förbättrad arbetsmiljö, bilden är att väldigt lite har skett, och för många har det t.o.m. blivit sämre. Livsinlomsprincipen måste gälla alla även den som har ett för tungt jobb gör att klara heltid. Dessutom erbjuds inte ens alltid en heltidsanställning. Mina föräldrar som båda haft LO-jobb har idag så låga pensioner att dom ibland måste be mig om hjälp för att klara kostnaderna. Är det rimligt när dom jobbar sedan dom var 15? Jag tycker inte det. Pappa hade innan han fick cancer som bröt ned skelettet inte haft en sjukdag på FK på 40 år, då min syster föddes. Han arbetade tills chefen sa åt honom o gå hem eftersom han skakade av smärta. respektavstånd kan man åstadkomma på andra sätt än att inte förbättra eller t.o.m. försämra för gruppen som ”står under” en. Vi ska ha en bra grundpension, den som arbetat länge med låg lön ska tjäna på det, och givetvis ska höginkomsttagare i Saco få sin del. LO lyfter också avgiften i sin rapport och om Saco vill diskutera den så uppmanar jag till att göra det. Saker händer sällan av sig själva i politiken och avgiften har ju inte höjts än idag. Anledningen till att LO föreslår en så hög höjning är ju för att deras medlemmar annars inte kommer få en tillräcklig pension eftersom en rak höjning ger mest till den som tjänar mest. Om Saco inte vill höja avgiften så pass mycket som LO o inte heller införa någon kompensation för långt arbetsliv, måste man nog ställa frågan, vad tycker Saco är en rimlig pension för en undersköterska? Höginkomsttagare har ofta långt mycket mer kapital sparat, en kropp som håller på ålderns höst. Vill vi att människor ska jobba i äldreomsorgen eller byggbranschen även i framtiden måste vi kunna diskutera frågan ordentligt. Är den som har uppmaningar om pensionerna bara tyst, kommer det dröja länge till innan nån förändring sker. Tack för intressant rapport @LOSverige @JohanLOSverige https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0vw7a/var-vadjan-nappa-inte-pa-lo-s-pensionsbete
Visa på X →@mikaelgrev Vi har en enhetlig överenskommelse mellan alla partier.
Visa på X →@johanpaccamonti V vill inte ha just fastighetsskatt
Visa på X →Särskilt slugt är det väl inte? Det gör nog varken från eller till i kampen om väljarna i det här valet. I förlängningen tror jag att den som hela tiden går till val på taktik inte kommer uppfattas som särskilt genuin. Även ett maktparti behöver välja sina tillfällen annars blir det genomskinligt. S vill inte samla oppositionen innan valet ”för att vi har ett flerpartisystem”, inte ge besked i några enstaka frågor som vi som inte regerar nu kan gå ihop om. Men utspelen om vad man vill göra upp om med nu sittande regering har varit desto fler. Det kan nog uppfattas som rätt märkligt för väljarna. En bred skatteöversyn och en energiöverenskommelse är vi fler som föreslagit. Men eftersom politik inte längre verkar avgöras av sakinnehållet så finns det inget att vinna för Tidö. Dom vill inte döda konflikten tex om migration och kriminalitet, eftersom där tycker väljarna att Tidö har nåt att komma med. Inte heller efter valet eftersom det är kring sådant frågor dom vill kunna opponera. Att vi inte fick nån energiöverenskommelse var det heller inte sakinnehållet som avgjorde, högern (utom Ebba) ville ha kvar kulturkriget om kraftslag i valrörelsen. En skatteöversyn hade varit behövligt men ingen tror väl att Tidö-partisterna är beredda att höja nån skatt alls för välbeställda? Sist Tidö fick vara med och förhandla migrationen drev dom igenom politik och hoppade sedan av för att ta ännu fler steg än i överenskommelsen. S vet förstås det här men hoppas att väljarna ska tro på att breda överenskommelser är möjliga och att eventuella marginalväljare som ogillar övriga rödgrönas politik på områdena ska känna sig lugnade. Vi rödgröna har ett starkt övertag i opinionen och behovet av taktiska manövers är inte jättestort. Nån gång måste man ju palla bygga opinion också, kanske tex när man leder med 10 procentenheter, visst har säkert omfamning av en del Tidö-politik gynnar S, och visst kan det säkert vara gynnsamt med enstaka utspel om breda överenskommelser men inte hur många som helst. Tidö-politikerna får ju dessutom chans att påminna om MP o bränslet och V o skatterna om det är vad man S är rädda för. Jag tror dessutom att det är ett bättre som maktparti, att lita på att den egna pondusen och storleken kommer övertyga marginalväljare om vem som bestämmer, att ragga runt kan framstå som smått desperat. Dessutom, om S hade velat hade vi kunnat samla åtminstone 3 av dagens oppositionspartier och löst ut en del av frågorna som dom upplever skulle kunna stöta bort väljare, genom förhandlingar mellan våra partier. Reinfeldt-gänget var sluga. Dom hade en plan om enorma skattesänkningar, löntagarkollektivet försvagades och socialförsäkringarna urgröptes. För att lyckas få stöd för det triangulerade man S i jobbfrågan mm. Badade badtunna och kom överens med sitt gäng. Det är nåt annat än detta mer enfaldiga spår. ://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4682R/cantwell-magdalena-andersson-lagger-fram-gamla-ideer
Visa på X →Högern säljer in sina försämringar som ”satsningar”, den som har risigt ställt ska bli glad över att nån annan får det ännu sämre är väl tanken? Inte en enda förbättring har genomförts på området, därför har man bara detta att skryta om.
Visa på X →@OliverRosengren Vem vill det? V driver inte kravet längre. Och det kravet vi hade va att 2 procent av hushållen skulle betala lite mer. Men nu har vi valt att fokusera på en annan egendomskatt, miljardärskatten
Visa på X →