Vi har sänkt dieselpriset med mer än tio kronor per liter, för att vanliga människor ska kunna transportera sig. Även där det inte finns någon tunnelbana!
Visa på X →265
inlägg
Dumpens arbete de senaste åren har satt ljuset på omfattningen av problemet med övergrepp mot barn, både på internet och i samhället i stort. Polisen behöver vassare verktyg för att fånga vuxna som vill förgripa sig på barn. Nu inför vi i ett första steg en "Lex Dumpen", så att pedofiler ska kunna dömas utan att ett faktiskt barn har utsatts för brott. De nya lagarna träder ikraft om två månader. Vi bereder samtidigt lagförslag om brottsprovokation och omfattande straffskärpningar på som rör den här typen av brottslighet. Om några månader börjar vi låsa in riktigt farliga kriminella på obestämd tid – alltså för alltid om så krävs. Jag vill också få på plats en offentlig pedofilkarta och se ytterligare straffreformer för att komma åt pedofilerna. Man ska ha rätt att veta ifall grannen, barnens fotbollstränare eller vem som helst egentligen är dömd för sexualbrott mot barn, och när de väl fångas för sina brott måste straffen vara hårda. Vi står på barnens och föräldrarnas sida.
Visa på X →Att varna för pedofiler och farliga sexualbrottslingar ska inte vara olagligt. Förtalslagstiftningen behöver uppenbarligen ändras. Jag kommer ta upp saken med regeringspartierna omgående.


Sommarlov är skönt. Men vi har ett land att rädda.


https://www.dn.se/sverige/elias-ar-en-av-de-svenska-barnsoldaterna-jag-vill-bara-hem-till-mamma/
Visa på X →Stämmer det att S-styrda Robersfors kommun vägrat att tillhandahålla skolböcker åt en svensk tonåring som dömts till ungdomsfängelse i Danmark? Grundläggande utbildning är en av de viktigaste återfallsförebyggande faktorerna. Kommunstyrelsens ordförande Petra Andersin (S) måste redogöra för detta.
Visa på X →Januari 2026 blev den första kalendermånaden på åtta år utan en enda dödskjutning. Idag kan vi vara stolta över att vår politik räddar liv. Kan våldsnivåerna öka igen? I teorin ja, tillfälligt. Men trendmässigt talar mycket för motsatsen. Den här rekordnoteringen är ingen tillfällig minskning utan förväntad givet den trend som varit stark sedan sommaren 2025 då både skjutningar och sprängningar succesivt minskat. En jämförelse mellan de senaste tre månaderna (november 2025 till januari 2026) med motsvarande tidsperiod åren 2022-23 visar på mer än en halvering. Den positiva utvecklingen är ingen slump. Den hänger ihop med både effektivare polisiärt arbete och de reformer som Tidöregeringen genomfört på kriminalområdet. Bland de viktigaste åtgärderna finns de utökade möjligheterna till hemliga tvångsmedel och avlyssning av kriminella nätverk som infördes stegvis mellan 2023 och 2025. De har gett helt nya möjligheter att förebygga och lagföra grova brott. Det är reformer som Socialdemokraterna motsatte sig under sina åtta år vid makten och försökte stoppa så sent som i förra valrörelsen. De återstående skjutningarna och sprängningarna ska vi stoppa med hjälp av den kraftfullaste åtgärden hittills som träder i kraft om 10 månader (givet att Tidöpartierna vinner valet). Då blir det olagligt att delta i ett kriminellt gäng och de gängkriminella som återstår ute på gatorna kommer att kunna fängslas oavsett om man kan binda dem till något enskilt brott eller inte. Det blir spiken i kistan för den här absurda tiden i svensk historia när naiva politiker gjorde världens tryggaste land till ett paradis för kriminella. När de gängkriminella äntligen sitter inlåsta kan vi lägga skjutningarna och sprängningarna bakom oss och blicka framåt för att göra Sverige bra igen.


Statistiken är offentlig och är inte bara reserverad för oss i justitieutskottet, läs mer nedan: https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/sprangningar-och-skjutningar/
Visa på X →

Hej Teresa! Under 2025 började även sprängningarna minska i antal och jämför man senaste halvåret (aug 2025 – jan 2026) med motsvarande period 2022-2023 så är det sammanlagda antalet i praktiken halverat. Den positiva trenden har förstärkts och jämför man de tre senaste månaderna (nov-jan) ser man att antalet skjutningar och sprängningar minskat med långt mer än hälften, 63 %. Rikspolischefen redogjorde för utvecklingen på utskottsmötet den 20 jan, när vi båda närvarade. För övrigt har vi än så länge inte haft en enda skjutning med dödlig utgång år 2026. Om fyra timmar är januari över. Vet du hur många sådana månader vi hade under Magdalena Anderssons tid som statsminister?


Mycket troligt om det vore upp till Svantesson, utifrån hur hon uttrycker sig. Men budgeten avgörs av fyra partier tillsammans, inte ett. Min utgångspunkt är att det finns gott om onödiga utgifter att dra ner på innan man höjer skatten på mat.


Efter mer än två decennier av hårt slit har @jimmieakesson nu högst förtroende av alla partiledare bland svenska folket. Tack för allt du gör för vårt land Jimmie. Trägen vinner.

Tack för klargörandet. Nu vet väljarna vad de får (eller inte får) om sossarna får regeringsmakten.

Talade på Swedish lunch tidigare idag. Välbesökt event, med bland andra Nigel Farage, ukrainska boxningslegendaren Klitschko och statsråden Busch och Rosencrantz.

Orosmoln över Schweiz, jag är på plats och på väg för att lyssna till Trump som väntas tala i eftermiddag. Det är viktigt att Europa håller ihop i denna oredans tid.

Nu städar vi upp Kriminalvårdens misslyckande och ser till att det som borde ha varit självklart nu också blir det. Nämligen att sexualbrottslingar inte ska avtjäna sina straff med barn. Sexualbrottslingar ska hållas långt borta från barn, inte jobba med dem. Tack för gott samarbete Gunnar, trevlig helg!

Nu går vi mot ljusare tider! Tidöpartierna ärvde ett ekonomiskt haveri av den tidigare socialdemokratiska regeringen. Ett Sverige där inflationen hade spårat ur kontroll, bland annat till följd av det vansinnigt höga bränslepriset som drev upp priset på nästintill alla varor i Sverige. Sedan dess har vi besegrat inflationen. Allt mer pekar nu på att konjunkturen har vänt. Hushållens konsumtion ökar, och från och med den 1 april kommer vi att halvera momsen på mat. Det kommer leda till en billigare tillvaro för dig och din familj. För mig är det väldigt enkelt: det ska inte vara dyrt att vara svenskt.

Nu rullar vi steg för steg ut en ny och mer rättvis kriminalpolitik:

Det här är vidrigt. Jag har i förmiddags instruerat våra förhandlare på Regeringskansliet att omgående lyfta detta med justitiedepartementet för att säkerställa att detta inte ska kunna ske igen.

Den nuvarande ordningen är fullständigt vansinnig och det är precis det träsket som vi håller på att rensa upp i här nu tillsammans med Tidöpartierna. SD:s och regeringens politik kommer leda till att domstolar i framtiden kommer döma till utvisning för alla utländska våldtäktsmän i hemtjänsten. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOo1PP/migrationsministern-valdtar-man-ska-man-ut-ur-sverige
Visa på X →Bra att detta är tydliggjort för väljarna.

Läs om våldtäktsskandalen i Uppsala kommun här: https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/hemtjanstchef-fick-larm-om-sexovergrepp-gick-pa-semester/j8e27eyj
Visa på X →Här kan ni läsa om resultaten Måns Lorichs (SD) och @FabianSjoberg (M) med vänner i Östhammar har åstadkommit vad gäller utdrag ur belastningsregistren: https://www.senioren.se/nyheter/bakgrundskontroll-stoppade-fem-fran-hemtjanstjobb/
Visa på X →Här kan ni läsa om den hundraåriga damen berättar om övergreppen i tingsrätten: https://www.expressen.se/nyheter/krim/shakir-mahmoud-shakir-valdtog-100-arig-kvinna/
Visa på X →Idag dömdes en 38-årig hemtjänstarbetare som är medborgare i Irak till fyra års fängelse för att ha våldtagit en 100-årig dam, men inte till utvisning. Att den här våldtäktsmannen, som alltså har förgripit sig på en hundraårig dam, ska gå fri i vårt land om två år och åtta månader är en obehaglig tanke. Att vi har den här ordningen i vårt land är för mig obegripligt. Rätten bedömer att mannen enligt det nu gällande regelverket har för stark anknytning till Sverige för att kunna utvisas, trots att han saknar medborgarskap och har varit stamkund hos både polis och domstol under sin tid i Sverige. Om två år och åtta månader kan han alltså vandra fritt i vårt land igen. Jag och mina gubbar gör just nu allt som står i vår makt för att den här typer av rättsliga tragedier och orättvisor mot brottsoffer aldrig mer ska förekomma i vårt land. Män som våldtar gamla damer ska sitta inlåsta länge och kan de utvisas ska det vara en självklarhet. Då har man inget i vårt land att göra. Därför skruvar vi åt reglerna för utvisning så mycket det går redan nästa år. Vi kommer att sexdubbla antalet utvisningar på grund av brott. När vår nya lag träder ikraft kommer sådana våldtäktsmän att bli hemskickade på första bästa plan, inget snack om saken. Jag skulle kunna utveckla ännu mer om våra reformer kring att dra in villkorlig frigivning för farliga kriminella, hur de nästa år kommer dömas till betydligt hårdare straff (ibland oändliga) och så vidare men det budskapet tror jag redan har gått fram. Ett perspektiv i den här debatten som jag däremot tycker missas allt för ofta är att det är tydligt hur uruselt skötta många hemtjänster är och vilken cirkus det är ute i kommunerna. På många håll kollar man inte ens belastningsregister vid anställningar, språkkrav tillhör undantaget och det tycks, baserat på de senaste veckornas rapportering, pågå en våldtäktsepidemi på våra ålderdomshem. Det är fruktansvärt och politiken måste in och styra och utkräva ansvar. Det får räcka nu. Ingen gammal dam ska behöva oroa sig för detta. Nu ger vi kommunerna snart rätten att kräva belastningsregister vid anställning inom omsorgen. Det är helt centralt. Tre exempel visar på hur viktigt det är: I S-styrda Uppsala kommun slutade man kräva in belastningsregister i hemtjänsten, där följde sedan en våg av våldtäkter och övergrepp på gamla damer. I SD-styrda Östhammar kommun å andra sidan har man sedan i mars krävt utdrag ur belastningsregistret, på sju månader har hela fem personer stoppats på grund av att de fångats upp i det filtret. Detta måste vara normen. Det tredje exemplet är han som idag dömdes för våldtäkt på en 100 år gammal dam. Han var stammis hos både polis och domstol, dömd för urkundsförfalskning och drograttfylla. I våras blev han av med körkortet i ett år efter att ha kört med droger i blodet. Ändå fick han jobb inom hemtjänsten där han för övrigt har kört runt i hemtjänstens bilar, rimligtvis då utan körkort. Hade man stoppat honom i anställningsprocessen hade han aldrig kunnat våldta den stackars damen som förtjänar att spendera sin sista tid i jordelivet i frid, inte i skräck. Denna fars måste få ett slut, jag och mitt parti kommer att göra allt vi kan för att ordningen återställs i hemtjänsten. Inga äldre ska behöva uppleva sånt här.
Visa på X →