SD ökar med 2,7 procentenheter till 23,7 % i Novus väljarbarometer. Fantastisk energi, idag blir en bra dag! Tack! 🇸🇪
Visa på X →265
inlägg
https://www.expressen.se/debatt/debatt-efter-pedofilskandalerna-sa-skyddar-vi-barnen/
Visa på X →Idag beslutar riksdagen om att stärka Polisens arbete mot sexuella övergrepp mot barn på nätet. Med detta, Lex Dumpen och mycket mer ska vi slå hårt mot pedofilerna på internet. Igår skrev jag och mina Tidö-kollegor en debattartikel om just detta. Läs den gärna!
Visa på X →När vi förra mandatperioden ville förbjuda deltagande i kriminella gäng sade ni nej. Därför har vi inte sådan lagstiftning på plats idag för det kräver två beslut och ett riksdagsval emellan, det är ert fel. När vi hade en grundlagskommitté kring detta sade ni nej till att man ska kunna återkalla medborgarskapet för brott som allvarligt hotar Sveriges vitala intressen. Ni gick ut i media och var helt bestörta över vår grundlagsändring. I varje steg ni har kunnat har ni saboterat, fördröjt och förhindrat oss från att ta gängens pass och uppehållstillstånd. I åtta år vid makten har ni och Miljöpartiet låtit gängen härja fritt och fullkomligt förstört vårt land. Vi städar nu upp er oreda. För mig är det självklart att alla gängkriminella och andra som begått allvarliga brott med utländska medborgarskap ska utvisas. Är du beredd att göra detta?
Visa på X →https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-alla-gangkriminella-ska-utvisas-eller-fangslas/
Visa på X →Sverigedemokraterna har länge drivit på för att förbjuda deltagande i kriminella gäng. Nu blir det snart verklighet. För att detta ska kunna genomföras behöver vi ändra grundlagen. Det kräver att Tidöpartierna får majoritet i riksdagen även under nästa mandatperiod. Jag vill vara så tydlig som det bara går. Tiden då gängkriminella kunde strosa runt fritt i samhället är förbi. Är du gängkriminell kommer vi att hitta dig, lagföra dig och spärra in dig. Länge.
Visa på X →Hej vapentwitter! Vi genomför nu den största frihetsreformen för svenska vapenägare någonsin. Nedan är en ej uttömmande lista på lättnader: Vi utökar vapengarderoben för jakt från 4 + 2 till 8 + 2 Vi slopar femårslicenserna och inför tillsvidarelicenser för flerskottsenhandsvapen med ett tillsynsförfarande som inte ska vara mer krävande än EU:s vapendirektiv (se s. 114 f.) Detta medför att man inte döms för vapenbrott för att man glömt att förnya licensen (se s. 114) Kravet på synnerliga skäl för enhandsvapen slopas och ersätts med ett krav på särskilda skäl, vilket är ett mildare rekvisit. En möjlighet att förvara skjutvapen på annan plats efter anmälan införs. Nu kan man ha vapnen i en övernattningsbostad eller jaktstugan om man vill. Vi inför en presumtion om att man utan prövning alltid ska antas ha behov av ett par extra pipor, inga extra krav ska alltså ställas för dessa Papperslicenserna ersätts med digitala licenser Vi förtydligar att byte av icke tillståndspliktiga delar inte ska påverka licensen Vi inför skjutvapenpassets förenklade förfarande för jakt och målskjutning. Vi tydliggör och förenklar regelverket för utlåning av vapen Vi dubblar tiden man kan behålla magasin och dämpare mellan vapenlicenser Med mera, med mera Detta är, oavsett vad vissa säger, den största frihetsreformen för svenska vapenägare någonsin, även om man viktar det med den inskränkning som görs i visst avseende. Som jag har redogjort för tidigare så har vi i förhandlingarna kommit överens om att inte gå vidare med flera av de mer ingripande förslagen som tidigare var utannonserade samtidigt som vi går vidare med typförbudet av halvautomatiska vapen som tar löstagbara stora magasin av militär typ. Magasin av militär typ definieras på s. 126 i LRR och beskrivs som: Med ”militär typ” avses sådana vapenmagasin som vanligen används för militära ändamål, t.ex. vapenmagasin som passar i ett helautomatiskt vapen av militär typ, såsom en AK5 eller AK47, och vapenmagasin som används av Natostyrkor eller som annars har utbredd militär användning. De licenser som redan utfärdats för dessa vapen för jakt kommer fortsatt att gälla men vill man lösa in vapnen är det möjligt till full ersättning. Det gäller också utformningen av ventilen som är skruvad på ordentligt jämfört med utredningens förslag. Det finns en rimlighet i att särskilt stora risker med vapeninnehav kan beaktas vid tillståndsprövningen, vilket såklart görs redan idag men nu kodifierar vi det. Exempelvis är en Barrett M82 alldeles utmärkt för att jaga buffel eller elefant med i Afrika om man nu skulle vilja det. Den duger säkert alldeles utmärkt till björn också, även fast björnfällen lär få ett stort hål i sig. Samtidigt är det ett vapen vars huvudsakliga syfte är antimateriellt och riskerna som är förknippade med att man kan plocka ut ett sådant för jakt överväger faktiskt klart nyttan, man kan inte argumentera för något annat. En Holland & Holland-studsare i .700 Nitro Express är lämplig i sammanhanget, inte en Barret M82. Samtidigt så är det så som Jägareförbundet och flera andra remissinstanser påpekar att utredningens förslag var för brett. Det hade med allra största sannolikhet inneburit att ventilen hade träffat för många vapen och omfattat grovkalibriga studsare av typen elefantbössor, flera andra halvautomater än de som avses med typförbudet och så vidare. Det hade varit en dålig ordning. Just därför har vi stramat åt ventilen ordentligt, nu ska innehavet innebära en betydande risk som väger klart tyngre än nyttan för ändamålet, att jämföra med utredningens bredare förslag. Det är även tydliggjort att vapen som nu är tillåtna för jakt fortsättningsvis skall vara det och att vapen med jämförbar funktionalitet till dessa skall vara tillåtna framgent (s. 131 st. 1). Detta innebär sammantaget att vapen som inte omfattas av typförbudet eller är av kategorin tyngre militära vapen som exempelvis Barret M82 inte heller träffas av “ventilen”. Det innebär då motsatsvis att vapen som Browning BAR och halvautomatiska vapen som inte tar stora löstagbara magasin av militär typ är tillåtna även fortsättningsvis. Detta är tydliggjort i så väl skälen som i lagkommentaren där utredningens skrivningar har strukits om att exempelvis AR-vapen som har plomberats till att ta femskottsmagasin skall omfattas av ventilen, och vi har tydliggjort att det inte är tillräckligt att ett vapen är halvautomatiskt för att omfattas av ventilen. Läser man utredningens förslag bredvid vårt blir skillnaden tydlig. Vi har även dragit några exempel: Vapen med jämförbar funktionalitet till de som var tillåtna innan Naturvårdsverket ändrade sina föreskrifter i augusti 2023 ska som huvudregel inte vara att anse som vapen som träffas av bestämmelsen. Grovkalibriga repeterstudsare för jakt träffas därmed inte av bestämmelsen. Avsikten är inte att bestämmelsen ska innebära ett förbud mot halvautomatiska vapen som inte tar militära magasin men som i och för sig har samma funktionalitet som de som omfattas av förbudet i 4 kap. 11 §, då dessa sedan lång tid varit tillåtna för jakt. (Lagkommentaren på s. 253). Jag hoppas att detta tydliggör reformen i de delar som uppmärksammats! P.S. Flera delar av reformpaketet tas lägre i normhierarkin än i lag, som tas av riksdagen, och presenteras alltså i ett senare skede. Flera frågor som lyfts sedan igår kommer att klargöras då, däribland tillsynssystemet.
Visa på X →Nu får 22 personer ur den gängkriminella miljön vistelseförbud i Göteborg. För mig är det självklart: tiden då gängkriminella tilläts hålla hela samhället som gisslan är över. Hur du röstar spelar roll. Kom ihåg det nästa år när det är val.

S och MP:s beslut slog sönder Sveriges energiförsörjning. Reaktorer stängdes, kostnader sköt i höjden och nu tar det decennier att bygga upp det som rivits ned. Det här är vad som händer när S och MP får makten över energipolitiken.
Visa på X →Läs mer om vår lagändring nedan: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/06/prop.-202425189
Visa på X →Från och med idag är det olagligt att genomföra oskuldskontroller, oskuldsingrepp och att skriva ut oskuldsintyg. En tydlig markering mot medeltida värderingar från andra länder. Sådant barbari har inget i Sverige att göra!
Visa på X →Du finner uppgifterna i SiS årsredovisning för 2024, på sida 61. Under 2023 och 2024 skedde inga avvikelser från vare sig institutionen eller från en bevakad utevistelse (motsvarande bevakad permission). Mycket riktigt skedde det tre avvikelser de åren, de var från obevakade utevistelser, personerna hade inte återkommit till SiS-hemmet, alltså inte rymningar per se. Skulle de räknas med för 2020 så skulle antalet avvikelser det året ha varit 26 stycken. Jag räknade bara med de brottsdömda som faktiskt har rymt från institution. Trevlig helg!
Visa på X →Hej, SiS ansvarar dels för tvångsvård enligt LVU, dels för verkställandet av påföljden sluten ungdomsvård. Från den senare, som alltså gäller brottsdömda, har det inte skett några avvikelser från institutionerna 2023 eller 2024. År 2020 skedde det jämförelsevis 17 avvikelser. Skillnaden beror på den förstärkta säkerheten. Se SiS årsredovisning 2024 s. 61.
Visa på X →2020 när sossarna styrde så rymde 17 brottsdömda från SiS-hemmen. Vi har stärkt upp säkerheten på boendena och det märks. 2023 och 2024 rymde ingen från institutionerna. Vi ser till att mördare och andra grova brottslingar hålls inlåsta helt enkelt. Något som sossarna inte klarade av.
Visa på X →Återhämtningen av svensk ekonomi är igång och BNP växer mer än väntat. Vi har tagit ansvar i en svår tid med hög inflation. Nu vänder det, bättre tider kommer!

Skjutningarna minskar nu i raketfart. Faktum är att skjutningarna är mer än halverade i antal sedan 2022. Mycket arbete återstår, de ska ner ännu mer! Tidöregeringen levererar, det spelar roll hur du röstar!
Visa på X →Om man kommer till Sverige och begår brott så kommer man att utvisas.

Det är en orimlig ordning att gängkriminella får försörjningsstöd. Gängkriminella försörjer sig på brott, då borde det vara uteslutet att få bidrag. Punkt.

Steg för steg monterar vi ner gängen och bygger upp Sverige igen. Hårt arbete ger resultat!

”Regeringen har beslutat att höja återvandringsbidraget från årsskiftet. 67-årige Golahmad Jamili, som för sju år sedan flydde till Sverige, ser positivt på beslutet. Han har idag en dröm om att återvända till sitt hemland Afghanistan.” Varsågod Golahmad, jag hade också längtat hem till mitt hemland. Sverige är mitt hem på jorden och Afghanistan är ditt, jag är glad att kunna hjälpa dig att återvandra. Lycka till! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/golahmad-kanner-sig-ensam-i-sverige-hoppas-pa-atervandringsbidraget
Visa på X →Vill vill se en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jimmie-akesson-talar-pa-sds-landsdagar-/
Visa på X →Har man fått svenskt medborgarskap men ändå valt att bli gängtopp eller terrorist har man förverkat all rätt att kalla sig svensk. Vi ska klippa deras medborgarskap och skicka ut dem ur vårt land.
Visa på X →Postnord hörde precis av sig till oss och meddelade att de vill lösa så att man kan skicka vapen med posten. Fantastiskt!
Visa på X →Faktiskt helt orimligt att Postnord inte längre kan skicka vapen och vapendelar bara för att de ska sluta med tjänsten ”värde”. Det där får de styra upp. Borde gå att posta med REK eller genom andra fraktbolag utan massa regelkrångel. Jag ska kolla upp saken! https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/postnord-slutar-frakta-vapen-finns-ingen-ersattare/
Visa på X →Gå direkt till fängelset. Stanna inte på gå.
