https://www.epochtimes.se/sd-vill-starka-kampen-mot-korruption-foreslar-ny-polisenhet
Visa på X →265
inlägg
Nu återinför vi tjänstemannaansvaret. Vi vill gå längre genom att storsatsa på en förstärkt antikorruptionspolis i Sverige. Korruptionshärvorna vi har kunnat läsa om de senaste veckorna är bara toppen av isberget. Ska folk kunna ha ett starkt förtroende för kommuner, regioner och myndigheter måste fusk och fiffel stoppas. För att det ska bli möjligt behöver vi ett starkt rättsväsende som upprätthåller vårt robusta tjänstemannaansvar. Läs mer om våra reformer i artikeln som jag länkar till nedan:
Visa på X →”Utöver den nya polissatsningen vill Sverigedemokraterna också skärpa straffen för korruptionsbrott. Enligt partiet ska det få tydligare konsekvenser när offentliga företrädare missbrukar sin makt eller lurar det allmänna på pengar.” – Lurar man det allmänna på pengar ska det straffas hårt. Sverige ska ha ett robust tjänstemannaansvar, säger Vinge. https://www.epochtimes.se/sd-vill-starka-kampen-mot-korruption-foreslar-ny-polisenhet
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret!
Visa på X →Läs gärna min intervju om tjänstemannaansvar nedan: https://samnytt.se/mutskandaler-skakar-kollektivtrafik-och-kommuner-sd-toppen-henrik-vinge-toppen-av-ett-isberg
Visa på X →När Socialdemokraterna tog bort tjänstemannaansvaret skapades en gråzon där det blev möjligt för tjänstemän att agera mer godtyckligt. När vi nu återinför tjänstemannaansvaret skickar det en tydlig signal – arbetar man för det offentliga så arbetar man för allmänheten, och då ska man följa lagar och regler. Man ska inte sko sig på svenska folkets bekostnad.

https://riks.se/debatt/sd-nu-ska-korruptionen-i-sverige-rensas-ut
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret. Det gör vi för att återupprätta allmänhetens förtroende för offentlig sektor genom att med krafttag rensa ut korruption, fiffel och fusk. Exempelvis sådant som misstänks ha förekommit inom Region Stockholm och SL. I vårt Sverige ska offentlig förvaltning arbeta för medborgarnas bästa och korruption ska aldrig tolereras, det ska bestraffas hårt. Rättsväsendet behöver samtidigt stärkas för att kunna upprätthålla ett starkt tjänstemannaansvar. Vi vill därför satsa på att anställa fler poliser som jobbar mot korruption, fusk och fiffel. Läs gärna vår debattartikel som är länkad här nedanför:

@BohemePoesia Det skärpta regelverket för utvisning på grund av brott träder ikraft den första september i år: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2026/02/skarpta-regler-om-utvisning-pa-grund-av-brott/
Visa på X →Läs gärna artikeln om hur Dumpen fick napp mitt i vårt möte där vi pratade om en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. Det gick inte många minuter mellan att vi satt där på Rodolfino och att Polisen grep honom, en föredömlig insats: https://www.expressen.se/nyheter/politik/henrik-vinge-sd-om-dumpens-tillslag-blev-pa-riktigt/
Visa på X →Vi behöver en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. Merparten av övergreppen mot barn anmäls aldrig. För att kunna upptäcka förövare och hitta deras brottsoffer behöver vi använda oss av brottsprovokation, ungefär så som Dumpen gör. Annars går det inte. Det är något som andra partier alltid har haft väldigt svårt att acceptera men som vi nu genomför. Dumpens arbete är effektivt för att fånga upp förövare så att de kan låsas in och så att brottsoffer kan upptäckas samt ges upprättelse och stöd. Vi behöver ha en Dumpen-insatsstyrka som lär sig av deras metoder. Vi behöver ett systemskifte i synen på sexualbrott mot barn. Pedofilerna ska mötas med samhällets fulla kraft och vi ska inte sky några medel för att hålla dem borta från våra barn, på internet eller i verkligheten. De måste hållas avskärmade för att våra barn ska kunna vara trygga i samhället.

Många av oss minns hur en dömd våldtäktsman under Socialdemokraternas tid vid makten kunde få nästan en miljon i skadestånd för att domstolen långt i efterhand sänkte hans straff. Vi minns också hur hans brottsoffer inte fick en spänn i skadestånd därför att man inte fick utmäta de pengar han fått av staten för besväret att ha suttit lite längre för sin våldtäkt. De pengarna fick han spendera bäst han ville. Det är det slut på nu. Hade det här skett med vår nya lag hade han inte fått en krona och hans tillgångar skulle inte längre vara fredade från utmätning för brottsoffrets skull. Steg för steg flyttar vi fokus från gärningsmannen till brottsoffrets rätt till trygghet, upprättelse och kompensation. I mitt Sverige får brottsoffer skadestånd, inte dömda våldtäktsmän.
Visa på X →Svar ja!
Visa på X →I decennier har människor kunnat komma till Sverige från andra länder, begå grova brott och sen inte utvisas. Det ändrar vi på nu. Nu är det slut på daltandet. Från och med den 1 september kommer alla brott som inte är bötesbrott vara utvisningsgrundande och åklagarna blir skyldiga att yrka på utvisning.
Visa på X →Sverige har länge varit hela världens socialkontor. Det är inte rimligt. Därför inför vi och regeringen nu krav på kvalificering till välfärden. Det innebär att en utlänning måste ha bott i Sverige i minst fem år eller jobba här en tid innan denne kan ta del av socialförsäkringen. Sveriges välfärd är uppbyggd på generationer av svenskars gemensamma slit och den som vill ta del av välfärden måste först göra sin plikt innan han kan kräva sin rätt.
Visa på X →Pedofiler bör som utgångspunkt dömas till ett förvaringsstraff. Det innebär att de aldrig ska släppas ut innan man konstaterat att de inte kommer fortsätta med sin pedofila brottslighet. Barnens trygghet måste gå före pedofilernas rätt till frihet. Läs gärna min och @jimmieakesson debattartikel som jag länkat till nedan 👇
Visa på X →Vår kriminalpolitik gör skillnad. "När åklagare beslutade om vistelseförbud minskade områdenas våldsbrottslighet tre gånger mer än jämförbara platser utan vistelseförbud. Det visar en första effektutvärdering av vistelseförbuden." https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2026/februari/hundratalet-vistelseforbud-minskade-valdet/

Utgångspunkten måste vara att farliga pedofiler hålls inlåsta så att våra barn kan vara trygga från övergrepp. Idag presenterade jag förslag, som tillsammans med de reformer vi redan nu genomför, vore dråpslaget för pedofilerna. Alla farliga pedofiler skall vara inlåsta och samhället skall möta dem med sin fulla kraft. Vi vill ha en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. Ska den bli verklighet måste vi sluta släppa ut pedofiler från fängelser när vi vet om att de kommer att fortsätta begå brott och vi måste använda samhällets samlade krafter för att fånga dem. Helst innan de hinner begå brott mot barn.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-kravet-livstid-for-domda-pedofiler/
Visa på X →I dag saknas straffskalor anpassade för omfattande barnpornografibrott som kan drabba tusentals brottsoffer. Pedofiler som driver pedofilringar eller som sprider särskilt grov och kränkande barnpornografi borde kunna dömas hårdare och låsas in på livstid.
Visa på X →Pedofiler borde aldrig släppas ut. Om jag hade fått bestämma själv skulle alla pedofiler som döms vara inlåsta så länge det finns någon som helst återfallsrisk. Detta oavsett brottets allvar och för alltid om så krävs. Strömmers och Moderaternas förslag om att kastrering ska krävas för villkorlig frigivning är inte tillräckligt. De ska aldrig någonsin gå fria igen om de är farliga. Utgångspunkten för ALLA dömda pedofiler borde vara livstidsstraff eller säkerhetsförvar, och de ska aldrig släppas ut innan de är konstaterat ofarliga.
Visa på X →Vårt förslag om att göra det lagligt att varna för pedofiler blir nu verklighet. SD ska nu, tillsammans med regeringspartierna, ändra förtalslagstiftningen så att det blir lagligt att varna för farliga kriminella, exempelvis pedofiler. Vi står på barnens sida, inte på pedofilernas.
Visa på X →Resultatet av vår kriminalpolitik uppmärksammas: "Det svenska gängkriminaliteten har utgjort ett av våra största samhällsproblem de senaste åren och kommer att förbli så även fortsättningsvis. Men just nu kan det konstateras att kombinationen av olika åtgärder – genom lagstiftning, genom polisens och åklagarnas arbete och genom regeringens kontakter med företrädare för andra rättsordningar – har fått genomslag."


Läs gärna om Tidös reformer på området nedan: https://www.aftonbladet.se/a/V692vJ
Visa på X →