Korruptionshärvorna som når allmänhetens kännedom är bara toppen av isberget, det är tydligt. Nu senast har en finansstrateg i Region Västerbotten dömts för att ha tagit emot nästan 10 miljoner kronor i mutor i samband med att han investerade medborgarnas pengar som skulle användas för vård och omsorg.
I sommar återinför vi tjänstemannaansvaret. Vi vill gå längre än så genom att storsatsa på en förstärkt antikorruptionspolis i Sverige och skärpa straffen för korruptionsbrotten ytterligare. Det behövs.
Ska folk kunna ha ett starkt förtroende för kommuner, regioner och myndigheter måste fusk och fiffel stoppas.
För att det ska bli möjligt behöver vi ett starkt rättsväsende som upprätthåller vårt robusta tjänstemannaansvar.
Visa på X →@Uffebluffe Även dieseln sänks på motsvarande sätt. Ner till EU:s miniminivå i ett första steg och ytterligare vid tillstånd från kommissionen för att sänka skatten ytterligare vid en förhöjd prisnivå.
Totalt skulle det röra sig om 3 kr och 40 öre för dieseln!
Visa på X →Nu sänker vi ännu en gång skatten på drivmedel, detta sker i två steg. Först sänker vi den till EU:s miniminivå och sedan ansöker vi om tillstånd för att gå under den nivån.
Det innebär till exempel att skatten på bensin sänks med totalt 4 kr om vi får tillstånd till sänkningen från kommissionen att sänka skatten vid en fortsatt förhöjd prisnivå på drivmedel.
Detta gör vi för att säkerställa att svenska folket har råd att tanka bilen, även i detta osäkra omvärldsläge.
Visa på X →Med vår nya politik kommer en 18-årig gängkriminell som går beväpnad med pistol på stan att dömas till minst åtta års fängelse.
Under Socialdemokraternas tid vid makten hade han sannolikt inte dömts till fängelse alls. Och även om han hade dömts till fängelse hade han på den tiden kunnat bli frigiven redan efter åtta månader. Vi tolvdubblar alltså straffet för en sådan farlig gängkriminell.
Visa på X →Sverigedemokraterna vill fängsla och utvisa alla personer med utländskt medborgarskap som är gängkriminella i Sverige.
Visa på X →Sverigedemokraterna vill fängsla och utvisa samtliga personer med dubbelt medborgarskap som är verksamma i kriminella nätverk.
Det handlar om över 3 000 individer och skulle direkt slå ut stora delar av den organiserade brottsligheten i Sverige.
Vi vill också införa ett nytt brott kallat ”deltagande i kriminell sammanslutning”. I de mest allvarliga fallen ska det nya brottet kunna leda till livstids fängelse. Den som ingår i ett gäng som begår mord ska kunna dömas till livstid.
För att möjliggöra detta krävs en grundlagsändring som gör det möjligt att återkalla svenskt medborgarskap för personer som döms för denna typ av brott.
En sådan förändring kräver två omröstningar i riksdagen med ett val emellan. Vi krävde en första omröstning redan under förra mandatperioden men det stoppades av Socialdemokraterna.
Visa på X →Om fyra veckor har Sverige ett nytt straff i brottsbalken!
Visa på X →Vårt arbete med att göra Sverige tryggt igen är omfattande och innebär så väl stora straffrättsliga reformer som rent tekniska och administrativa reformer som på sitt håll bidrar till helheten. Ofta handlar det om att låta myndigheter göra saker som för de flesta är självklara men som av någon anledning inte görs eller som är förbjudet av oklara skäl.
Dessa reformer är precis som omläggningen av straffrätten centrala för att Sverige ska bli ett tryggt land. Idag beslutade vi till exempel om ett förslag som innebär att skolor blir skyldiga att hjälpas åt i brottsbekämpningen när elever byter skola.
Det innebär i praktiken att den skola eleven gick på tidigare blir skyldig att informera den skola eleven byter till ifall barnet är på en brottslig bana eller riskerar utsättas för brott. Lagändringarna träder i kraft i sommar.
Detta gör vi därför att skolan är en av de viktigaste platserna att förebygga brott på och ska det vara möjligt måste skolan vara en trygg plats. Därför måste skolorna prata med varandra om de oroar sig kring en flyttande elevs situation.
Tidigare under mandatperioden har vi även genomfört större lagändringar som innebär att skolor får en tydligare roll i så väl brottsbekämpningen som det brottsförebyggande arbetet, där brott som inte är bagatellartade nu ska polisanmälas och där skolorna kan dela med sig av information som Polisen behöver för att bekämpa brottslighet.
Under den här mandatperioden har vi tagit sjumilakliv för att skolorna ska bli trygga platser för alla barn och vuxna som har det som sin arbetsplats och fler förslag är att vänta.
Vi har på kort tid genomfört lagändringar som i decennier har verkat vara helt omöjliga att genomföra. Det visar på vilken reformkraft för det bättre som finns inom tidösamarbetet, både inom det lilla och inom det stora.
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret!
Visa på X →https://www.epochtimes.se/sd-vill-starka-kampen-mot-korruption-foreslar-ny-polisenhet
Visa på X →”Vi återinför tjänstemannaansvaret. Det kommer finnas risk att åka i fängelse om det är så att man fattar beslut som gynnar en själv eller gynnar någon anhörig eller för den delen missgynnar någon otillbörligt.”
Läs gärna min intervju om tjänstemannaansvaret i länken nedan:
Visa på X →De nya reglerna för frihetsberövandeersättning innebär bland annat att statlig ersättning i vissa fall ska kunna jämkas eller helt utebli om det anses oskäligt att betala ut stora belopp till personer som dömts för allvarliga brott.
– Det finns en rimlighet i att oskyldigt dömda får ersättning. Men när skuldfrågan ligger fast och det handlar om tekniska omständigheter, som i det här fallet, ska det finnas möjlighet att justera ersättningen.
https://samnytt.se/efter-nara-miljonen-till-valdtaktsman-nu-ska-brottsoffer-fa-fortur
Visa på X →Läs gärna min intervju om hur vi gör om systemet med skadestånd nedan:
https://samnytt.se/efter-nara-miljonen-till-valdtaktsman-nu-ska-brottsoffer-fa-fortur
Visa på X →Under lång tid har fokus i hög grad legat på gärningsmannens rättigheter och integritet. Nu vänder vi på perspektivet och sätter brottsoffret i centrum.
Att den som utsatts för brott faktiskt får sin ersättning är en helt central del i den omläggningen.
När människor ser att brottsoffer får upprättelse och att systemet upplevs som rättvist ökar också tilliten till rättsstaten.
Det är en viktig utgångspunkt för hela den omläggning vi nu genomför.
Visa på X →Polisstudenter kommer nu få sin utbildning betald. Detta gör vi för att öka attraktiviteten i polisyrket för att fler ska välja att bli poliser.
Polisutbildningen ska betalas genom att studielånen avskrivs under tiden man jobbar som polis, detta ska vara skattefritt.
Totalt kommer ca 300 000kr i studiebidrag och avskrivna lån utgå som skattefri ersättning till den som väljer att läsa till polis.
Visa på X →@SuzanneWennber1 Mycket riktigt, det är SFS 2026:93 som rör försöksbrottet. SFS 2026:94 rör förberedelse- och stämplingsbrotten.
Visa på X →@SuzanneWennber1 Ja!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse_hd01juu19/
Visa på X →Om lite drygt två veckor träder ”Lex Dumpen” ikraft. Lagändringen innebär att försöksbrott inte längre kräver att ett faktiskt brottsoffer behöver riskera att utsättas, exempelvis därför att en polis har klivit emellan.
Det innebär att en pedofil som försöker förgripa sig på ett barn kan dömas om ”barnet” istället visar sig vara en polisman som låtsas vara ett barn på nätet.
Mycket bra!
Visa på X →@BorPaLandet Hej, det stämmer inte. De fallen omfattas av förslaget! Om någon otillbörligen missgynnar annan kan bestämmelsen tillämpas.
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret i sommar. Detta gör vi för att stoppa fusk och fiffel i offentlig sektor.
Tjänstemannaansvaret föreslås gälla för tjänstemän, kommunpolitiker, riksdagsledamöter och andra som utövar offentliga uppdrag.
Visa på X →Om en dryg månad, den femtonde april, träder lagarna som inför det nya straffet säkerhetsförvar ikraft.
Det innebär att farliga våldtäktsmän, pedofiler och andra med hög återfallsrisk kan låsas in på obestämd tid till dess att de inte är en samhällsfara längre.
Trevlig helg!
Visa på X →Från och med i sommar gäller dubbla straff för gängkriminella. Det innebär att vi plockar bort farliga kriminella från gatan och sätter dem i fängelse.
Vi gör detta så att alla andra kan vara trygga och fria från gängens våld i Sverige.
Visa på X →I sommar mångdubblar vi straffen för gängkriminella.
Vi har redan dubblerat minimistraffen för vanliga gängbrott, som grovt vapenbrott. Från och med i sommar kommer dessutom brott med koppling till gängkriminalitet automatiskt att ge dubbelt straff.
Vi avskaffar också flera straffrabatter och drar in gängkriminellas möjlighet till villkorlig frigivning.
Med vår nya politik kommer en 18-årig gängkriminell som går beväpnad med pistol på stan att dömas till minst åtta års fängelse.
Under Socialdemokraternas tid vid makten hade han sannolikt inte dömts till fängelse alls. Och även om han hade dömts till fängelse hade han på den tiden kunnat bli frigiven redan efter åtta månader. Vi tolvdubblar alltså straffet för en sådan farlig gängkriminell.
Steg för steg gör vi upp med Socialdemokraternas slappa kriminalpolitik och gör Sverige tryggt igen.
Visa på X →Många av oss minns hur en dömd gruppvåldtäktsman kunde få 840 000kr i skadestånd av Justitiekanslern under Socialdemokraternas tid vid makten. Det gör vi nu upp med.
Vi minns också hur hans brottsoffer endast kunde få ut någon tusenlapp av det skadestånd hon hade rätt till därför att våldtäktsmannens skadestånd inte gick att utmäta åt henne. Det är ett av de mest uppenbara exemplen på hur den tidigare rättsordningen som de gamla partierna länge har förvaltat satte brottsofferperspektivet i baksätet. Gång på annan skulle gärningsmannen tas om hand, skyddas och ersättas, alltid till brottsoffrets nackdel.
Förra veckan presenterade vi lagförslag som innebär att vi kraftigt stärker brottsofferperspektivet inom svensk skadeståndsrätt. Dessa lagförslag genomförs nu.
För det första så ska det bli lättare för brottsoffer att få den ersättning de har rätt till. Systemet för betalningar av skadestånd förenklas och staten ska nu först betala ut brottskadeersättning åt brottsoffret för att sedan kräva in pengarna av gärningsmannen.
Tidigare behövde brottsoffret vända sig till gärningsmannen för att få sitt skadestånd utbetalt. Ett våldtäktsoffer behövde alltså först själv försöka driva in sina pengar från gärningsmannen som har våldtagit henne innan staten hjälpte till. Den ordningen tar vi nu bort.
För det andra tar vi bort lagen som gjorde så att offret i 840 000kr-fallet inte kunde ta del av gärningsmannens pengar som han hade fått i skadestånd av staten. Nu ska det inte längre spela roll ifall pengarna kommer från skadestånd, en försäkring eller vad det nu skulle kunna vara. Pengar ska alltid kunna användas för att betala skulder till brottsoffer, tiden då kriminella kunde leva loppan på pengar som staten inte kunde utmäta till förmån för deras offer är borta.
För det tredje gör vi upp med alla stötande fall där kriminella fått skadestånd av staten för att de har suttit inlåsta för länge. Frihetsberövandeersättning som det så fint heter ska bara kunna ges i den utsträckning det är skäligt. Jag vill i det sammanhanget lyfta två exempel som jag har upplevt som särskilt stötande och som vi nu åtgärdar:
Det första exemplet är då en misstänkt på ett eller annat sätt har krånglat sig kvar i häktet och därför har suttit där en längre tid. Det skulle exempelvis kunna röra sig om att man har försvårat utredningen eller att man har försatt sig själv i situationer som har lett till häktning trots att inget brott har kunnat bevisas i slutändan. En person som rör sig i gängkriminella kretsar och poserar på bild med automatvapen eller ljuger om att han har varit delaktig i ett mord på sociala medier men som visar sig vara oskyldig till eventuell brottslighet (bilden kanske togs på en laglig skjutbana utomlands exempelvis) har tidigare kunnat få stora summor skadestånd av staten. Detta därför att han har suttit inlåst utan skuld i ett brott.
Dessa kommer nu som huvudregel inte att få en spänn. Har man medvetet och mot bättre vetande krånglat sig kvar i häktet får man faktiskt skylla sig själv, det ska staten inte ersätta.
Det andra exemplet jag vill lyfta är 840 000kr-fallet. När våldtäktsmannen dömdes första gången så fann domstolen mycket riktigt att han var skyldig till de brotten han stod åtalad för. Inte heller vid resningen som låg till grund för att hans straff senare minskades ändrades skuldfrågan, utan straffmildringen berodde på att man hade landat i att han var något år yngre än vad man ansåg i den första domstolsvändan. Alltså hade han rent tekniskt sett suttit fängslad för länge då han hade fått "för lite straffrabatt".
Det finns förvisso en rimlighet i att personer som är oskyldigt dömda får ersättning för att de har varit inlåsta utan skuld. Det är rättvist. På samma sätt är det rättvist att personer som exempelvis döms till för långa fängelsestraff ersätts därför att de felaktigen har dömts för ett grovt brott som egentligen skulle vara av normalgraden.
Samtidigt är det viktigt att systemet inte är stötande. I 840 000kr-fallet utgick ersättning på grund av omständigheter som helt och hållet var hänförliga till gärningsmannen samtidigt som skuldfrågan bestod. Han var alltså lika skyldig till det mycket allvarliga brott han begått samtidigt som han enligt den gamla rättsordningen inte hade fått ”tillräckligt mycket rabatt” i den första prövningen.
Därför inför vi nu en regel som säger att ersättningen ska kunna jämkas helt i sådana fall där det är stötande att frihetsberövandeersättning betalas ut vid allvarlig brottslighet när det för långa frihetsberövandet inte beror på skuldfrågan eller brottsrubriceringen. Även i andra fall då det framstår som stötande att stora ersättningsbelopp ska betalas ut kommer detta att kunna justeras för att undvika sådana resultat.
Kort fattat, med vår politik hade 840 000kr-mannen förmodligen inte fått en krona i skadestånd och staten hade betalat ut brottsskadeersättning till brottsoffret utan att hon hade behövt försöka driva in pengarna från gärningsmannen. Alla pengar och all egendom som tillhörde honom hade dessutom kunnat utmätas till förmån för brottsoffret, oavsett var de kommer ifrån.
Vår nya ordning är mycket rättvisare än Socialdemokraternas gamla ordning.
Visa på X →Dumpens arbetsmetoder fungerar.
Därför vill jag se en Dumpen-insatsstyrka som använder sig av liknande metoder för att fånga farliga pedofiler. Det arbete Dumpen gör idag ska i framtiden göras av poliser.
Det blir möjligt tack vare de lagändringar som vi nu genomför.
Visa på X →