Bara räntekostnaden på dessa 40 miljarder under ett år motsvarar alltså ett antal av regeringens ”satsningar” i budgeten. Slött och slarvigt av finansministern.
Visa på X →412
inlägg
När SD-regeringen prioriterar är det människor med toppinkomster som kommer först. De låter t.o.m. staten låna pengar till de sänkta skatter för toppskiktet och så får vanligt folk betala med sämre sjukvård och skola.


De långsiktiga villkoren lyser med sin frånvaro när regeringen utformar sin energipolitik. Nyss skruvades avdraget upp. Nu ner. Och så vad som i praktiken är höjd skatt ovanpå på det. Lovade inte M att inga skatter skulle höjas?


I verkligheten blir folk av med jobbet och arbetslösheten är den högsta på tio år. I regeringen ser man ljuset och byter ministerposter med varandra. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsformedlingen-varslar-228-medarbetare
Visa på X →Efter debaclet med ny svensk kommissionär förlorade Kristersson inte bara sin utrikesminister. Nu misslyckas han dessutom med att ge Sverige en tung roll inom de områden regeringen prioriterar.
Visa på X →Kristersson är så svag. I knät på SD - oavsett vad som händer, sägs eller görs. Varför hållet statsministern en uppenbart olämplig ordförande i riksdagens justitieutskott om ryggen?


Kristersson är Jomshof yttersta försvarare. Det är dags för statsministern att säkerställa att Jomshofs inte återkommer som ordförande i justitieutskottet.
Visa på X →Veckans första nyhet från SCB var möjligen förväntad men ändå dyster. Och det kommer inte vara SDs sänkning av skatten för människor med miljoninkomster som ändrar på det.


Åkessons fördelningspolitik i tabell.


Arbetslöshet är rekordhög och nya siffrorna idag bekräftar utvecklingen. Regeringen och SD upprepar Reinfeldts misslyckande närmast slentrianmässig. Varför är högerns arbetsmarknadspolitik så lat när så många svenskar är så ivriga att få ett?
Visa på X →Så här långt har kungens inledning varit mer verklighetsnära än den första halva (?) regeringsförklaring som statsministern hunnit läsa upp.
Visa på X →Statsrådsskvaller i all ära men Kristersson behöver visa hur hans egen sjukvårdskris ska lösas, den rekordhöga arbetslösheten tryckas tillbaka, nyrekryteringen till gängen stoppas och skolan fungera bättre. Kommer något alls att komma i regeringsförklaringen?
Visa på X →Så SD och regeringen sparar på sjukvården i budgeten. 7 miljarder mindre. Trots sjukvårdskrisen och trots alla löften - inte minst från Kristersson. Man kan förstå att de valde en fredag eftermiddag för den nyheten och varför den presenteras i ett stort siffertrixande.
Visa på X →Detta väcker onekligen frågor om statsministerns ledarskap och hur han agerar för att säkra inflytande för svenska perspektiv i EU.
Visa på X →Åkesson och SD sviker sina vallöften, bluffar om resultaten av sin politik inför sina väljare och försvarar sina trolltrupper. Nog finns utrymme för fortsatt fall.


Borgerliga regeringar har alltid haft en förkärlek för att låna till skattesänkningar för folk med förmögenheter och höga inkomster. Nu gäller det även Sverigedemokraterna.


Innan ett EU-val säger man en sak om SDs trolltrupper. Sedan genomförs valet och efter det kan liberaler sluta bry sig. Liberalerna – ingen utredning om anonyma konton - Nyheter (Ekot) https://sverigesradio.se/artikel/nej-till-att-utreda-forbud-av-anonyma-konton-l-kravet-inte-troligt via @sr_ekot
Visa på X →Svensk tillväxt i EUs bottenträsk. Högsta arbetslösheten på 10 år. Konkurserna ökar. Sverige har fantastisk potential men SD och regeringen väljer fel väg. https://www.di.se/debatt/regeringen-underminerar-sveriges-tillvaxt/
Visa på X →Därför behöver vi en amerikansk gänglag! Ska utvecklingen vändas krävs fler och bättre åtgärder. https://www.expressen.se/debatt/darfor-behover-vi-en--amerikansk-ganglag/
Visa på X →Åkesson och Svantesson hade kunnat genomföra Socialdemokraternas förslag för att effektivt trycka ner räntenettot. Nu fortsätter vinsterna att stiga. På din bekostnad. https://search.app/EyDXUXZu7RuxZsXV9
Visa på X →Åkesson blir bara upprörd när han ska försvara sina trolltrupper. Sånt här får såklart passera.


@TedTwm Sedan när har regeringen slutat ha ansvar för sina generaldirektörer?
Visa på X →Detta blir bara värre och värre. Det krävs alltså tusentals arbetstimmar på länsstyrelsen i Sthlm och en stor granskning av Riksrevisionen för att redan ut chefens affärer. Men regeringen sitter med armarna i kors https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ppvd6z/riksrevisionen-granskar-kinberg-batra-oklarheter
Visa på X →Förvirring och förvirring. Det är bara M och SD som vill lura folk, inte minst sina egna väljare.


Arbetslösheten fortsätter upp. Långtidsarbetslösheten ökar. Fler varslas. Sedan hösten 2023 har utvecklingen varit dyster.
Visa på X →