Den ekonomiska tillväxten i bottenligan och utsläppen ökar. Borde inte Sverige bli lite mer som Sverige snart, högre tillväxt och mindre utsläpp?

412
inlägg
Den ekonomiska tillväxten i bottenligan och utsläppen ökar. Borde inte Sverige bli lite mer som Sverige snart, högre tillväxt och mindre utsläpp?

”Regeringen måste vakna”. Med rekordkonkurser, högsta arbetslösheten på tio år och tillväxt i bottenträsket är det lätt att hålla med. Istället för effektiv politik bränner SD-regeringen pengarna på höginkomsttagare. https://www.tn.se/naringsliv/40622/konkurserna-slar-rekord-varre-an-finanskrisen-och-pandemin/
Visa på X →Den högsta arbetslösheten på 10 år - nu blir den ännu högre. SD-regeringens misslyckande politik driver upp den, ger människor färre vägar tillbaka till produktiva jobb och gör Sverige fattigare. Istället bränner de miljarder på höginkomsttagare. Gör om! https://sverigesradio.se/play/artikel/8837891
Visa på X →Allt är allas fel förutom Ebba Busch. Vi socialdemokrater vill se en energipolitik som är långsiktigt och samhällsekonomiskt vettig som inkluderar kärnkraft och alla andra energislag. Sverige behöver mer billig el nu. https://omni.se/a/3MXpzL
Visa på X →I en fråga som bl.a. handlar om hundratals miljarder i skattepengar behöver tung remisskritik tas på stort allvar och hanteras seriös, inte avfärdas med en axelryckning. https://omni.se/a/zAQE54
Visa på X →Högerpartiernas historieförfalskning och återkommande lögner om energipolitiken står i vägen för en politik som är långsiktigt och samhällsekonomiskt vettig. https://www.dn.se/debatt/historieforfalskning-att-havda-s-och-mp-forstorde-elsystemet/
Visa på X →Utredningen om havsbaserad vindkraft får inte bli en ursäkt för regeringen att förhala projekt som redan är färdiga att sätta igång. Källa: http://DN.se https://search.app/RvYbC2QJ1pE627Ti9
Visa på X →Ebba Busch får inte backa. På ministermötet nästa vecka måste hon driva på mot Tyskland. https://sverigesradio.se/artikel/noll-forstaelse-i-tyskland-for-buschs-elvrede
Visa på X →Regeringskansliet försöker fördumma debatten genom att sätta en felaktig bild. S har konsekvent sagt att modellen ska pausas. Vi har brett stöd för det. Tweeten är ej fel.
Visa på X →Gör det som krävs, agera för sänkta elpriser och värna svenska folket. https://www.dn.se/direkt/2024-12-12/s-kraver-att-ebba-busch-backar-om-elpriserna/
Visa på X →För några veckor sedan trodde Ebba Busch på lägre priser i vinter. Trots att hon inte bidragit med mer elproduktion och låtit en prisdrivande modell introduceras på marknaden var det beskedet i oktober. Efter dagens elsmäll är hon tillbaka på ruta ett. Ansvarslös.
Visa på X →Moderater och Sverigedemokrater verkar mycket engagerade i att göra det dyrare för svenska folket.
Visa på X →Inte heller detta löfte eller prognos har åldrats särskilt väl så här långt. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wgnGVo/busch-lagre-elrakning-i-vinter
Visa på X →Vi varnade för den nya modellen som introducerades för en dryg månad sedan. Införandet borde ha pausats. Och om regeringen kan inte är nöjda med utfallet borde de agera nu. https://search.app/GxFn1YHhHLwLBa9j6
Visa på X →Den modell SD-regeringen vägrade pausa införandet av levererar rejält. Priserna stiger kraftigt. Menar Ebba Busch fortfarande att det fungerar bra? https://search.app/bwR4RnMkgbHCTnHx9
Visa på X →För andra gången i höst ställer Ebba Busch in en debatt med S-ledamöter om havsbaserad vindkraft, bara minuter innan den ska starta. Södra Sveriges elförsörjning borde vara högre prioriterat.
Visa på X →Tiotusentals jobb i Västsverige hotas av den politik som SD-regeringen driver. Vi vill ta vara på möjligheterna till jobb och tillväxt som Tidöpartierna riskerar. https://www.gp.se/debatt/regeringens-motstand-mot-vindkraft-kommer-att-sta-oss-dyrt.4036157e-27ec-42b3-b5a6-0f37f3c615c9
Visa på X →Att regeringen inte agerade för att pausa den nya modellen för elhandeln kostar dyrt för svenskarna. När hushållen är pressade och företagskonkurserna slår rekord är det både oansvarigt och obegripligt tillbaklutat. https://www.di.se/nyheter/elpriserna-rusar-nya-toppnivaer/
Visa på X →Regeringens energipolitiska röra är oerhört bekymmersam, dyr och kostar jobb och tillväxt. Idag ska Ebba Busch statssekreterare bl.a. förklara för Näringsutskottet hur man ser på införandet av nya handelsmodellen som ökar elpriserna i Sverige. Finns någon plan att backa?
Visa på X →Bygga elnät och sänka kostnaderna för folk är liksom syftet med pengarna hos Svenska Kraftnät. Byggs kabel till exvis Kriegers flak kommer skåningarna att få lägre elpriser. Jan Eriksson och hans part håller alltså medvetet upp elpriset.
Visa på X →Svenskägt och livstidsförlängt. Så vill vi se Oskarshamnsverkets framtid. Möjligheten finns nu när den tyska staten ska sälja ägaren Uniper. Men Kristersson måste orka agerar för att det ska hända. När han idag besöker Oskarshamn är det dags att ge besked. https://www.barometern.se/debatt/kristersson-maste-ge-besked-om-oskarshamns-karnkraftverk/
Visa på X →Kringresande barnsoldater och ett samhälle med ”arbetsförmedling” för mord kan aldrig tillåtas vara ”det nya normala”. Att bryta nyrekryteringen och komma åt maffiatopparna måste ha högsta prio. https://omni.se/a/lwrwO3
Visa på X →Häpnadsväckande. Vi kommer kräva mer information om regeringens utvärdering av företaget inför försäljning men också vilken analys som gjorts av risken för fortsatt kraftiga prisökningar för svenska folket. Detta kräver en fördjupad granskning. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qXrzr/saljer-bilprovningen-till-tuv-rheinland-som-godkande-pip-implantat
Visa på X →SD-regeringen släpper kontroll över ytterligare ett viktigt område. Istället för att sälja ut Bilprovningen borde regeringen ge bolaget ett samhällsuppdrag. En så central service, som utgår från samhälleliga krav på säkerhet och utgör myndighetsuppgift bör inte privatiseras
Visa på X →När Ebba Busch inviger Hitachis nya fabrik idag hade man önskat att beskedet till bolaget hade varit fler investeringar i den havsvindkraft som direkt ligger bakom många order till företaget. Med regeringens besked får de istället stryka i orderboken. En mörk ironi.
Visa på X →