Nära 10 procent i arbetslöshet. Upp igen. I breda grupper. På SD-regeringens tredje år märks verkligen att de helt saknar en ekonomisk politk för jobb och tillväxt.
Visa på X →412
inlägg
I en orolig omvärld behöver vi ha rejäla skydd för svenska jobb och svenska företag. Ett reformerat system för korttidsarbete är en sak vi kan göra för att vara bättre förberedda på sämre tider. Nu har regeringen suttit på en färdig utredning i över 2 år. https://da.se/2025/02/facket-och-s-efter-trumps-staltullar-forstark-stodet-vid-korttidsarbete/
Visa på X →Kristersson borde skaffa sig en ryggrad. Stå upp för Ukraina, Sverige och Europa. https://www.sverigesradio.se/artikel/kristersson-usa-bestammer-vilka-de-vill-ta-med-i-forhandlingarna
Visa på X →Regeringens ensidiga fokus på kärnkraft är ett haveri. Tidplanen justeras ständigt framåt, notan ständigt uppåt. Samtidigt säger man nej till mer el som kan vara på plats i närtid. https://www.svd.se/a/2547Vq/vattenfall-inget-karnkraftsbeslut-forran-2029
Visa på X →Trygga svenska jobb och företag i oroliga tider. Förslagen till ett bättre system för korttidsarbete ligger redan klara sedan ett par år men regeringen lyfter inte ett finger. https://www.gp.se/8bed43a4-c021-596c-8f65-a526e92231fa
Visa på X →Arbetslösheten ökar brett i alla grupper visar Arbetsförmedlingen nya siffror. SD-regeringens politik funkar inte. Sverige behöver fler jobb och högre tillväxt. Inte bränna miljarder på höginkomsttagare. Sverige borde istället investera i vanligt folk, utbildning, byggande osv.
Visa på X →Tullar betalas av konsumenterna och handelskrig försämrar ekonomin för oss alla. Trumps destruktiva åtgärder riktas dessutom mot allierade och vänner i en tid av ökade geopolitiska spänningar. Det är kontraproduktivt och farligt.
Visa på X →Regeringens egna kärnkraftssamordnare varnar för att målen är i fara. Dessutom har regeringen valt en väg som riskerar slå ut alla andra investeringar i ny elproduktion. Haveri! https://search.app/DJfRQQczPVRFx2Jv8
Visa på X →Utförsäljningarna borde nått vägs ände - även för SD-regeringen. Lernia borde istället få en större roll i näringslivets kompetensförsörjning. Att staten förlorar ytterligare ett verktyg i det viktiga arbetet riskerar att bli kostsamt. https://search.app/fboeaznH27DEdakN9
Visa på X →Ännu en fråga där regeringen ser ut att ha tappat kontrollen. Det började utan behov av statliga pengar. Det fortsatte med ”riskdelning”. Nu handlar det om en fortsatt ansamling av risk på staten och skattebetalarna. https://www.dn.se/ekonomi/forslaget-till-busch-regeringen-behover-starta-statligt-karnkraftsbolag/
Visa på X →Statsminister säger iofs som det är, han och regeringen har tappat kontrollen. Det är djupt oroväckande.


Uselt av SD-regeringen. Den statliga närvaron runt om i landet borde stärkas - inte försvagas. https://sverigesradio.se/play/artikel/8870608
Visa på X →M-källor: Kristersson vägrade att lyssna på varningarna. Så oerhört svagt och dåligt. https://omni.se/a/qPE90o
Visa på X →Statsministerns passivitet - förutom när det gällde att se till att barndomsvännen fick jobbet - är pinsam och svag. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qz4xx/landerholm-avgar?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Kristerssons ledarskap är obegripligt svagt. Hans vänskap med Landerholm verkar viktigare än allt annat. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sapo-granskar-henrik-landerholms-slarv-med-hemliga-handlingar/
Visa på X →USAs omläggning från det hållbara till det fossila kostar dem investeringar. Viktigt att Sverige och Europa inte går i den fällan. Tvärtom måste vi bygga konkurrenskraft i det moderna. https://omni.se/a/dRP1yj
Visa på X →Regeringen mörkar kostnaderna för Bromma flygplats. Det betalas av resenärer på alla andra flygplatser och i missade möjligheter att stärka exvis Arlanda. Uselt för tillväxt och konkurrenskraft, dåligt för svenskt flyg och oansvarig agerande som ägare. https://www.dn.se/sverige/s-absurd-situation-pa-bromma-flygplats/
Visa på X →När statsministern idag menar att det inte råder fred i landet måste det väl anses extra klandervärt att den nationella säkerhetsrådgivaren han städslat upprepade gånger sprider statshemligheter över landet?
Visa på X →Har sagt det förut men det förtjänar att upprepas: SD-regeringens misshandel och vanskötsel av bostads- och byggpolitiken är en viktigt orsak till hög arbetslöshet och låg tillväxt i Sverige. Och efter konkursen i Serneke varslas alla 550 anställda. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/serneke-stoppar-alla-byggprojekt
Visa på X →Bra att Northvolts ägare valt att fortsätta processen med rekonstruktion. Företaget har tusentals anställda och det är dessutom rimligt att alla ansträngningar görs för att strategiskt viktig industri kan utvecklas i Sverige och Europa. https://www.di.se/live/klart-northvolts-verksamhet-far-fortsatta/
Visa på X →Rekord i konkurser och sämsta nyföretagaråret sedan 2009. Tillväxten i europeisk strykklass. Istället för tillväxtpolitik strösslar SD-regeringen miljarder över landets höginkomsttagare. https://omni.se/a/5EwrpE
Visa på X →S-kravet: Ta Sverige ur "bottenträsket". Tillväxten måste upp om välståndet ska öka. Att bränna miljarder på höginkomsttagare kommer inte att hjälpa. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/QM3qyx/s-kravet-ta-sverige-ur-bottentrasket
Visa på X →Väldigt bra besked. SSAB:s jätteinvestering får klartecken! https://www.di.se/nyheter/dom-i-dag-ssab-s-jatteinvestering-far-klartecken/
Visa på X →Den ekonomiska tillväxten i bottenligan och utsläppen ökar. Borde inte Sverige bli lite mer som Sverige snart, högre tillväxt och mindre utsläpp?

”Regeringen måste vakna”. Med rekordkonkurser, högsta arbetslösheten på tio år och tillväxt i bottenträsket är det lätt att hålla med. Istället för effektiv politik bränner SD-regeringen pengarna på höginkomsttagare. https://www.tn.se/naringsliv/40622/konkurserna-slar-rekord-varre-an-finanskrisen-och-pandemin/
Visa på X →