Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

@arkhanari Nej. Jag uppfattar absolut inte Somar al Naher som antisemit, oavsett vad hon anser om mig.

Visa på X

1 inte 2 tillfällen av Svenska kommittén mot antisemitism, och det var Somar al Nahers text som publicerades på deras blogg. Rätt ska vara rätt. Men uppenbarligen anser SKMA att det ligger i deras uppdrag att publicera text om att min kritik mot jihadism är rasism.

Visa på X

Jag har nu vid två tillfällen blivit stämplad som rasist av debattören Somar al Naher och Svenska kommittén mot antisemitism. Jag finner detta fullständigt obegripligt då jag är liberal och bekämpat antisemitism i tre årtionden. Detta rör ett inlägg jag skrev om Israel och Hamas den 14 oktober 2023. Jag står för varje ord. Hela inlägget finns att läsa här. Döm själv vilken värdegrund jag har. https://www.facebook.com/share/hkGCx8qAKaxYthe4/?mibextid=WC7FNe

Visa på X

@SIngenjoren @PlJonson Att jag var där var ingen slump, det är korrekt. Men nu handlar tweeten inte om mig, utan om försvarsministern som gick förbi av ren slump.

Visa på X

@SIngenjoren @PlJonson Jag var inbokad att tala så jag var där, men jag är där ibland som åhörare också. Det är varje söndag.

Visa på X

Sveriges försvarsminister @PlJonson, på stan med familjen, går förbi en ukrainsk manifestation på Sergels torg och promenerar helt spontant fram och håller en lysande appell. Enormt uppskattat!

Visa på X

Utmärkt att litauiska tullen beslagtar militär utrustning från Kaliningrad på väg till Ryssland, och skickar det raka vägen till Ukraina istället.

Visa på X

Starkt, fint och värdigt när offren och gisslan från 7 oktober 2023 hedrades ikväll i Stockholms stora synagoga. Statsministern talade, liksom judiska församlingens ordförande och Israels ambassadör. Fantastisk fin musik därtill och traditionella judiska böner.

Visa på X

@BajenInferno @hanifbali Ofta är det så, så han har rätt där. Det blir ett tillkännagivande till regeringen som ofta dribblas bort. Men man ska inte underskatta att en enskild ledamot driver en konkret fråga, ibland till förbannelse, för till slut kan man göra skillnad.

Visa på X

Det finns dock några exempel när enskilda motioner har bifallits, exempelvis våren 2010 när riksdagen erkände folkmordet på armenier. Så det kan ske, men väldigt sällan. Att det i Sthlm finns skyltar utanför varje tunnel om hur lång tunneln är, det är också faktiskt en motion i kommunfullmäktige som blev bifallen för typ 20 år sen.

Visa på X

@BajenInferno Både och. Enskilda motioner ja. Därför skriver jag få, men utifrån principer. Men för oppositionen är parti- och kommittemotioner viktiga, de ligger till grund för valmanifest och framtida budgetar. Men absolut, enskilda ledamöters motioner bifalls väldigt sällan.

Visa på X

@uk_edo1 Men du är också 100% lojal till diktaturen. Och till Putin, Nordkorea och Kuba.

Visa på X

När det gäller begravningsavgiften är detta ingen avgift - det är en skatt. Tack och lov har Sthlm Stad sedan 1886 kommunalt begravningsväsende. Avgiften/skatten i Sthlm är 6,5 öre. Resten av landet (undantaget Tranås kommun) betalar 27,7 öre. Det innebär att folk utanför Sthlm har en dold skattehöjning på 21,2 öre per intjänad hundralapp. För exakt samma tjänst.

Visa på X

Till saken hör att jag som enda ledamot i riksdagen motionerat om Eritreas skatt i över 10 år. Tidigare drev jag frågan med en sosse också, men han inte längre ledamot. Det är beklämmande att det inte finns större engagemang för att eritreaner i Sverige genom denna utpressning har en totalitär regim in på bara huden.

Visa på X

Jag har lagt tre motioner i riksdagen i år. Motioner får oftast avslag, så dessa rör principiella frågor jag ändå tycker är viktiga. 1. Kriminalisera Eritreas 2%-skatt i Sverige. 2. Förändra begravningsavgiften. Det är ingen avgift - det är en dold skatt. 3. Förbättra vården av runstenar i Sverige. Den är kraftigt eftersatt. Motionerna går att läsa här: https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamot/fredrik-malm_cf017275-5272-4506-a686-4e1d8edc5ab6/

Visa på X

@surtvittvin Jag önskar alltså judar ett gott nytt år. Är det ett problem för dig?

Visa på X