Nej, skattehöjningar betyder inte automatiskt att man får in mer skatt.
Visa på X →420
inlägg
https://www.svd.se/a/M75Vg5/slovakien-tvarvander-overger-orban-linjen Först besegrade Magyar Orban i Ungern. Och nu verkar Fico i Slovakien ompröva tidigare ställningstaganden gällande Ryssland och Ukraina. Detta bådar gott för ett mer enat och därigenom starkare Europa. Med en värld som ser ut som den gör behövs det.
Visa på X →Ni missar väl inte intervjun med mig i veckans upplaga av Varbergs tidning?


@bengtol05293870 Sedan du skaffade X har du i snitt skrivit 33 inlägg om dagen. Gå ut och rör vid gräset.
Visa på X →Maj 2026 är inte vilken månad som helst, utan den markerar mitt 25-årsjubileum som aktiv sverigedemokrat. Medan jag inte minns exakt datum så vet jag att det var någonstans kring min 17-årsdag i Maj 2001 som jag löste medlemskap i Sverigedemokratisk Ungdom. Jag gick med i ett parti som i senaste valet fått blygsamma 0,4 % av rösterna, och bara hade mandat i 5 kommuner. Hela partiet hade bara lite drygt 1000 medlemmar, och i mitt Halland var partiorganisationen icke existerande. Att gå från det till att vara landets näst största parti och vara med och styra Sverige har varit en riktigt häftig resa. Även personligen har det varit en rejäl resa mellan då och nu. Under de första 5 åren var jag inte politiker, utan uteslutande aktivist. Engagemanget bestod av att sätta upp klistermärken och skriva insändare. 2006 valdes jag in i kommunfullmäktige och 2014 i Regionfullmäktige. Under denna tid var jag dock fortfarande "bara" fritidspolitiker, det var hela tiden Undersköterske-lönen som betalde räkningarna. Sedan 2022 är jag riksdagsledamot och får själv vara med i centrum när vi räddar Sverige. Om Gud vill har jag minst 25 år till av SD-engagemang framför mig.


Det har i vanlig ordning varit en full vecka för riksdagsman Hellsborn. Veckans stora snackis i Riksdagen har förstås varit voteringen om övergångsregler gällande medborgarskap. De rödgröna har kallat SD för fuskare och odemokratiska. Läs mitt inlägg från i torsdags om varför detta är en felaktig verklighetsbeskrivning. Under veckan var jag tillsammans med resten av Skatteutskottet på besök hos Kronofogden. Trevlig att höra att dom ser positivt på de lagändringar vi genomfört och de resurser vi tilldelat dem. Jag bevistade även ett Visita-möte på Gröna Lund. Även här fick vi positiva omdömen för den (arbetsmarknads)politik vi för. Också roligt att få provåka årets nyheter innan de öppnar för allmänheten. Hann också med att skriva en ny insändare om sossarnas mjäkiga kriminalpolitik. Läs den i ett separat inlägg från i tisdags. Hemma i Varberg är valrörelsen nu i full gång. Fredagen spenderades på motorträffen/loppmarknaden i Väröbacka, där nya medlemmar värvades. Lördagen startades med att packa upp och sortera allt valmaterialval vi beställt. Hundratals kilon av vattenflaskor, flygblad, doftgranar, pennor och annat gicks igenom. Med det avklarat var det sedan dags att ta kandidatfoton för kommande annonser och lokal blad. Slutligen så avslutades veckans politiska gärning på söndagen med en flygbladsutdelning där 600 hushåll fick ta del av det Sverigevänliga budskapet. Imorgon bär det av till huvudstaden igen för en ny vecka i fosterlandets tjänst.

1 maj spenderades på motorträffen i Väröbacka. Att SD har stort stöd bland motorfolket märktes tydligt. Nackdelen med detta är förstås att det finns färre nya potentiella väljare att värva, men vi lyckades å andra sidan värva några nya medlemmar till partiet. 🙂

@strandhall Tidö vann valet. Vi såg till att det återspeglades i kammaren. Sluta tjura för att ni förlorade.
Visa på X →@Riksstudios Förstår Elsas fanclub att det inte är någon bra idé att rösta på hennes tomte-parti nu?
Visa på X →https://www.svd.se/a/k0Me4a/konskorrigering-minskade-inte-psykiatriska-besvar Vår generations största svek?
Visa på X →Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?
Visa på X →https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/ Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?
Visa på X →Ett rödgrönt kaos som är osams om allt? Eller ett sammansvetsat blågult lag som får saker gjorda? 13 september avgör du.

Rösta på den bästa politiken
Visa på X →Sossarna vill straffbeskatta dem som är ansvarsfulla och sparar.

Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna: RÖSTA NEJ TILL RÖDGRÖN SAFT & BULLE-POLITIK Häromveckan så meddelade Socialdemokraterna att dom säger nej till sänkt straffbarhetsålder. Dom vill inte att 13-åringar ska sitta i fängelse heter det. Som att någon faktiskt skulle VILJA se 13-åringar i fängelse. Men när verkligheten ser ut som den gör, med kriminella gäng som rekryterar minderåriga för att utföra grova brott så måste samhället faktiskt agera. Det är tyvärr inte överraskande att S säger nej. Sedan 2022 har vi i Tidö genomfört en lång rad reformer för att bekämpa gängen. Och gång på gång så har det varit ett eller två partier från den rödgröna sidan som röstat nej. I september är det val. Då står valet mellan 4 år till med Tidö, där vi gör vad som krävs för att knäcka gängen. Eller 4 år av den rödgröna saft och bulle-politik som skapade de här problemen från första början. Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot

Polismyndigheten har sänkt kraven för att kunna fördubbla andelen med utländsk bakgrund på polisutbildningen. Sådant mångfaldstänkande är det sista polisen behöver. https://www.svd.se/a/16vMqW/regeringen-maste-stoppa-polisens-sankta-krav
Visa på X →Den gånga veckan i politiken: -Frukostmöte med TCO, som redovisade sin rapport om effekterna av ett hårdare samtalsklimat. Sammanfattningsvis: Det är bra om vi är mindre otrevliga mot varandra. -Gruppmöte, och utskottsmöte med Skatteutskottet. -Lunch med företrädare för LRF och Kött- och charkföretagen, om svensk försörjning av kött. -Debatt om Permanent skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen och utvidgad rätt till avdrag för drivmedelsutgifter. Mitt anförande kan ses på min Youtube-kanal. -Årsdagen för Armeniska folkmordet uppmärksammades i Riksdagen, med tal av bl.a. ambassaör Anna Aghadjanian. -Hemma i Varberg blev det en sista flygbladsutdelning för April. Trodde vi hade helt slut på blad redan förra veckan, men det fanns ett par hundra kvar, som nu delats ut. Imorgon bär det av till Stockholm igen. God natt.

@margotwallstrom Hur ska ni ha det? Är Samer och judar inte nationella minoriteter? För man kan inte vara nationell minoritet och samtidigt vara en del av den nationella majoritetsbefolkningen.
Visa på X →That last post sure got Turk-Twitter going, didn't it?

Today is the memorial day of the Armenian Genocide, during which 2 million Christians were murdered in Turkey between 1915 and 1923. Yesterday the victims were honored in a ceremony at the Riksdag.
Visa på X →When the left wing entertainers claims to care about human rights.
