Hoppsan. Jag glömde visst att skriva veckorapport i söndags. Men bättre sent än aldrig, så här kommer en rapport över förra veckans politiska aktivitet:
I vanlig ordning var det utskottsmöten och gruppmöte. Det senare gästades av Mikael Frisell, generaldirektör på Myndigheten för civilt försvar.
En delegation från Somalilands parlament var på besök i Riksdagen, för ett rundabordssamtal med oss Riksdagsledamöter. Somaliland är inte internationellt erkända, men är både mer stabila och demokratiska än det internationellt erkända Somalia. Jag ställer mig inte främmande till ett svenskt erkännande, vilket kan leda till konstruktiva samarbeten.
Andra möten inkluderade ämnen såsom bluff och bedrägerier på sociala medieplattformar, åkeriföretagens förutsättningar samt den årliga middagen med Rifo (Sällskapet för riksdagsledamöter och forskare) och Riksbankens Jubileumsfond.
Slutligen deltog jag på veckans frågestund. Där tog jag upp förslaget om en höjd EU-avgift för Sverige med EU-minister Rosenkrantz. Se länk till video i kommentarsfältet.
Färdig i Stockholm bar det sedan hem till Varberg. Där deltog jag i egenskap av valberedare på styrelsens och KF-gruppens möten.
Och så var det med det. Nu är vi mitt upp i ytterligare en fullspäckad vecka.

Visa på X →Skål Sverige! Ifjol sänkte vi skatten på öl från mikrobryggerier. Nu går vi vidare och gör det samma för småproducenter av vin, cider och spritdrycker. Detta stärker svensk dryckeskultur och turism, och skapar nya arbetstillfällen, inte minst på landsbygden. Bra politik helt enkelt.
Visa på X →@strandhall @johanpaccamonti Er budget går inte ihop. Antingen kommer ni höja skatter eller ta nya lån.
Visa på X →Vi måste bli av med monster som Irshad.
Visa på X →https://samnytt.se/afghan-straffvaldtog-flicka-under-pistolhot-och-fornedringsranade-pojke-motsvarar-7-ars-fangelse-for-vuxen-men-18-aringen-slipper-och-kan-inte-utvisas
Dom rödgröna gav honom uppehållstillstånd och medborgarskap så att han inte kan utvisas. Tidö skärper skärper politiken så att fler kan utvisas eller hindras att komma hit från första början.
Visa på X →https://omni.se/ministern-om-sjunkande-arbetslosheten-ljusglimt/a/k0paxL
20 % av invånarna i Sverige är utrikes födda, men bland långtidsarbetslösa är siffran 60 %. Skyll inte arbetslösheten på oss.
Visa på X →Ska Bryssel-federalisterna verkligen få roffa åt sig ännu mer av det svenska folket pengar?
Visa på X →Äntligen!
Visa på X →@guldfiske Du är väl den sista personen i Sverige som ska ondgöra sig över trakasserier av oliktänkande?
Visa på X →https://www.tn.se/naringsliv/47870/branschen-hemlig-skatt-kostar-svenskarna-25-miljarder-maste-bort/
Varför ska du betala mer för ett nytt kylskåp eller en ny dator än andra européer? SD vill att den bisarra kemikalieskatten tas bort.
Visa på X →Kul ändå med en feminist som säger åt en annan kvinna att bli vid sin läst och inte ta så mycket utrymme från sin manliga chef.
Visa på X →Gå inte på den rödgröna bluffen om arbetslöshet bland unga.
Visa på X →Vill du betala en extra tusenlapp till EU varje år?
Visa på X →@guldfiske Skönt ändå med innovatörer som fixade el, datorer och internet så att du kan klaga på innovatörer.
Visa på X →Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna:
VILL DU BETALA 1000 KR EXTRA TILL EU?
Hur sugen är du på att betala en extra tusenlapp i skatt varje år till Bryssel? Antagligen inte så värst, men det kan ändå bli verklighet om det nya förslaget till EU:s långtidsbudget går igenom. Där föreslås Sveriges årliga avgift till unionen öka med hissnande 11 miljarder kronor, vilket motsvarar drygt 1000 kr för varje invånare i Sverige. Detta är givetvis provocerande, då Sverige redan idag är en stor nettogivare: År efter år betalar vi in mer än dubbelt så mycket som vi får tillbaka. Sverige ska inte betala ännu mer till Brysselfederalister som hela tiden vill ha mer och mer pengar för att bygga en större och större EU-byråkrati. Och det behöver svenska regeringen göra mycket klart för EU kommissionen.
Erik Hellsborn (SD) Riksdagsledamot
Visa på X →Visa på X →https://tt.omni.se/busch-i-eu-brak-pausar-kabelbygge-till-danmark/a/y5g6oK
Visa på X →Som om vi inte hade nog med problem med svenska sossar. Nu försöker dessutom en dansk sosse norpa mångmiljardbelopp av våra pengar.
Visa på X →Den här veckan med riksdagsledamot Hellsborn:
Veckan startade hemma i Varberg med en flygbladsutdelning. Sedan bar det av till Stockholm igen där det i vanlig ordning var utskottsmöte, gruppmöte och votering. Därtill möten om ny användning av AI samt aktuella politiska händelser i USA. Hann även med att skriva en ny insändare ihop med min partikamrat Carita Boulwén. Läs den i separat inlägg från i torsdags. Hemma i Varberg så avslutades veckan på samma vis som den startade, med flygbladsutdelning på både fredag och lördag. Jag har nu delat ut över 7 000 blad i år. Nyårslöftet att dela ut 10 000 innan valet komer infrias i god tid innan valdagen.
Nästa vecka är plenifri, vilket betyder att det inte blir någon Stockholmsvistelse för mig. Istället väntar bl.a. ett lokalt möte med LRF, och givetvis nya flygbladsutdelningar.
Trevlig söndag på er.
Visa på X →https://riks.se/nyheter/emil-starkenberg-nmr-till-palestinaaktivism
Hästskoteorin är på riktigt. Gå tillräckligt långt åt endera hållet och du hittar folk som tror att allt är judarnas fel.
Visa på X →Höjden av skamlöshet? Senast S styrde införde dom marknadshyror på nyproduktion för att tillfredsställa C och muta sig kvar vid makten. Vad kommer dom vara beredda att ge för att säkra C-stöd efter valet? En centerpartistisk bostadsminister med fria tyglar att driva nyliberal bostadsmarknadspolitik? Det är SD som ser till att det inte införs marknadshyror, inte S.
Visa på X →Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna:
SD OCH TIDÖ FÅR SAKER GJORDA
Med 4 månader kvar till valet presenterar nu vi Sverigedemokrater tillsammans med våra Tidö-kollegor i regeringen vårt bokslut över mandatperioden. Och vi har fått mycket gjort:
-Asylinvandringen är den lägsta på 40 år, kraven för medborgarskap har skärpts, och tillfälliga uppehållstillstånd delas nu ut i stället för permanenta.
-Skatten på bensin, mat och el har sänkts.
-Straffen för grova brott har skärpts, och polis, domstolar och tull har både fått mer pengar och utökade befogenheter.
-Försvaret har stärkts, samtidigt som vi stöttat Ukraina mot den ryska imperialismen.
-Låg tillväxt och hög inflation har bytts ut mot hög tillväxt och låg inflation.
-Vårdköerna har minskat med 30 procent sedan oktober 2022.
Vi har gjort vad som krävs för att lösa de problem som tidigare regeringar skapat. Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd. Vi har fortfarande bostadsområden präglade av ett tydligt utanförskap, och gäng som skapar otrygghet för hederliga medborgare. Ekonomin och jobben prövas fortfarande av en orolig omvärld med handelsblockad i Iran och oförutsägbara amerikanska tullar. Detsamma gäller sjukvården. Köerna är fortfarande oacceptabelt långa, och mycket arbete återstår. Men under Socialdemokraternas senaste åtta år vid makten mer än fördubblades vårdköerna, och köerna till BUP tredubblades. Nu minskar vårdköerna igen, eftersom vi inom Tidösamarbetet tar ansvar, ställer krav och följer upp resultaten.
Med SD och Tidö finns det en plan för att möta och lösa dessa utmaningar. Alternativet är en rödgrön grisen i säcken-politik med fyra oppositionspartier som knappt är överens om någonting alls. Vad för politik en sådan regering kan tänkas driva vet ingen, inte ens de själva. Ta inte den risken. Ge oss 4 år till.
Erik Hellsborn (SD)
Carita Boulwén (SD)


Visa på X →As mentioned in previous posts, over the past six months I have spent some time working on AI music. This song honors the Ukrainian defenders of Hostomel. During the first weeks of the invasion, they stopped the Russian attempts to seize Antonov Airport. Had the Russians managed to capture the airport, they would have been able to establish an air bridge and launch an invasion of Kyiv from there. Thanks to the defenders of Hostomel, the capital still stands.
https://open.spotify.com/track/3ZpIV0kvTWsKjMFNcx7nu2?si=Bpu7Ar9dReqyjCoEIkGjFA
Visa på X →@strandhall @HenrikHall Vad är din poäng här? Att kaoset i Hormuz är svenska regeringens fel?
Visa på X →Nej, skattehöjningar betyder inte automatiskt att man får in mer skatt.
Visa på X →