Replik på "Uppenbart varför Kristersson straffat ut sig", HN 9/6:
C ÄR SVERIGEST MEST MENINGSLÖSA PARTI
Centerpartiet har meddelat (eller snarare upprepat) att man söker samarbete vänsterut, snarare än högerut efter valet. Mer eller mindre helt baserat på sin antagonism emot Sverigedemokraterna. Hallands Nyheters centerpartistiska ledarsida applåderar genom Maria Haldesten beslutet med motiveringen att SD är ”brun sörja” och ”mörkermän” som utgör ett ”säkerhetshot”. Den halländska valdebatten hade tveklöst mått bättre utan den sortens polariserande språkbruk, men det finns en aspekt av den aktuella frågan som är mer relevant att diskutera: Varför existerar fortfarande C fortfarande? Vad för mening eller funktion fyller egentligen partiet?
C har en politik som i mångt och mycket går åt höger: Man vill att arbete ska löna sig, att skatterna ska vara låga och att det ska vara enkelt att starta och driva företag. Men man vägrar att göra det tillsammans med de partier till höger som tycker samma sak. Istället vill man alltså samarbeta åt vänster med partier som förespråkar höga bidrag, höga skatter och ofta mest verkar betrakta svenska företagare miljöförstörare eller ondsinta kapitalister. Så vad för rationella skäl finns det egentligen för att rösta på C? Vill man ha högerpolitik gör man klokast i att rösta på SD eller något av de andra Tidö-partierna som faktiskt vill driva igenom sådan politik. Vill man ha en vänstersväng borde man nog först överväga att tänka om, men om man sedan fortfarande landar i samma slutsats, rösta på något av de tre rödgröna vänsterpartierna.
Ett litet, påstått högerparti som bara är villigt att samarbeta åt vänster fyller helt enkelt ingen ideologisk eller sakpolitisk funktion inom svensk politik. Det enda Centerns existens bidrar med är att vara ännu ett parti i Riksdagen, som gör det krångligare och svårare att bygga stabila majoriteter. 13 september har väljarna sin chans att skicka ut landets gnälligaste och i särklass mest meningslösa parti ur Riksdagen.
Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot

Visa på X →Gång på gång har C, V och MP röstat emot Tidös skärpningar. Låt inte dem återinföra saft och bulle-politik igen efter valet.
Visa på X →Nyårslöftet uppfyllt: 10 000 flygblad och foldrar utdelade. Med 3 månader kvar till valet så höjer jag målet till 15 000. 😊
Visa på X →@eggakaga Tänk att bli så upprörd över en oförarglig önskan om en trevlig dag. Vad säger det om dig som människa?
Visa på X →4 år till!
Visa på X →Trevlig Nationaldag, allihopa.
Visa på X →https://www.svd.se/a/9pqgod/nar-drevet-gar-mot-agnes-wold-blir-manga-korkade
Dagens mest läsvärda.
Visa på X →Vi har skärpt straffen, utökat domstolarnas budget och gett polisen större befogenheter. Och det ger resultat.
Visa på X →2024 släppte Kalla fakta sitt smutskastningsreportage om SD under EU-valrörelsen. TV4 förnekade att detta handlade om att påverka valutgången, och att det bara var en slump att reportaget släpptes strax innan valet. Två år senare släpper man nu ett nytt anti SD-reportage under valrörelsen till Riksdagen. Att TV4 aktivt arbetar för att påverka utgången i svenska val får nu anses vara bortom varje tvivel. I valrörelsen har Tidö inte bara den rödgröna oppositionen mot sig, utan tyvärr också stora delar av det massmediala etablissemanget.
Visa på X →13 september bestämmer DU.
Visa på X →Putin is trying to bully Armenia into submission by restricting imports? Well, that is just the perfect opportunity for increased trade with the EU instead! Today I have submitted a written question to Benjamin Dousa, the Swedish minister of Foreign trade, about the possibilities of an increased trade between Sweden/EU and Armenia.
His reply should come in the next two weeks.
Lets take this opportunity to diversify trade, and build stronger Euro-Armenian relationships.
Visa på X →S säger att dom inte vill höja skatten för vanligt folk.
MP säger att dom inte tänker höja bränslepriserna.
Låt er inte luras. Med en rödgrön regering kommer du få behålla mindre av dina intjänade slantar.
Visa på X →https://www.svd.se/a/5pLdMX/demokrati-ar-inget-for-svenska-samernas-riksforbund
Det känns som att många människor, i synnerhet i södra Sverige, har en förenklad och inte sällan direkt felaktig bild om vad som sker kring renägarföreningarna (så kallade "samebyar").
De viktigaste sakerna att ha klart för sig är att:
1, En Sameby är inte en fysisk by för Samer, det är en ekonomisk förening som ägnar sig åt rennäring.
2, Av 20-40K samer i Sverige, så är bara 5K renägare.
3, 5K utgör knappt 0,05 % av en befolkning på 10,7 miljoner människor. Samtidigt är 30-50 % av Sveriges yta renskötselområde, beroende på hur man räknar.
Att en grupp av människor som utgör en halv promille av befolkningen ges särrättigheter kring jakt och fiske på en ansenlig del av landets yta, samt kan stoppa anläggning av energiprojekt, gruvor och infrastruktur kan inte anses vara rimligt.
Visa på X →Lätt som en plätt.
Visa på X →Svensk invandringspolitik var en katastrof som var tvungen att göras rejält mycket striktare. Men ibland kan det bli fel eller få oönskade konsekvenser. Vi är inte tjurskalligare än att vi kan erkänna detta, och fixa det som blir fel.
Visa på X →https://www.tn.se/kronikor/48034/usa-avtalen-en-framgang-nu-kravs-handling/
Återigen är Sverige ett föregångsland. Med Tidö vid rodret blir saker gjorda.
Visa på X →Full fart både i Riksdagen och hemma i Halland den här veckan:
Veckan startade på måndag med debatt om differentierad alkoholskatt. Små producenter kommer nu få skattelättnader, vilket gör det lättare för dem expandera och nyanställa. Utöver gruppmöte och dubbla utskottsmöten har jag också suttit i möte med Ukrainas ambassadör, samt träffat Sveriges bryggerier på ett möte med rundvandring på Carnegibryggeriet.
Hemma i Halland var jag först nere i Halmstad på tillväxtlunch med Svenskt Näringsliv. Sedan stod jag och lokal partivänner på torgmarknaden i Varberg, innan veckans politiska gärning avslutades med en flygbladsutdelning.
Imorgon bär det av tillbaka till Stockholm igen.
Visa på X →Bra dag på Varbergs torg, med mycket folk i omlopp. Fika, flygblad och presentartiklar delades ut. De nya SD-snusdosorna var särskilt populära.
Visa på X →https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8p9L3w/analys-centerpartiet-narmar-sig-socialdemokraterna
C har en och bara en princip kvar: Att dom inte gillar SD. Varför någon ska rösta på dem istället för S, V eller MP är oklart.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: C är Sveriges mest meningslösa parti.
Visa på X →Jag gillar glass. Men jag gillar tillväxt ännu mer.
Visa på X →Vi fixar Sverige!
Visa på X →https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-vill-ge-mer-pengar-till-samisk-kultur.f370adf6-5a8e-58bb-b515-1239561de544
Sverigedemokraterna vill skjuta till mer pengar för att stärka samisk kultur.
– Vår syn är att det finns ett stort värde i att det samiska språket, eller de olika samiska dialekterna, ska kunna fortleva, säger vice partiledaren Henrik Vinge.
Visa på X →Next Sunday, Armenia will hold elections, which will of course be interesting to follow. I do not support any specific party and do not urge anyone to vote for any specific candidate. However, I hope for a continuation of the development of recent years, where Armenia has sought to move away from Putin's post-Soviet sphere of interest and built relations with the US and Europe. Thus, I encourage all Armenian friends NOT to vote for parties and candidates with a pro-Russian agenda. Armenia's future is with the democratic West, not with the authoritarian East.
Photo: I give a speech at the Genocide Conference at Yerevan State University, December 2025
Visa på X →Så det så
Visa på X →https://www.youtube.com/shorts/Yeng9WRE6OI
Visa på X →