@mathiasced Judith A. Curry, född 1953, är en amerikansk professor och amerikansk forskare i klimatologi och rektor för School of Earth and Atmospheric Sciences vid Georgia Institute of Technology. Wikipedia Tror iofs att hon har slutat som rektor.
Visa på X →Elsa Widding
@ElsaWidding (X)224
inlägg
@mathiasced Menar du att IPCC INTE hävdar att vi står närmare 2-graders målet än för bara några år sedan såsom Curry hävdar?? Är det inte vad som tydligt framgår av AR6 WG1? Då har jag läst slarvigt😊
Visa på X →@magister_martin @jrockstrom Jag det kan man undra. Vad IPCC säger i AR6, WG1 vet vi och det är bland annat vad jag skriver om i nya boken. Tacksam för konstruktiv kritik på avsnitt 4. Kommer om en dryg vecka.
Visa på X →@UllaCarinM @omni_red Som vilka då😂
Visa på X →@olle_jonsson @AndersWijkman Kol är givetvis sämre än gas och olja. Kol från Polen och Tyskland är till och med ett betydligt sämre alternativ än att bränna kol här hemma. Självklart är är att moderna kolkraftverk är att föredra framför smutsiga i fattiga länder. Fossila bränslen räddar barns liv.
Visa på X →@mathiasced @pg_gustafsson @YouTube Stephen McIntyre har skrivit en del. Hans postningar finns här https://climateaudit.org/2021/08/11/the-ipcc-ar6-hockeystick/ , här https://climateaudit.org/2021/08/15/pages19-asian-tree-ring-chronologies/ , här https://climateaudit.org/2021/08/26/pages2019-30-60s/ och den senaste här https://climateaudit.org/2021/09/02/pages19-0-30s/ Men dessutom våra klimathistoriker….
Visa på X →@mathiasced @Lenkuh @YouTube Gör en undersökning och fråga Sveriges professorer emeritus (som vågar svara) i naturvetenskapliga ämnen vem som ställer sig bakom hockeyklubban?
Visa på X →@Alienna3 @mathiasced @YouTube För mig är en klimatforskare en expert/professor i någon av de grundvetenskaper som klimatfrågan bygger på. Ämnen som dynamisk meterologi, fysikalisk fysik, oceanografi, biokemi, geofysik etc etc. Klimatvetenskap är ett förhållandevis nytt omr där ingen riktigt greppar helheten.
Visa på X →@mathiasced @YouTube Antar att du menar forskare vars arbete som IPCC också refererar till. Läs min bok. Träffas gärna och går igenom dina synpunkter.
Visa på X →@mathiasced @YouTube Vänd på det! Vilka klimathistoriker ställer sig bakom? Varför plockade IPCC bort kurvan i AR5. På vilken sida hittar jag den i AR6, WG1. Du har säkert rätt men jag har med referens SPM.
Visa på X →@mathiasced @YouTube Avvakta lite med din kritik tills du har läst. Då blir det lättare att skjuta in sig på rätt saker.
Visa på X →@mathiasced @YouTube Menar du att exempelvis Fredrik Charpentier-Ljungqvist, Leif Kullman mfl har fel. Hockey klubban är inte seriös ochhar under många år varit föremål för diskussion och till och med rättsprocess om jag inte minns fel. Många välkända klimatforskare anser att den är ett falsarium.
Visa på X →@mathiasced @YouTube Den ser jag som ett skönhetsfel och är du helt säker på att hockeyklubban inte bara återfinns i SPM? Jag har med bilden i boken och skriver om hockeyklubban samt en hel del om den högra bilden.
Visa på X →@mathiasced @Lenkuh @YouTube WG1 har precis kommit i slutversion. Nu har jag gått den lite mer krångliga vägen vad gäller referenser till AR6 men skriver så som IPCC kräver, dvs alla medförfattare till varje figur finns med.
Visa på X →@mathiasced @Lenkuh @YouTube Du kommer gilla den och lära dig massor!
Visa på X →@mathiasced @Lenkuh @YouTube Ja visst blir det spännande….
Visa på X →@mathiasced @Lenkuh @YouTube Lugn i stormen mina vänner. V45 kommer min bok. Jättebra med en kritisk granskning och förbättringsförslag på grafer och annat. Det är inte konstigt att komma till olika slutsatser på osäkra data.
Visa på X →@mathiasced @YouTube I min nya bok redovisas 6 isborrkärnor som ger en mer korrekt bild. Budskapet blir dock detsamma.
Visa på X →@erikabjerstrom Pinsamt Erika! Om två veckor kommer min nya bok där huvuddelen av referenser är IPCC, AR6, WG1, dvs den fysikaliska vetenskapen. Ta det lite lugnt med påhopp innan du läst.
Visa på X →@magister_martin @AntJoh92 @DrEmmaFrans @erikabjerstrom @svtnyheter Vad anser du att jag har fel i? Att vi visst befinner oss i en kris och världen håller på att brinna upp?? Läs AR6, WG1 så kommer nog även du till en annan slutsats.
Visa på X →@annors @GrantJohan Vilket utsläpps scenario anser du att världen måste följa för att en ”kris” inte ska föreligga? Hur mycket måste nuvarande temperatur trend sjunka för att det inte ska vara en ”kris”. Vi har haft samma trend sedan 70-talet.
Visa på X →@GrantJohan @annors @JessicaStegrud @HultgrenBengt Den vetenskapliga debatten pågår ständigt och osäkerheterna är mycket stora vilket tydligt framgår av AR6. De största osäkerheterna som jag uppfattat det är aerosoleffekten och hur snabbt koldioxiden tar sig ner i djuphaven.
Visa på X →@KennethBodin @monikawillman @YouTube Hur mycket klimatet har förändrats sedan förindustriell tid vet vi ganska säkert. Det har blivit 1,2 grader varmare globalt, betydligt mer på norra än på södra halvklotet. Trenden sedan 70-talet är oförändrad 0,14 grader per decennium enl satellit, 0,19 närmare mark
Visa på X →@MedborgarenM @JessicaStegrud @DrEmmaFrans Säkert för mycket begärt men hoppas ändå att det kan komma lite saklig kritik av min bok som kommer runt den 7:e nov dvs. analys av var slutsatserna är fel istället för känslostyrda påhopp utan saklig grund.
Visa på X →@mathiasced @pg_gustafsson @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Helt säker på att många forskare som varit med i WG1 ifrågasätter slutsatser i WG2. Konstigt vore det väl annars. Skilj på politik och vetenskap.
Visa på X →