@mathiasced @YouTube Om vi håller oss till AR6, WG1 så kan du läsa om mina kommentarer i nya boken. Men Du kanske inte anser att det är klimatforskare som har bidragit med forskningsartiklar till AR6??
Visa på X →Elsa Widding
@ElsaWidding (X)224
inlägg
@pure_success__ @YouTube Kan beställas på http://klimatkarusellen.se redan nu och på Bokus etc från den 21 november
Visa på X →@SjolinDrake @YouTube Vellinge tittar nog på RCP8,5 men bara fram till 2060 vilket blir samma nivå som SSP4,5 till 2100 dvs 0,5 m. Det är Backafloden år 1872 på 2,38 meter som man bygger muren för. 2,38+0,5=2,88 som avrundas till 3 meter.
Visa på X →@magister_martin @ulf_wiger @jrockstrom Vi kan gå ner till noll men det kommer inte påverka den globala temperaturen. Viktigt att vi behåller vårt välstånd för att kunna hjälpa andra. Utsläppen sjunker runt mitten av seklet enl IPCC när Kina och Indien avvecklar kol och övergår till ännu mer kärnkraft.
Visa på X →@magister_martin @ulf_wiger @jrockstrom Ja det stämmer och om vi i Sv var lika många som i Kina skulle vi stå för ca 16% av världens utsläpp (tror jag). Du har helt rätt i att våra problem har flyttat till andra länder där miljömedvetenheten är noll och ingenting. Detta är en stor miljökris.
Visa på X →@magister_martin @ulf_wiger @jrockstrom Menar du att vi släpper ut mer än Kineserna per capita??
Visa på X →@ulf_wiger @magister_martin @jrockstrom Klimatkarusellen reflekterar mina första tankar och frågor kring ett svårt ämne. I boken Sunt förnuft om Energi och Klimat (kommer nästa vecka) har jag försökt att återge vad IPCC säger i AR6, WG1. Säkert saker som jag missuppfattat och tacksam att få veta det.
Visa på X →@MartinaHemsle Fossil fules save childrens lives Så sa Rosling och visade på korrelationen hur många barn som dör där tillgången på fossila bränslen är låg. Samtidigt var han orolig över att koldioxid värmer atmosfären.
Visa på X →@ulf_wiger @mathiasced Men hur kan man ens prata om att världen ska nå 1,5 graders mål när vetenskapen säger ca 2,5?? Tror inte att 1,5 är möjligt ens om jordens befolkning går ner till noll imorgon. Atmosfären har värmts 1,2, haven bara 0,3, dvs råder ej termisk balans.
Visa på X →@magister_martin @ulf_wiger @jrockstrom Inga problem att vara kritisk mot Curry. Jag håller inte med om allt hon skriver även om hon självklart är betydligt kunnigare än jag. Men att IPCC inte ser lika alarmistiskt på framtiden längre är ju bara ren fakta som enkelt kan verifieras i AR6, WG1.
Visa på X →@mathiasced Vet ej varför den är nere. Ska göra om hela kanalen till korta avsnitt där man sedan kan fördjupa sig i boken. Aktuella delar kan jag lägga på min blogg. Vad tror du om det? Då kan du kritisera data istället för personer.
Visa på X →@mathiasced Är det här från Hultman på CTH och hans kompisar som sannolikt inte läst en rad av vad som står i det vetenskapliga underlaget från IPCC. Eller finns det fler. Riktigt pinsamt. Läs boken. Man tror man drömmer.
Visa på X →@mathiasced Ett bra ord är ovetenskaplig FLUM! Varför inte bara analysera och diskutera data från AR6, WG1 istället för dina töntiga identitetspolitiska påhopp. Var i AR6, WG1 hittar jag hockeyklubban? Du kanske skrev det någonstans? Vet att den finns med i SPM men var i AR6, WG1?
Visa på X →@mathiasced Bara att gå in på Our World in Data så hittar du snabbt var i världen det är kallt och varmt just nu.
Visa på X →@mathiasced Att översvämningar beror på CO2 hittar jag inget stöd för i AR6, WG1. Gör du? Eller läser du WG2 med referens RCP 8,5 dvs 100 Gton CO2 vid seklets slut. Tror du på det, att utsläppen ska upp 3 ggr?
Visa på X →@ErnieLindroth Givetvis smälter isen när det blir varmare.
Visa på X →@vn35to Ja den globala uppvärmningen är störst här uppe i norr och under vintern. Färre behöver fly till värmen söderut och kanske kommer kärrsköldpaddorna tillbaka.
Visa på X →@RobertFritzson Rent strålningsfysikaliskt vet vi en hel del om koldioxid. IPCC utgår ifrån att hela uppvärmningen sedan lilla istiden beror på människan. Om det är sant vet vi naturligtvis inte men jag utgår ifrån att det är så i nya boken.
Visa på X →@GhW0rg Människor dör framförallt av luftföroreningar och många barn dör eftersom de saknar tillgång på energi. Fossila bränslen räddar barns liv som Hans Rosling var noga med att påpeka.
Visa på X →@UllaCarinM Vet inte var han får allt ifrån. Han delar i vart fall inte slutsatserna i AR6, WG1 (fysikaliska vetenskapen från IPCC).
Visa på X →@lemmykrankovic Enligt AR6, WG1 anses att SSP2-4,5 är det mest realistiska scenarion. Ca 40 Gton CO2 per år fram till mitten av seklet och ca 10 Gton CO2 2100. Därav ytterligare ca 1,3 grader fram till 2100. För några år sedan trodde man på 100 Gton CO2 år 2100.
Visa på X →@UllaCarinM @KFrojd Är krisen att våra hus ska flyta iväg? I så fall är jag inte orolig. Enligt IPCC saknas koppling mellan ökade koldioxidutsläpp och översvämningar, AR6, WG1.
Visa på X →@KFrojd Variansen har inte ändrats vilket betyder att köldknäpparna blivit färre. Visst är det fruktansvärt att människor dör av värmeböljor men också fruktansvärt när människor dör av kyla vilket är betydligt fler.
Visa på X →@mathiasced Vad menar du med konspirationsteoretiker? Är du då ett så kallat ”troll”? Förlåt men jag har missat alla dessa nya benämningar. Om en vecka kan du läsa min bok och kanske ge ett seriöst epitet. Prata data istället för att referera till att X antal tycker si eller så.
Visa på X →@mathiasced Vad är det för koncensus du snackar om? Data går ju att läsa innantill så du måste mena någonting annat? Handlar det om att världen snart ska brinna upp eller vad säger konsensus som jag inte ställer mig bakom?
Visa på X →