@DrEmmaFrans Kul intelligenstest det där med klimatförnekelse. Finns tydligen personer som tror att man kan förneka väder under 30 år eller tror att klimat är någonting man ser när man tittar ut genom fönstret. Jättekul! Klimat är ngt man beräknar, ungefär som medelålder hos en befolkning.
Visa på X →Elsa Widding
@ElsaWidding (X)224
inlägg
@mathiasced @pg_gustafsson @2881001nai @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @connectthread Förstår inte? Hur dök plötsligt Covid upp. Man måste givetvis diskutera innebörden av ordet ”kris”. För mig är det någonting som föreligger här och nu. Det fanns definitivt ett klimat HOT men hotet har tonats ner i takt med att 100 Gton/år inte längre är realistiskt. IPCC tror 10
Visa på X →@mathiasced @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Givetvis kan man komma till olika slutsatser på samma information. Det viktigaste av allt är att frågan får debatteras och att vi inte skrämmer våra barn i onödan. Klimathotet är ju långt ifrån lika hotfullt längre sedan IPCC ser SSP2-4,5 som mest sannolika scenariot.
Visa på X →@mathiasced @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Vad menar du med klimatforskare? Inbegrips klimatpsykologer, agronomer etc? Jag diskuterar varje dag med professor inom de grundvetenskaper som klimatfrågan vilar på. Det är stor skillnad på det vetenskapliga underlaget från IPCC och den politiska organisationen av tjänstemän etc
Visa på X →@mathiasced @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Ja det vore fantastiskt och har inte skett sedan 2006 på KTH. Tror att de flesta ska skriva under på att AR6, WG1 är ett gediget arbete.
Visa på X →@mathiasced @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Om två veckor kommer min nya bok. Avsnitt 4 (14 kapitel) handlar om vetenskapen och AR6, WG1.
Visa på X →@mathiasced @Connasson @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Precis! Därför är det bra om vi nu alla utgår ifrån AR6 från IPCC. Data är osäkra men då förs debatten utifrån samma underlag. Bra att med utgångspunkt i detta också diskutera krisbegreppet.
Visa på X →@AndersWijkman @RHandfaste Viktigt att använda IPCC AR6 som referens och diskutera data med utgångspunkt i samma material. Lägg av allt prat om förnekare hit eller dit. Data är vad som gäller.
Visa på X →@mathiasced @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Jag redogör för det i nya boken. När man läser WG2 måste man vara medveten om vilket scenario som refereras till. Synd att man hänger kvar vid extrema utsläpps scenarios. I vissa delar finner jag den helt orealistisk, såsom översvämningar Tyskland etc.
Visa på X →@mathiasced @pere43698233 @DelaSverige @MayaRevolt @2881001nai @connectthread Det råder stor enighet och i de studier jag studerat stor många forskare som publicerat mer än 20 granskade att mänskligheten står för mer än 100 % pga aerosoleffekten. Jag utgår dock från ställningstagandet i AR6.
Visa på X →@GrantJohan @maskiningenjor Då måste jag vara rejält trögfattad för jag har ägnat frågan i princip all min tid under de senaste åren. Har verkligen kämpat med AR6 med hjälp av professorer i molekylfysik och andra ämnen. Slutsatser i nya boken kan säkert diskuteras och jag korrigerar gärna om behövs.
Visa på X →@johanmuren @mats_hallsten @YouTube Så enkelt är det inte. Det är sämre om vi importerar polsk och tysk kolkraft än att vi kör olja i Sverige. Det är bättre att vi kör kol här hemma i lokala KVV än att importera kolkraft. Det är sämre att fattiga länder bygger smutsiga kolkraftverk än får hjälp att bygga rena.
Visa på X →@johanmuren @mats_hallsten @YouTube Tänk att båda var fel. Jag har läst på, intensivt under 4 år. Men vad är det som inte känns trovärdigt? Jag kanske kan förklara eller peka på referenser? Bra iaf med diskussion och ifrågasättande. Utfallsrummen och osäkerheterna är stora men vi vet vad IPCC säger.
Visa på X →@MaMLSod @Bbiiddee Helt rätt att människan påverkar klimatet. Enligt IPCC beror nästan hela ökningen på 1,2 grader sedan förindustriell tid runt 1880 på människan. Har ngn påstått ngt annat? Jag ställer mig helt bakom AR6, WG1. Nya boken om detta kommer i början av november.
Visa på X →@FrisktVagat @JessicaStegrud @MartyBlogger @erikabjerstrom Första veckan i november kommer min nya bok som bemöter svammelretoriken.
Visa på X →@PeterNorberg5 Helt rätt!! Till och med olja är bättre än kol men vi kan inte blunda för verkligheten och inbilla föräldrar till små barn att just deras barn ska behöva dö nu för att temperaturen kanske ska kunna bli någon tiondels grad lägre om hundra år. Det är omänskligt.
Visa på X →@selinmarkus @cr1bban Vad är en klimatförnekare? Ngn som refererar till IPCCs vetenskapliga underlag eller?
Visa på X →@JMikaelOlsson1 @magnus_vinqvist Läs gärna min bok som kommer om ca två veckor, Sunt förnuft om Energi och Klimat. De flesta referenser är IPCC, AR6, WG1. Du kanske tycker att IPCC står för vetenskapsförakt men det är bra sammanställning av kunskapsläget. Blanda inte ihop WG1 och WG2
Visa på X →@BengtMinerva @magnus_vinqvist Jag har ägnat ett års arbete. Publicerar min nya bok inom kort där de flesta referenser kommer från IPCC, AR6
Visa på X →@magnus_vinqvist Ok, hur mycket kan vi påverka temperaturen vid seklets slut om utsläppen av koldioxid går ner till noll enligt dig? Jag angav bara hur IPCC ser på saken.
Visa på X →@hadrianprett @bolund Nej inte självklart en neg påverkan på utsläppen GLOBALT om vi dessa timmar slipper import av kol från Polen, Ty, lägre transmissionsförluster, ökad svängmassa, ökad överföring från norr till söder. Viktigt att inte stirra sig blind på landsgränser och glömma hur systemet körs.
Visa på X →@JohanRomin Vi står för 0,14 % och går vi ner till 0 % istället så påverkar vi temperaturen vid seklets slut med 0,0027 grader Celsius enligt IPCC (klimatkänslighet 3 grader och ökning på 2,5 PPM per år).
Visa på X →@bengtol05293870 @sdriks Hej, Jag utgår helt och fullt från den fysikaliska vetenskapen med underlag från IPCC, AR6, arbetsgrupp 1. Bra om debatten kan bli mer vetenskaplig. Givetvis kan man ha olika uppfattningar även baserat på data eftersom utfallsrummen och osäkerheterna är så stora.Mvh/Elsa
Visa på X →@RamonaFransson @bengtol05293870 @sdriks @dagensnyheter Hej, Jag har läst och analyserat den senaste rapporten (analyserat data) från IPCC, AR6, WG1 under en längre tid och skriver 14 kapitel om detta i min nya bok ”Klimat och Energi, Fakta och Funderingar”
Visa på X →