@bericson Vem gör det? Däremot är det förvånande att just Sverige inte klarar av båda sakerna samtidigt.
Visa på X →Daniel Helldén
Miljöpartiet
@helldendaniel.bsky.social (Bluesky)@danielhellden@mastodon.nu (Mastodon)@DanielHellden (X)488
inlägg
@nanberg_johan Om du lyssnar på forskarna finns det många som säger att det är positivt för Östersjön. Och det är mycket positivt för klimatarbetet, något denna regering helt förträngt.
Visa på X →@nanberg_johan Så det är en förevändning?
Visa på X →https://www.di.se/ledare/regeringen-har-nu-mycket-att-bevisa-om-vindkraften/
Visa på X →Oansvarigt att regeringen avslår havsvind motsv. nästan hela Sveriges årliga elförbrukning. I praktiken stänger dörren för ny vindkraft i Östersjön, istället för att se mot nya lösningar för att balansera säkerhetsintressen. Andra länder klarar detta – Tidö saknar politisk vilja.
Visa på X →Fruktansvärda nyheter från Spanien om översvämningar och ett stort antal dödsoffer. https://www.dn.se/varlden/dodstalen-stiger-i-spanien-minst-51-doda/ ”
Visa på X →@ABorgljung @miljopartiet Förstår faktiskt inte vad du försöker säga. Vad är det vi inte kan?
Visa på X →Avslöjande att krafter försöker underlätta avverkning av den fjällnära skogen. Går helt på tvärs med att bevara Sveriges unika ekosystem. Regeringen motarbetar EUs övervakning och utredare arbetar för att försvåra skydd. Ja försvåra! Det är Sverige idag. https://www.dn.se/sverige/det-kan-bli-lattare-att-avverka-fjallskogar/
Visa på X →Oroväckande lång väg kvar innan vi når målet om 30 procent skydd av världens värdefulla natur. Små steg tas men det går för långsamt. https://www.dn.se/varlden/ny-rapport-varnar-for-att-naturskydd-hamnar-pa-fel-stallen/
Visa på X →@Erikeral @Skogkar Erik det du skriver är nästan gulligt. Att prata om bakom flötet. Låter så 90-tal. Läs på och återkom.
Visa på X →@Skogkar Läs artikeln. Och det rör sig om beprövad teknik som nu installeras brett i andra länder. Finns några system i Sverige. Just detta bolag är förövrigt huvudsakligen svenskt, en avknoppning från ASEA.
Visa på X →@lindfors_eva Nu blandar du ihop äpplen och päron. Topplasttimmen är då mest effekt behövdes under en specifika timme. Detta tillfälle inföll uppenbarligen vid en tid när ingen sol sken. Det har ingenting att göra med hur mycket el, vare sig vind eller sol kan ge till det behov vi har.
Visa på X →@HenrikSundstrom Men vad är det ett argument för? Vi behöver mer el och vindkraften är det snabbaste o billigaste. Vid sidan av sol.
Visa på X →@KenthLeijon Kenth nu får du ändå förklara dig. Ska vi låta bli att skaffa mer el?
Visa på X →Hitachi Energys VD konstaterar att Sveriges elsystem absolut kan byggas ut med en majoritet förnybart, det vill säga sol o vind. Bolaget har tekniken. Sverige har förutsättningarna. Det är bara att köra. Ebba Busch tal om att det inte går saknar grund. https://www.di.se/nyheter/global-jatte-om-energidebatten-gor-som-kina-bygg-vindkraft/
Visa på X →Regeringen skjuter systematiskt det svenska klimatarbetet i sank. Nu drabbas klimatklivet och alla utlysningar ställs in. Samtidigt ser vi hur släppen rusar. Och de skäms inte ens. https://www.dn.se/sverige/regeringens-klimatsatsning-tvarnitar-pengar-saknas/
Visa på X →Di:s mobilitetskonferens säger kort och gott: -Byt regering.
Visa på X →Regeringens klimatskadliga agerande slår nu på område efter område. Industrins omställning bromsar in, elbilsövergången nitar o fossila drivmedel forsar in. Utsläppen rusar. Föga förvånande men så ansvarslöst. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenska-klimatutslapp-okar-kraftigt/
Visa på X →Verkligen på tiden att biogasen åter kan skattebefrias. Nu är det upp till bevis för regeringen att ta EU-beslutet till Svensk lagstiftning och ge detta hållbara drivmedel rätt förutsättningar. https://www.mynewsdesk.com/se/svebio/pressreleases/skattebefrielse-foer-biogas-godkaenns-av-eu-kommisionen-3350357?utm_campaign=send_list
Visa på X →@Anderst_S https://www.dn.se/sverige/kraftigt-hojda-strommingskvoter-i-ostersjon-trots-forskarnas-varningar/
Visa på X →Det här är förödande för Östersjön. Sverige borde ha rutit ifrån mot ministerrådet o röstat nej till uppgörelsen. Vi kan inte acceptera att rådet år efter år bryter mot övergripande mål i lagstiftningen. Nu behövs en nödplan för återhämtning av Östersjön. https://sverigesradio.se/artikel/eu-lander-eniga-sill-och-strommingskvoten-dubblas
Visa på X →Intressant analys av Miljöpartiets energipolitik. ”Av alla partier är det Miljöpartiet som har presenterat en realistisk plan för de närmaste 20 åren.” https://www.di.se/ledare/har-mp-blivit-de-nya-energirealisterna
Visa på X →@TigerLilja_ Noterar att du inte läst artikeln.
Visa på X →Klart intressant analys av PM Nilsson i Di om vår bedömning av vad Sverige behöver inom energiområdet.
Visa på X →@JHed95722815 Ja och då lägger man mer än 10 gånger så mycket extra på vägunderhåll. Det är oansvarigt.
Visa på X →