Intressant analys av PM Nilsson om sinnessjukt dyr kärnkraft: – För att skydda kärnkraftens framtida affärsmodell så är min läsning av den nuvarande majoriteten i riksdagen att man inte vill ha mer vindkraft i Sverige. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/satsningen-pa-ny--karnkraft-doms-ut/
Visa på X →Daniel Helldén
Miljöpartiet
@helldendaniel.bsky.social (Bluesky)@danielhellden@mastodon.nu (Mastodon)@DanielHellden (X)488
inlägg
Utredningen visar svart på vitt ingen havsbaserad vindkraft kommer att byggas så länge regeringen håller fast vid att SvK inte ska bygga stamnät till havs. Regeringens energihaveri fortsätter – man bromsar omställning och skadar företagens konkurrenskraft.https://www.di.se/nyheter/regeringens-utredning-sagas-inga-av-de-forslag-som-kravs/
Visa på X →Med rusande elpriser ser vi inga åtgärder från Ebba Busch och Ulf Kristersson. Tvärtom. De har valt sämsta möjliga tillfälle att införa en ny elöverföringsmodell som höjer priset i söder. Systemet behöver pausas, och elnätet byggas ut. För att inte tala om ny havsvind.
Visa på X →Solkraftens potential måste tas tillvara och regelverket moderniseras. Håller helt med Fastighetsägarna, Volkswagen och White arkitekter. Inte minst när det kommer till att underlätta för energigemenskaper som effektivt kan bidra med lokal energi. https://www.di.se/debatt/ge-oss-verktygen-att-utnyttja-solens-kraft-effektivare/
Visa på X →Håller inte med alla delar av IFN, Ratio och Timbros analys men delar helt och fullt slutsatsen. https://www.svd.se/a/0VbV4M/stoppa-miljardsubventioner-till-karnkraft-skriver-debattorer?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Liberalerna stjäl våra förslag – och begraver dem! https://omni.se/mp-liberalerna-stjal-vara-forslag-och-begraver-dem/a/73y73v
Visa på X →Inte helt oväntat svidande kritik mot regeringens finansiering av ny kärnkraft. Forcerad utredning, ingen analys av alternativen, snedvriden konkurrens och för stora ek. risker för stat o skattebetalare. Dags för regeringen ta ansvar och lämna detta spår https://www.dn.se/sverige/tung-kritik-mot-regeringens-karnkraftsplan-har-for-brattom/
Visa på X →@MToftered Var kommer det in?
Visa på X →@NilsEngineer Ja vi står bakom satsningarna på försvaret. Men det som föreslagits från många håll är att de som bygger bekostar de extra systemen. Kanske inte är rätt väg. Men intressant också att det lyfts att verken i sig kan underlätta upptäckt, genom att systemen sätts längre ut.
Visa på X →@Skerhetschefen1 Inte alls. Det man kan undra är vad som hänt i arbetet. Regeringen gav en tydligt signal för två år sedan då de tog bort uppdraget för försvaret att arbete med frågan om relationen till förnybar energiproduktion.
Visa på X →Försvarskoncernen SAABs chef bekräftar nu att deras övervakningssystem klarar att hantera vindkraft till havs. Regeringens beslut att döda all havsvind i Östersjön framstår nu mer och mer som ett rejält hafsigt o ideologiskt präglat politiskt beslut. https://sverigesradio.se/play/artikel/8807671
Visa på X →@KurtPehrsson Vad är du syftar på?
Visa på X →@RolfPettersso18 Men denna argumering är så märklig. Som om att en solpanel som leverera mindre vid mulet eller inte levererar på natten vore skit. Alla vet att installerad effekt inte är faktisk elproduktion.
Visa på X →@SirHenkeG Vems?
Visa på X →@AndersBergqvis6 Låter som om du näranalyserat Odenbergs debattartikel;)
Visa på X →@AndersFriman Vart har jag pratat? Det är citat.
Visa på X →Regeringens nej till vindkraft i Östersjön får svidande kritik av fd försvarsminister och GD för Svk Odenberg. Tvinga Försvarsmakten att bli proaktiv i stället för reaktiv. Beslutet innebär i det närmast en katastrof, tangerande till självskadebeteende. https://second-opinion.se/odenberg-tvinga-forsvarsmakten-bli-proaktiv/
Visa på X →Samtidigt har MPs begäran om särskild debatt i riksdagen nekats - av Tidöpartierna. De vill inte debattera klimatpolitiken, tydligen. Talande. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1301012
Visa på X →Regeringen talade igår om att EU måste fylla tomrummet efter USA i klimatarbetet. Men statsministern själv lämnar tomrum på COP29. Trovärdigheten är noll. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwKdG6/kristersson-aker-inte-pa-fn-s-klimatmote?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →@BechGunnar Att stå upp för ett land som invaderas oprovocerat av ett grannland i strid med folkrätten det är vad vi gör. Du får så klart kalla det vad du vill.
Visa på X →Det amerikanska valresultatet är nedslående och innebär stora utmaningar för Sverige och världen. Inte minst klimatet och Ukraina står på spel. Vi måste nu stå starka tillsammans och visa ledarskap. Vi får inte backa för Trump! https://www.aftonbladet.se/debatt/a/93rqEl/miljopartiet-sverige-far-inte-backa-for-trump?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →@DuNyaDuFria På så vis att de måste stänga så fort det blir ofredsår.
Visa på X →@MacallanSWE Förstår att detta riktar sig mot de som motsätter sig vindkraften och håller oss kvar i det fossila, det som Ryssland är så bra på.
Visa på X →@peter_uggla Tyvärr är detta ett dråpslag mot en snabb vettig utbyggnad av elproduktionen. Helt utan konsekvenstänk o vi så märkligt att just Sverige inte klara av att kombinera vind och försvar.
Visa på X →@Minette58 Så många fel på en gång.
Visa på X →