11/ Vågar @andreas_carlson debattera sitt eget ansvarsområde i media med MP?
Visa på X →Daniel Helldén
Miljöpartiet
@helldendaniel.bsky.social (Bluesky)@danielhellden@mastodon.nu (Mastodon)@DanielHellden (X)488
inlägg
10/ Det borde Carlsson åtminstone vara ärlig med. Istället duckar ministern förfrågningar om att debattera järnvägen i media. Resenärerna förtjänar bättre.>
Visa på X →9/ Järnvägen är en politisk fråga. Tidöregeringen har kraftigt försämrat en redan allvarlig situation, vaskat miljarder av skattebetalarnas pengar och försenat nödvändiga satsningar. Det borde Carlsson åtminstone vara ärlig med.
Visa på X →8/3Bygga nya stambanor för att öka järnvägens kapacitet 4Skjuta till resurserna som krävs för att tackla underhållsskulden 5Slopa SJs vinstkrav och rädda nattågen som läggs ned
Visa på X →7/ Vi vill: 1Dela upp Trafikverket i ett banverk och ett vägverk, TRV klarar ej järnvägen 2Återförstatliga järnvägsunderhållet och ta tillbaka kontrollen>
Visa på X →3/ När S/MP tog över ökade vi järnvägsunderhållet med 40%. Så fort Tidöpartierna fick igenom en budget skar man ner igen.
Visa på X →1/ När Andreas Carlsson står i Aktuellt och talar om eftersatt underhåll glömmer han att nämna att det var Tidöpartierna som skar ner järnvägsunderhållet med 750 miljoner i deras budget som gick igenom 2022. ⬇️ https://www.svt.se/nyheter/inrikes/infrastrukturminister-andreas-carlson-kd-om-tagkrisen-inte-acceptabelt
Visa på X →Det är ofattbart att Trump bjuder in Zelenskyj till Vita huset – och sedan anklagar honom för att riskera ett tredje världskrig. Samtidigt ignorerar Trump att Ryssland ligger bakom det olagliga invasionskriget. Europa måste stå enat och starkt. Slava Ukraini!
Visa på X →Tack för din tydlighet. Den behövs i dessa tider. Här är vi eniga @SwedishPM
Visa på X →Regeringens bakåtsträvande politik sänker det nödvändiga bilutbytet. Låser istället in svenskarna i ett förödande fossilberoende. https://www.svd.se/a/QM2gP4/antalet-nya-elbilar-minskar-trendbrott?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Tack @MuharremDemirok för många intressanta politiska samtal och debatter. I en tid då konservativa och främlingsfientliga vindar blåser, behövs fler politiker som står för något och visar att det finns en gräns. Det har du gjort och det har jag alltid uppskattat.
Visa på X →Det blir allt mer uppenbart att regeringens idé om ny kärnkraft är ett blindskär som bara fördröjer omställningen. https://www.svd.se/a/2547Vq/vattenfall-inget-karnkraftsbeslut-forran-2029?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Vi vet nu mer vad som hänt i Örebro och ett tiotal har bekräftas döda. Detta är så oerhört mörkt. Jag kan inte föreställa mig smärtan och chocken för de drabbade, mina tankar är fortsatt hos de som berörs.
Visa på X →Fruktansvärt det vi nås av från Örebro. Mina tankar går till alla som är berörda: elever, personal, anhöriga. Det är oacceptabelt att detta sker och att våldet breder ut sig allt mer. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankt-grovt-valdsbrott-jjv4b/
Visa på X →Ytterligare klargörande rapport om hur vi klarat elbehovet utan ny kärnkraft. https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-vind-och-sol-fixar-klimatomstallningen-om-marknaden-far-styra
Visa på X →@0minus0plus0is Om du ska föreslå något måste du nog berätta vad du tänker.
Visa på X →@Michael58630299 Det är som att hälla ut fiskmat i ett akvarium. Fiskarna flockas och exemplen på oviljan att faktiskt diskutera visar sig tydligt. Vad driver dig?
Visa på X →Välbehövlig debattartikel i en tid där ärliga försök att faktiskt diskutera fram lösningar saboteras av vilseledande påståenden. https://www.dn.se/debatt/karnkraft-ar-en-mojlighet-men-ingen-fysisk-nodvandighet/
Visa på X →Kan bara instämma. Ett samlat grepp måste tas för att få ordning på tågtrafiken. En omorganisation och verklig satsning måste till. https://www.dn.se/debatt/en-matlada-duger-inte-som-svar-pa-sveriges-tagproblem/
Visa på X →Sista planet har landat på Bromma från BRA. Ritade ett hjärta som sista hälsning. Nu kan vi fira nyår i trygg förvissning om att Arlanda tar över all trafik och Bromma går i graven som flygplats. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/planet-flog-ett-hjarta-over-stockholm-forklaringen/
Visa på X →Swedavia: Lägg ned Bromma! https://www.dn.se/sverige/kravet-till-regeringen-fran-swedavias-vd-snabba-pa-beslutet-om-brommas-framtid/
Visa på X →Bromma flygplats är nu formellt dödsdömd. Statliga Swedavia konstaterar att det inte finns rimliga möjligheter att återskapa en hållbar trafik och att flygplatsen skadar Sveriges övriga flygplatser. Så Andreas Carlson inframinister; Stäng grinden! https://www.mitti.se/nyheter/swedavia-bromma-lonar-sig-inte-ekonomiskt-6.3.266216.27a8b93e2a
Visa på X →Det diskuteras mycket om finansiering av ny kärnkraft och hur sinnessjukt dyrt det skulle bli. Men att det sannolikt inte finns någon som vill bygga eller ens kan bygga det regeringen påstår sig vilja finansiera pratas det mindre om. https://sverigesradio.se/artikel/sydkoreanskt-foretag-hoppar-av-diskussioner-om-svensk-karnkraft
Visa på X →Jag kan bara instämma i Villaägarnas kritik av effektavgifterna som nu inför. De blir ologiska, svåra att navigera i för enskilda hushåll och förvirrande olika mellan bolagen. https://www.gp.se/debatt/orimligt-med-effektavgifter-som-straffar-de-som-forsoker-spara-el.1f881f65-baaf-4620-85ac-3e370400f4a1
Visa på X →