Liberalernas valmanifest! Det innehåller bland annat förslag om att införa euron, en ny europeisk polis mot gängen, öka stödet till Ukraina, att EU ska kunna säga nej till kärnkraftsnedläggningar och en offensiv mot nätjättarna. https://www.di.se/debatt/ett-starkare-europa-for-ett-starkare-sverige/
Visa på X →400
inlägg
Kul att fler ansluter sig till Liberalernas förslag. Så vi gör politik hela tiden. Går ut med kloka förslag som övriga ansluter sig till i olika takt. https://omni.se/kd-hoppar-pa-skarmkritiken-stjal-tiden-for-relationer/a/4BdJba
Visa på X →Jag betalar gärna skatt. Men jag förväntar mig att pengarna användas rätt. Skattenivån är inte för låg. Det är det byråkratiska monster vi byggt med administration och regler för att styra, följa upp och reglera. Det är det vi ska utmana, inte prata om en beredskapsskatt.


11,72! Så mycket kostar en Euro idag, med 40 dagar till valet finns ett givet alternativ. 💶
Visa på X →Det bästa försvaret för Sverige är att Ukraina vinner kriget. Liberalerna har presenterat ett förslag på en krigsbudget för att kunna stötta Ukraina, bygga upp vårt eget försvar och ha de resurser som behövs för våra nationella behov och prioriteringar. Anslut gärna till det.
Visa på X →Beredskapsskatt för att finansiera försvaret på 15 miljarder. Låt er inte luras. Värnskatten var på ca 5 miljarder när den togs bort. Istället för att lägga en våt filt över tillväxten vill vi få igång den för mer skatteintäkter att fördela till välfärden
Visa på X →En bred överenskommelse i försvarsberedningen. Bra för Sverige. S bråkar om hur det ska finansieras. De vet också att försvarsberedningens roll inte är att skapa finansiering. Det är finansens roll. Löjligt spel för att S vill ha utrymme i debatten. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-sveriges-forsvar-utformas-besked-under-fredagen
Visa på X →Vi behöver fler som vill och vågar engagera sig politiskt. Inte färre. Attack mot politiska möten är en attack mot demokratin.
Visa på X →Är självklart inte svenska sparares fel att vår valuta är volatil och har låg värdering. Det är fegt politiskt ledarskap som inte ens vågar debattera frågan om Euron eller tillsätta en utredning. https://sverigesradio.se/play/artikel/8643132
Visa på X →För att lösa vår tids stora frågor behövs mer samarbete. Inte mindre.
Visa på X →Vi begärde en särskild debatt om Euron i riksdagen. Alla andra partier tackade nej de vill eller vågar inte berätta vart de står i frågan. Liberalerna är tydliga med att vi vill byta valuta för ett tryggare, starkare, säkrare Sverige med bättre tillväxt
Visa på X →Nej! Klimatet behöver tillväxt för innovation, utveckling och omställning som möjliggör att alla människor på jorden gynnas och vill ställa om. Lösningen är inte mindre av allt. Lösningen är att jobba annorlunda utan utsläpp. Med tillväxt… https://www.dn.se/sverige/amanda-lind-satt-en-grans-for-ekonomisk-utveckling/
Visa på X →Ser fram emot helgen!
Visa på X →Som vanligt gör @socialdemokrat det enkelt för sig. Läs mitt svar till @mikaeldamberg i @GoteborgsPosten https://www.gp.se/debatt/politik-som-leder-till-bidragsberoende-ar-inte-att-hjalpa-barnfamiljer.f43beec7-d907-408c-b528-24288ef59d9b
Visa på X →Enligt Aftonbladets podd åsiktskorridoren är 6 miljarder till regionerna ingenting. För mig motsvarar det ca 8500 helårsanställda…
Visa på X →”Styrsystemet gick ifrån statlig regelstyrning till decentraliserad målstyrning, och i stället för tydliga nationella regler infördes otydligt formulerade mål och mer av administrationskrävande uppföljning, utvärdering och tillsyn.” https://www.svd.se/a/MnwPL0/l-stada-ut-skojare-och-npm-fran-skolan
Visa på X →Hoppas övriga partier accepterar vår begäran om en särskild debatt. Svenskarna förtjänar att få veta hur övriga partier ställer sig i frågan.
Visa på X →Precis. När ska övriga partier ansluta sig till vår linje om ja till Euro?
Visa på X →Positiva besked idag ang inflationen. För första gången sen 2021 sjönk även matpriserna. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/viktigt-inflationsbesked-vantas-paverkar-rantan
Visa på X →Fed:s beslut, ECB:s beslut, oljepriset. Tre viktiga faktorer för Riksbankens beslut om ev räntesänkningar. Vem sa att vi är självständiga? Självklart är vi djupt integrerade i världsekonomin. Som det ska vara. Därför borde vi byta valuta till Euron. 💶 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-storsta-hoten-mot-sankta-rantan
Visa på X →Offentlighetsprincipen bör gälla alla friskolor. Det är avgörande för att vi ska kunna granska och följa hur offentliga medel används. Barnes rätt till en bra utbildning som rustar dem för arbetslivet ska alltid vara vårt fokus. https://www.expressen.se/debatt/vi-maste-tanka-om-och--tanka-ratt-om-friskolorna/
Visa på X →Stort grattis till @GulanAvci och Sverige som nu får en nationell samordnare mot utanförskap ⭐️ https://www.dn.se/sverige/ls-partisekreterare-slutar-far-regeringsuppdrag-om-utanforskap/
Visa på X →Det är inte bilen som är boven. Det är utsläppen. Nu satsar regeringen 100Mkr extra på nya klimatinvesteringar – pengar som bland annat kan användas till fler laddstolpar. Vi satsar nu på att det ska bli enkelt att ladda istället för att tanka sin bil https://omni.se/a/y6eV8a
Visa på X →Semestra i Sverige för att valutan är svag = dålig anledning. Semestra o Sverige för att det är fantastiskt = 👍. Men gärna med Euro även i Sverige. Dags att gå med fullt ut i EU samarbetet. https://www.dn.se/ekonomi/kronan-backar-tuff-valutasemester-vantar-svenskarna/
Visa på X →Inflationen är på väg ner och lågkonjunkturen bottnar i år enligt konjunkturinstitutet. Prognosen är att det börjar vända i slutet av året. Dags för tillväxtreformer! Liberalerna vill bla se utvidgat växastöd. https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/konjunkturlaget/2024-03-26-lagkonjunkturen-bottnar-i-ar.html
Visa på X →