@ZelenskyyUa @SwedishPM @andreasostgote @Sverigesriksdag @ZelenskaUA Warm welcome to Sweden - Slava Ukraini 🇺🇦
Visa på X →400
inlägg
Regeringen tar elkrisen på allvar och ökar tempot! @kdriks
Visa på X →Idag har riksdagen beslutat om ett nytt energipolitiskt mål - 100% fossilfritt. Bra för Sverige, konkurrenskraften och klimatmålen. Vi behöver mer el som är leveranssäker, stabil och pålitlig. Nu gör vi det möjligt! @kdriks
Visa på X →Mitt i prick 🎯 Helt rätt!
Visa på X →@Installatorsftg @kdriks Tack för ett mycket bra möte!
Visa på X →Otroligt snyggt jobbat! Varje land måste bidra för att få ner utsläppen inom klimat-, energi- och transportområdet. Omställning är elektrifiering och kärnkraften kommer räknas som hållbar energikälla. Detta är stort och välbehövligt!
Visa på X →S vill bygga ut produktionen av fossilfri el med hela 60 TWh. Det är mer än vad alla svenska kärnkraftverk producerar tillsammans på ett år. Hur ska S kunna vaska fram 60 TWh med vindkraft? #pldebatt @kdriks
Visa på X →@MariaStenergard En viktig överenskommelse! Mycket bra jobbat att få ihop detta. Tack Maria!
Visa på X →@Matske9 @kdriks Hade första regeringen Löfven inte stoppat Ringhals 5 och 6 år 2014, hade vi varit en bra bit påväg. Varje dag är en förlorad dag. Ska vi klara klimatmålen behöver vi mer el, inte mindre el. Ny kärnkraft är en förutsättning för framtiden.
Visa på X →Ny kärnkraft är en förutsättning för att vi ska kunna säkerställa vår elförsörjning och den elektrifiering som ligger framför oss. För första gången någonsin har vi en regering som står bakom den linjen. @kdriks Skriver i DI: https://www.di.se/debatt/debatt-ny-karnkraft-ar-avgorande-for-framtiden-upp-till-bevis-for-s/
Visa på X →Nya elkablar till Gotland är något KD jobbat för. Ett robust elsystem behövs för att industrin ska kunna ställa om, att medborgare kan lita på att elen finns tillgänglig samt för att öns placering är en strategisk punkt i ett totalförsvarsperspektiv. https://www.di.se/live/klart-svenska-kraftnat-ska-bygga-nya-kraftledningar-till-gotland/
Visa på X →Kitos 🇫🇮 Lägre elpriser i Sverige sedan Finlands nya klimathjälte OL3 togs i drift. Dags för Sverige att följa efter. @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/prognosen-billigare-el-i-sommar/
Visa på X →@jonjogensjo @kdriks Beklagligt att låta barnfamiljer och äldre betala notan för flera års nedmontering av svensk konkurrenskraftig elprod. Allt pekar på att elektrifiering är ett sätt för att nå klimatmålen. Därför är regeringens färdplan med ny energipolitik det bästa för både klimat & medborgare!
Visa på X →Trist & tråkigt att sitta i opposition säger Strandhäll, Magda tycker allt numera är ett hot mot demokratin. Även när @BuschEbba ersätts av vice i en PL debatt är det också ett hot. Trots att Magda vet att statsråd alltid är i tjänst, oavsett. Det är trist tycker jag.


Tune in!
Visa på X →@BuschEbba En modern föräldraförsäkring med dubblering av dubbeldagar är en stor vinst för många familjer! Valfriheten för familjer att själva bestämma och få goda förutsättningar är oerhört värdefullt!
Visa på X →Flera förslag på EU-nivå riskerar att ha förödande konsekvenser för det svenska näringslivet. Svenska företag ska inte betungas av byråkrati och kostnader som gör att de slås ut på den globala marknaden. Skriver med partikollegan @skyttedal https://www.europaportalen.se/2023/03/debatt-lat-konkurrenskraft-ga-fore-annat
Visa på X →Samma vecka som det första elstödet betalas ut, har en artikel fylld av felaktigheter publicerats, som oppositionen i sin tur använt som grund för KU-anmälningar. Ytterst oseriöst, men bra med en faktagranskning.






Imorgon besöker jag en av Sveriges viktigaste elproduktionsanläggningar tillsammans med vårt systerparti @KrFNorge. https://news.cision.com/se/vattenfall/r/nytt-rekord-for-forsmarks-elproduktion,c3713312
Visa på X →Elpriset i södra Sverige kunde ha varit hälften så högt om Ringhals 1 & 2 hade fått vara kvar. Något S, C, V och Mp aktivt röstade ner förra mandatperioden. Kolla in 30 min ikväll. https://x.com/svtholmberg/status/1623747508353617928?s=46&t=eEs8w6R0S97xzY1QGz0VDQ
Visa på X →För det 1:a: Rakryggat av @BuschEbba att stå för att ha bytt modell från högkostnadsskydd till elstöd. För det 2:a: Vi lovade besked före 1 november, och därmed en större trygghet inför julen om att stöd kommer. Vilket det nu gör i februari. Från KDs hemsida ⬇️


Grattis Sverige! @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/cementa-beviljas-nytt-tillstand-i-slite/
Visa på X →Elpriset rusar och karlshamnsverket är nu i drift. Ringhals 1 & 2 ni är saknade! @kdriks https://www.di.se/live/elpriset-rusar-karlshamnsverket-i-drift/
Visa på X →Exakt så är det! När jag frågade riksdagen (näringsutskottet) om de iallafall kunde ha reaktorerna 1&2 vid Ringhals kvar, fram till dess att annat finns på plats, blev svaret NEJ. Detta ville varken S, Mp, C eller V. Konsekvenserna ser vi nu. @kdriks
Visa på X →Bra för Pajala. Bra för Sverige. Bra för den gröna omställningen! https://www.di.se/nyheter/dom-i-dag-pajalagruvan-kan-byggas-ut/
Visa på X →