Förra gången vi begärde att få alla kort på bordet, trodde vi ”korten” visades. Men icke. Dags att vi får tydliga svar av Ygeman. https://www.dn.se/ekonomi/nationella-elberedskapspengar-skulle-i-hemlighet-losa-stockholms-elbrist/
Visa på X →400
inlägg
Frågorna är så många... särskilt eftersom det aldrig varit någon elkris enligt Ygeman. #svpol #kdriks https://www.dn.se/ekonomi/nationella-elberedskapspengar-skulle-i-hemlighet-losa-stockholms-elbrist/
Visa på X →Bra nyheter är värda att uppmärksammas! https://sverigesradio.se/artikel/karnkraftsforskningen-kan-fa-uppsving-vill-utveckla-en-minireaktor
Visa på X →Bygg två nya kärnkraftsreaktorer vid Ringhals. Vi kommer behöva mer el i framtiden, inte mindre. Bygg för Sveriges konkurrenskraft, jobben och klimatets skull. #svpol #kdriks https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kd-kraver-nya-karnkraftsreaktorer
Visa på X →Ansvarslöst av regeringen att inte fatta beslut om slutförvaret! #kdriks #svpol https://www.dn.se/ekonomi/vattenfalls-larm-nastan-fullt-i-karnavfallslagret/
Visa på X →Det är en skön koldioxid-cocktail som S och Mp har ersatt den utsläppsfria kärnkraften från Barsebäck och Ringhals med. Nu blir varje kall och vindstilla dag i Sverige en klimatbomb. Skriver idag med @BuschEbba http://www.gp.se/1.41202160
Visa på X →@CarlBerglof @svt @energiforetagen Bra insats ikväll!
Visa på X →@LorentzTovatt Vänta lite... det är 31% som vill se befintlig kärnkraft drivas vidare, 39% vill se kärnkraft + ny kärnkraft. Medan 16% vill avveckla. För mig är det tydligt att stödet finns!
Visa på X →Tydligt stöd för kärnkraft i Sverige! #kdriks #svpol #energi https://www.analys.se/opinion/

Stängningen av Ringhals 1 har lett till elbrist. Regeringen har ansvaret och socialdemokratin är svaret skyldig varför man låter Miljöpartiet diktera villkoren för svensk energiförsörjning. #svpol #kdriks https://www.dn.se/ekonomi/svenskar-forbrukar-mer-fossil-el-efter-nedlaggning-av-karnkraftverk/
Visa på X →Nu som först förstår C att det finns en oro ifrån näringslivet gällande elsystemet. Redan 2018 gjorde jag klart vart KD står! #kdriks https://second-opinion.se/kd-utga-fran-elbehov-pa-minst-200-twh/
Visa på X →Där gick det fort, oljekraft menas i tweeten. Oavsett borde både kol och olja vara fienden, inte fossilfri kärnkraft exempelvis.
Visa på X →Det här är Miljöpartiets energipolitik i praktiken. Stäng ner pålitlig kärnkraft. Tvinga fram att kolkraft måste användas. https://x.com/dagensindustri/status/1357331009138814976?s=21
Visa på X →Man blir mörkrädd. Vem tar ansvar för helheten? Var finns ledarskapet? Du ska kunna lita på att el finns vid rätt tidpunkt och plats, alla dygn om året. #svpol #kdriks https://www.expressen.se/nyheter/politiskt-gral-om-energin-karnkraften-laddad-valfraga/
Visa på X →Ansvarslöst agerat från regeringen! Återigen visar de upp bristen på framförhållning. Och om stöden som inte når fram ska vi inte tala om... #svpol @kdriks https://www.svd.se/krogare-i-grytprotest-mot-regeringen
Visa på X →Besinna er Mp! Vi vurmar inte för urtiden, som Mp antyder. Vi arbetar för att Sverige ska slippa återuppleva urtiden. @kdriks @BuschEbba @ExpressenDebatt https://www.expressen.se/debatt/vi-uppmanar-mp-att-besinna-sig-i-elfragan/
Visa på X →@tranneLgrebdnuL @LorentzTovatt @rickardnordin @KAO_KD @Rosencrantz_J Kan bara hålla med @rickardnordin och även lägga till säkerhetsaspekten i det hela som borde ses över!
Visa på X →Företag kan inte växa, investera och anställa för att tillgången till el inte räcker till. Vi har vidtagit åtgärder. Skriver med @larshjalmered @rickardnordin och @JoarForssell
Visa på X →Vart ska elen komma ifrån, har regeringen tänkt? Skriver med @BuschEbba @kdriks https://www.expressen.se/debatt/var-ska-elen-komma-ifran-har-regeringen-tankt/
Visa på X →Mycket intressant och välbehövligt för att minska utsläppen! @Vattenfall_Se https://www.di.se/nyheter/vattenfall-i-samarbete-om-ny-karnkraftsreaktor-tekniken-ar-mycket-intressant/
Visa på X →Regeringen har en angelägen uppgift, allt underlag finns på bordet. Dags att ta beslut, och inte längre ducka frågan. Svenska folket har sagt sitt, två av tre vill att regeringen ger tillstånd för slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark. @SKB_nyheter https://www.skb.se/press/#/pressreleases/majoritet-av-svenska-folket-vill-att-regeringen-ska-ge-tillstaand-foer-slutfoervar-3054154
Visa på X →Allvarsamt, uteblivna infrastrukturprojekt och försenade bostadsbyggen blir lidande, då elen inte ens finns till byggbodarna. Det behövs en plan för helheten. Inte enbart lappa och laga med beredskapspengar som regeringen gjorde för ett år sedan. @kdriks https://www.fplus.se/a/R9RLEO
Visa på X →Nej till regeringens vindkraftstvång! Regeringen tillsätter en snabbutredning för att ta bort kommunernas rätt att säga nej till vindkraftsetableringar. Man kör över kommunerna genom att ensidigt ta armkrok med vindkraftsbolagen och helt ignorera medborgarnas intressen. @kdriks
Visa på X →Ygeman tvingas dra tillbaka regeringens förslag, då en enig opposition avslår förslaget. Hur ofta händer det? Det behövs en lösning som säkerställer att nätet byggts ut och att kunderna får valuta för sina pengar. @kdriks https://www.altinget.se/artikel/ygeman-backar-drar-tillbaka-elnatsforslag?s=09#.X4V9lv6jtZo.twitter
Visa på X →Oerhört olämpligt och bör KU anmälas, om detta är sant. https://www.fplus.se/ygeman-anklagas-for-ministerstyre-uppror-pa-svenska-kraftnat/a/Ky3bBX?utm_term=fplus_morgonkoll&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=fplus_morgonkoll
Visa på X →