SLUTREPLIK. Regeringen måste göra om och göra rätt. Ett nytt förslag som garanterar investeringar i elnäten måste till. Skriver med @larshjalmered M och @armanteimouris L @kdriks https://www.aftonbladet.se/a/zgGMRO
Visa på X →400
inlägg
Vi stoppar regeringens höjda avgifter på el! Företag och hushåll måste kunna räkna med en trygg elförsörjning. Det är en hygienfaktor för ett modernt samhälle. Skriver idag med @larshjalmered och @armanteimouris https://www.aftonbladet.se/debatt/a/yR36bx/vi-stoppar-regeringens-hojda-avgifter-pa-el
Visa på X →En fortsatt drift av R1 vore oerhört välkommet och ger hopp om framtiden 👊 Elkrisen som uppstått i delar av Sverige slår mot konkurrenskraften och hämmar tillväxten. #svpol #kdriks https://www.fplus.se/beskedet-nu-kan-ringhals-1-drivas-vidare/a/41d28E?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=fplus_morgonkoll&utm_term=fplus_morgonkoll
Visa på X →Skriver med @skyttedal i @nyteknik om att Europa går miste om en stor chans när EU nu prioriterar strukturfondspolitik och stelbenta subventioner framför forskning och innovation gällande nästa generations kärnkraft. @kdriks https://www.nyteknik.se/opinion/eu-s-felprioriteringar-slar-mot-fusionsforskningen-7001804
Visa på X →Hur får vi mest ”pang för pengarna” och ett elsystem som vi kan LITA på! Mycket bra och viktigt budskap #UniperSweden #svpol #kdriks Elsystem i balans viktigare än mer vindkraft" - Second Opinion https://second-opinion.se/elsystem-i-balans-viktigare-an-mer-vindkraft/
Visa på X →Kan vi inte bara enas om att det är oljan som är vår fiende och vi kommer inte klara klimatmålen utan kärnkraften! Utan kärnkraft ser vi högre elpriser och oljan måste in igen - gynnar inte miljön. https://www.di.se/nyheter/elprisrusning-efter-ringhals-snabbstopp/
Visa på X →Förläng stödet till företag i utsatta branscher. Regeringens uteblivna svar är ett rejält underbetyg. Utan företag har vi ingen välfärd! #svpol #kdriks #foretagarna #svensktnaringsliv #visita https://www.di.se/nyheter/kd-vill-forlanga-stodatgarder-till-foretag/
Visa på X →Bra att även M och L tycker SMR är en bra idé 👍 något KD är positiva till! https://www.dn.se/debatt/sverige-behover-en-ny-karnkraftslagstiftning/
Visa på X →Sverige behöver en utpekad ansvarig för leveranssäkerheten och ett mål för detta!! Något vi från KD länge drivit. Regeringen - ta tag i helheten, på riktigt!! #svpol https://www.dn.se/ekonomi/elbrist-hotar-tusentals-jobb-i-sodra-sverige/
Visa på X →Förra veckan väckte jag frågan om att driva Ringhals 1 vidare, förläng drift minst två år, analysera hur den ska ersättas. Men icke - regeringen tätt följt av C & V talar varmt om miljö och klimat men agerar helt kontraproduktivt. Wake up!! #svpol https://www.fplus.se/elkrisen-varre-an-nagonsin-foretagen-i-chock/a/awgL67
Visa på X →Det saknas ledarskap som tar ett helhetsgrepp om energipolitiken. Sätt igång arbetet med Sveriges utmaningar, på riktigt! Läs 👊 https://www.di.se/debatt/energipolitiken-forsvarar-basindustrins-klimatmal/
Visa på X →Skattebetalare ska stötta SAS med nytt kapital samtidigt som högre klimatkrav ställs på SAS än andra bolag. Är det en rimlig investering? Är det rimligt att Per Bolund för politik genom ett enskilt bolag? Sälj SAS! #svpol https://www.dn.se/ekonomi/sas-storsta-agarna-overens-om-finansieringsplan/
Visa på X →Hur många krisplaner kommer behövas innan Ygeman tar tag i problemet på riktigt? https://www.fplus.se/ygemans-krisplan-for-elnatet-nara-kollaps-extraordinart-krislage/a/70bVVB?utm_term=fplus_morgonkoll&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=fplus_morgonkoll
Visa på X →KD tar, till skillnad från regeringen, elbristen på allvar! Dags att lägga bort skygglapparna och ta tag i energipolitiken. Gjorde idag ett försök att säkra elförsörjningen i södra Sverige, men förgäves. https://www.di.se/nyheter/kd-fortsatter-att-braka-om-ringhals-utan-framgang/
Visa på X →Jag anser att stängning av R1 vid årsskiftet skjuts på minst två år i väntan på analys hur den ska ersättas. https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2020/svenska-kraftnat-i-avtal-med-ringhals-om-tillganglighet-av-karnkraft-under-sommaren/
Visa på X →STOR RISK FÖR ELKRIS - vi kallar Ygeman och SvK till utskottet, de måste lägga alla korten på bordet. – Det yttersta ansvaret ligger på Ygeman. När man leder myndigheter som undanhåller uppgifter från allmänheten, då är det otroligt allvarligt. https://www.aftonbladet.se/a/P97M2z
Visa på X →Om detta är sant, är det oerhört allvarligt! https://www.aftonbladet.se/a/dOypmo
Visa på X →Att vi inte ens klara elförsörjningen en hel månad i maj - tydligt tecken att kärnkraften behövs byggas ut , inte avvecklas. #svpol https://www.dn.se/debatt/sverige-kan-bli-beroende-av-andra-landers-fossila-elproduktion/
Visa på X →KD kallar @Almi till Näringsutskottet. Företagare har inte fått svar på 4 v, och beskedet är att vänta minst 4 v till innan någon tar i ärendet. Vi vill veta vad som händer? #svpol
Visa på X →Ett viktigt beslut vid dagens EU-nämnd! Undrar bara vad @IsabellaLovin menar med att beslutet inte är demokratiskt? Såvitt jag vet är både KD, L, M och SD överens i denna fråga, alla invalda i Sveriges riksdag. #kärnkraft

Hör ofta @IsabellaLovin lyfta Japan som ett gott ex på nedrustning av kärnkraft. Är detta verkligen ett bättre alternativ? https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8moyJG/japan-bygger-22-nya-kolkraftverk
Visa på X →Nedläggningen av Ringhals 1 och 2 är en usel miljöaffär. @kdriks @didebatt https://www.di.se/debatt/slapp-klimatnationalismen/
Visa på X →Ett tydligt exempel på osund konkurrens, det är INTE statens uppgift att slå undan benen för andra företagare. #svpol https://www.di.se/nyheter/foretag-rasar-mot-statliga-jatten-dumpar-sina-anbud/
Visa på X →Med en rösts marginal vann kärnkraftshatet över klimatet... Att klara av den gröna omställningen är en av vår tids stora ödesfrågor. Det kommer krävas mer ren el. Att i förtid avveckla centrala delar av elförsörjningen är i motsatt riktning. https://omni.se/a/8moEnr
Visa på X →KD, M och V i unik uppgörelse - för välfärden!
