Tiden tickar ner… för regeringen. NU krävs ett samlat regeringsbeslut om mellanlagret och slutförvaret av använt kärnbränsle. De spelar ett väldigt högt och ansvarslöst spel. https://xn--dstannarsverige-hlb.nu/
Visa på X →400
inlägg
Regeringen experimenterar och gamblar och gör det med med stabil och leveranssäker elproduktion i potten. Läget är allvarligt. Det som krävs är ett samlat regeringsbeslut för mellanlagret och slutförvaret av använt kärnbränsle och det senast 31/8. Läs ⬇️ https://www.tn.se/inrikes/nu-kan-karnkraften-stoppas-kan-bli-nasta-cementakris/
Visa på X →Det krävs ett samlat regeringsbeslut om mellanlagret och slutförvaret av använt kärnbränsle, och det nu. Tiden rinner iväg och cementakrisen borde vara en väckarklocka! Läs @SKB_nyheter debattinlägg i @SvDDebatt idag. https://www.svd.se/elkris-kan-folja-cementkrisen
Visa på X →Regeringen verkar gilla att rycka ut för att ”lappa och laga”. Det uppkomna läget borde aldrig fått hända. Gotlands vatten är viktigt, inget snack om saken. Men miljöbalken måste göras om, på riktigt! @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/15-00-presstraff-om-cementtillverkningen-i-slite/
Visa på X →Regeringens hantering av lagringen av använt kärnbränsle kan skapa en liknande situation som när det gäller cementen. Skriver på @SOEnergi, @kdriks https://second-opinion.se/cementakrisen-borde-vara-en-vackarklocka/
Visa på X →Finns det möjligen några betongsossar kvar? Skriver med @KAO_KD och @magnusjacobsson @kdriks https://www.aftonbladet.se/a/5nAv21
Visa på X →Återigen är regeringen inblandad i en kris som de dessutom skulle kunnat göra något åt tidigare. Denna mandatperiod går till historien, och då är det inte som den bästa genom tiderna. @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-kunde-ha-agerat-for-cementa-redan-2018/
Visa på X →Besviken att dagens möte om den stundande cementkrisen inte gav mer. Tiden rinner ut för svensk industri, som behöver få klarhet från regeringen i vad som görs. @kdriks
Visa på X →@TreSMguld Vi kommer alltid jobba för sänkta skatter. Vid senaste omröstningen i riksdagen var KD det enda partiet som tog ställning och vi vill att överindexering av skatten försvinner.
Visa på X →Vi kristdemokrater kräver en plan för att cementkrisen ska lösas och att beslut om slutförvaret av kärnavfall tas av regeringen. Snarast! @kdriks https://www.aftonbladet.se/a/JEeAyJ
Visa på X →Kärnkraften är en nyckelteknologi på vägen mot koldioxidneutralitet. Motståndarna målar upp en felaktig bild av att EU:s kärnkraft håller på att fasas ut. Det är inte sant. Skriver med @skyttedal i @SvDDebatt https://www.svd.se/lat-inte-eu-stampla-ut-karnkraften
Visa på X →Konsekvenserna kommer bli allvarliga. Denna regering kommer aldrig bli omskrivna i historieböckerna som särskilt handlingskraftiga. Slutförvaret borde vara en priofråga! #kdriks https://www.di.se/nyheter/karnkraftschefen-varnar-tidsfristen-pa-vag-att-lopa-ut/
Visa på X →Rekordhögt förtroende för kärnkraften i Sverige, vilket är mycket bra! Tragiskt att S+Mp regeringen verkar göra allt för att fasa ut den, att inte ta beslut om slutförvar och mellanlager i augusti är förödande. https://www.svd.se/rekordstort-stod-for-ny-karnkraft
Visa på X →Oansvarigt och fullt oacceptabelt! @kdriks https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-besked-om-karnbranslelager/
Visa på X →Vi har varnat länge, men är inte förvånad. Planerbar kraft behövs då en större andel vind i energimixen leder till att fler länder har ont om effekt samtidigt. Inte bra alls. @kdriks https://www.nyteknik.se/energi/svenska-kraftnat-varnar-sa-har-stor-kan-effektbristen-bli-i-vinter-7015847
Visa på X →Kärnkraften behövs om vi ska nå nettonollutsläpp. IEA poängterar att #kärnkraften måste fördubblas till 2050. Sverige ska naturligtvis utveckla kärnkraften, inte avveckla den. https://www.iea.org/reports/net-zero-by-2050
Visa på X →Oerhört allvarligt om Ygeman ljugit. En viktig fråga som blir allt geggigare... förväntar mig sanningen. https://www.dn.se/ekonomi/dn-avslojar-ygeman-motsags-av-egen-regeringsrapport/
Visa på X →Dagens debatt om krisstöden borde handlat om att stöden måste nå företagen i tid. Baylans fokus blev att företag är brottslingar. Oförskämt! @kdriks
Visa på X →Därför behövs två reaktorer till! När de fåtal återstående reaktorerna i Sverige startar sin årliga planerade revision så tas stryptag på elsystemet. Calle på Energiföretagen förklarar: https://threadreaderapp.com/thread/1375463422364688387.html
Visa på X →Kör inte över kommunerna när det gäller vindkraften. Utbyggnad måste ske med stor försiktighet. Skriver med @BuschEbba i @sydsvenskan. https://www.sydsvenskan.se/2021-03-24/s-och-mp-ska-inte-fa-kora-over-kommunerna-nar-det-galler-vindkraften
Visa på X →Kärnkraft måste värnas. @Energi_mynd konstaterar ett ökat elbehov och räknar med kärnkraft i framtiden. Nu måste väl regeringen förstå? https://sverigesradio.se/artikel/mer-el-behovs-i-flera-framtidsscenarion?fbclid=IwAR1W4xPKsAgmMGGf4W1LoNluPpjCKmeeEpG3b10qf8Sz6IlG0qz5vtHmS04
Visa på X →@ASBorglund @LorentzTovatt @Ygeman @rickardnordin @larshjalmered @JoarForssell @mattiasbjo @vansterpartiet Vi från KD har under lång tid föreslagit att en sammanhållen strategi för kraft- och fjärrvärmen ska tas fram, precis som fler partier. Bra att Mp ändrat sig och vill diskutera detta.
Visa på X →Sverige behöver en pålitlig, stabil och fossilfri elförsörjning. Politiker behöver skapa förutsättningar för både kärnkraft och förnybara alternativ om vi ska klara klimatmålen. @kdriks Läs gärna artikeln i DN: https://www.dn.se/sverige/sa-vill-hogerpartierna-bygga-ny-karnkraft/
Visa på X →@PEverhill @Ygeman @rickardnordin @mattiasbjo @LorentzTovatt @JoarForssell Helt riktigt, jag och grabbarna ska diskutera viktiga frågor!
Visa på X →@DWestlen @KTHengineer @PEverhill @Sladd1 @rickardnordin @larshjalmered @JoarForssell @Ygeman @liberalerna I EÖK sägs att avgiften för att ansluta sig till stamnätet skulle slopas för havsvinden. Att bjuda på kabeln från stamnätet ut till anläggning till havs som nu föreslås har aldrig varit aktuellt för vår del.
Visa på X →