El ska fortsatt vara en självklar, stabil och leveranssäker del i vårt samhälle, det har Sverige också förstått. Klart kärnkraften ska vara en betydande del även i framtiden! Sverige behöver en ny energipolitik. @kdriks https://www.svd.se/a/bGvMMB/stodet-for-karnkraft-rekordhogt
Visa på X →400
inlägg
Tysklands Energiewende borde vara en riktigt rejäl varningsklocka för Sveriges sittande regering som verkar haft Tyskland som förebild under deras år vid makten. Dags för en ny energipolitik, som inte gör oss beroende av odemokratiska stater. @kdriks https://www.di.se/debatt/debatt-tysklands-energiomstallning-ar-ett-trumfkort-for-putin/
Visa på X →Här ser vi konsekvenserna av regeringens politik och bristande handlingsförmåga. Lars Noréns åkeri riskerar att gå i konkurs pga de höga drivmedelspriserna, och han är inte ensam. Sänk reduktionsplikten och skatten på drivmedel som KD föreslår. @kdriks
Visa på X →Regeringen skyller på ”putinpriser” men glömmer berätta att de höga elpriserna är resultat av regeringens misslyckade energipolitik. Statens orimliga flaskhalsintäkter måste återbetalas till hushållen. Skriver med @BuschEbba och @jakobforssmed @kdriks https://www.dn.se/debatt/staten-maste-betala-tillbaka-elskulden-till-hushallen/?fbclid=IwAR0UcV7yOODJyiZF95VMhl-FFdTHX2xCvcZc9Y0es8h1EEDQHXJHgcEdMig
Visa på X →Det har blivit dyrt att vara svensk. Vi måste agera kraftfullt, nu. Slopad dieselskatt för jordbruket. Sänk reduktionsplikten till 6%. Slopad energiskatt för alla, i tre månader. Detta gör att dieseln sänks med 9kr/L vid pump och bensinen med 5kr/L. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kd-vill-sanka-dieselpriset-med-9-kronor
Visa på X →Framtiden är närmare än de flesta tror. SMR kommer bidra till en mer leveranssäker framtid! @karnfull @kdriks https://www.knxt.se/
Visa på X →Vill inte behöva säga ”vad var det jag sa”, men 4 nedlagda reaktorer de senare åren med S-ledd regering, har inte tjänat Sverige väl. Sverige förtjänar en ny energipolitik. https://www.svd.se/nytt-prisrekord-pa-el-i-sverige
Visa på X →”Ni borde skämmas vänsterpartiet” sa Ulf Kristersson. Håller verkligen med, att inte bistå och göra vad vi kan för att hjälpa det ukrainska folket, är inget annat än ett s(v)ek vi inte glömmer. Nu har riksdagen sagt ja till vapen och utrustning som jag förutsätter skickas direkt!
Visa på X →Elkrisen och stigande elpriser är ett faktum. Därför är beslutet av energimyndigheten, för framtidens kärnkraft, både nödvändigt och oerhört välkommet! @kdriks https://sverigesradio.se/artikel/ny-testreaktor-i-oskarshamn-enormt-steg-mot-sveriges-nasta-karnreaktor
Visa på X →Klimatnyckeln = kärnkraft och den har tjänat Sverige väl. Men riskeras med denna regering. De senaste 2 mandatperioderna har 4 reaktorer lagts ner, nu återstår endast 6 av 12. Vi har sagt det länge, men nu gör vi det tillsammans. @kdriks https://www.svd.se/utveckla-karnkraften--den-har-en-nyckelroll
Visa på X →Noterar även att Annika Strandhäll pratar om att Sverige kan bli världens första fossilfria nation. Vore välkommet om regeringen svänger i frågan om dagens mål om 100% förnybar elproduktion till 2040 istället bör ersättas med ett mål om 100% fossilfri energi. @kdriks
Visa på X →Dagens helt nödvändiga beslut om slutförvaret borde ha fattats långt tidigare. Jag konstaterar också utifrån Per Bolunds kommentarer idag att svensk energiförsörjning kan skatta sig lycklig över att han inte längre är Sveriges klimatminister. @kdriks
Visa på X →Idag förväntar jag mig beslut om att regeringen ger grönt ljus för slutförvaret. Inget annat duger. @kdriks
Visa på X →Ett riktigt dåligt beslut togs idag för två år sedan. S, C, V & Mp röstade nej till att driva Ringhals 1&2 vidare med en rösts skillnad. Konsekvenserna drabbar medborgare och företag med högre elpriser. Finns tyvärr ingen tröst i att säga ”vad var det jag sa!”. @kdriks
Visa på X →KD vill se en sänkning på dieselpriset med ca 3kr/l genom sänkt reduktionsplikt. Gör som EU och straffa inte ut den svenska landsbygden. Vi tar det svenska hjärtlandet på allvar! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8yVzj/ebba-busch-sank-dieselpriset-med-tre-kronor
Visa på X →Energiministern imponerade inte i Agenda. Är det okunnighet som ligger bakom dessa uttalanden eller försöker han medvetet förvilla tittarna? Regeringen har lagt ned fullt fungerande kärnkraft och Frankrike har i allra högsta grad vattenkraft i sin energimix. @kdriks
Visa på X →90.000 ton koldioxidutsläpp av oljeeldade karlshamnsverket förra året, åtta gånger mer än 2020. Orsak: nedstängd kärnkraft. Galet dålig klimatpolitik. https://www.di.se/live/rekord-i-oljeeldning-pa-karlshamnsverket/
Visa på X →Rent krasst blir resultatet att en villa i SE4 som dragit ca 1900kwh i dec, fått en elräkning som är 5X dyrare än villan i SE1 som förbrukat 2000kwh och som dessutom har en rabatt på elskatten, den som blir utan regeringens bidrag. Varför inte sänka skatten istället, för alla?
Visa på X →Återigen tvingar vi regeringen agera. MEN de vill att vi ska snåla med elen men ”belönar” de som förbrukar mest? Glöm inte varför vi är här - regeringen la ner fungerande kärnkraft. @kdriks https://www.expressen.se/dinapengar/regeringen-kallar-till-presstraff-om-elpriserna/
Visa på X →Vad är S svar till pensionären som tvingas se nästan hela pensionen försvinna till elräkningen? Det är dags att sluta skylla ifrån sig och ta ansvar för den uppkomna situationen. Skriver med @larshjalmered @mattiasbjo @armanteimouris https://www.gp.se/debatt/s-m%C3%A5ste-sluta-skylla-ifr%C3%A5n-sig-och-ta-ansvar-f%C3%B6r-elkrisen-1.63305802
Visa på X →Dags för Sverige och regeringen att följa EU-nämndens beslut att klassa kärnkraften som hållbar. Precis som EU-kommissionen nu föreslår. @kdriks https://omni.se/a/7d4e84
Visa på X →Säkerställ kärnkraftens långsiktiga förutsättningar. KD kräver att Sverige ansluter sig till den kärnkraftsvänliga sidan i EU och följer beslutet i EU-nämnden. Skriver med @SofiaDammKD i @SvDDebatt @kdriks https://www.svd.se/regeringen-bor-kampa-for-karnkraften-i-eu
Visa på X →Grattis Finland - klart det går bygga kärnkraft när den politiska viljan finns! #Olkiluoto3 https://svenska.yle.fi/a/7-10010571
Visa på X →Undrar i vilken verklighet Mp lever i? Att vi under sommaren har ett elöverskott är lysande. Men det hjälper oss inte ett jota en iskall och vindstilla dag i december! Sverige behöver kärnkraften, både nu och i framtiden. @kdriks https://www.expressen.se/debatt/i-vilken-verklighet-lever-mps-lorentz-tovatt/
Visa på X →S, V och Mp säger nej till kärnkraft. Deras framtid kanske är fossilfri men då till priset av lägre välstånd. Ingen fossilfri teknik existerar som = kärnkraftens roll i energisystemet. @kdriks https://second-opinion.se/fyra-nya-reaktorer-i-ringhals-senast-2028/
Visa på X →