Vindkraftverk behöver metaller. Miljöpartiet säger: Nej till nya gruvor i Sverige. Nej till import från utlandet. Var ska metallerna komma från?
Visa på X →400
inlägg
Finlands nya reaktor Olkilouto 3 leverar återigen el till nätet! Rösta @kdriks för ny kärnkraft även i Sverige. @tvo_fi #kärnkraft #energival


Jämförelse av elbörsen i Norden och Frankrike som Farmanbar nu gör är missvisande då bara en mindre del av elen i Frankrike handlas där. https://www.cre.fr/en/Electricity/Wholesale-electricity-market/wholesale-electricity-market @kdriks
Visa på X →Idag KU-anmälde KD energiminister Farmanbar, då han i veckan påstår att svenska hushåll enbart betalar 1/4 i elpris mot vad fransmännen gör. Att relativisera en viktig fråga är inte bara dumt, det är oansvarigt. @kdriks https://www.svd.se/a/jaoy90/kd-anmaler-energiministern-till-ku
Visa på X →Är Farmanbar redo att ändra energimålet om 100% förnybart till 2040? Alla vet att det är val om mindre än 50 dagar. Energifrågan är jobbig för S. Att ta ansvar för energipolitiken är att rösta för en borgerlig regering 11/9. @kdriks
Visa på X →Elpriserna kan bli dubbelt så höga som förra vinterns rekordpriser. Sverige behöver mer el, även när det inte blåser. För det behövs en ny borgerlig regering, som kommer bygga ut kärnkraften. @kdriks https://www.svd.se/a/66x8yW/expert-risk-for-dubblade-elpriser-i-vinter
Visa på X →Riksdagen har sagt åt regeringen att pausa miljöprövningarna och göra rätt. Annars riskeras energiförsörjningen ytterligare. Inte läge att gambla nu, det har regeringen redan gjort de senaste 8 åren. Hur har det gått? Kolla elfakturorna. @kdriks https://omni.se/a/V903G1
Visa på X →Med KD vet du vilken politik du får, kärnkraftslagarna måste ses över. Vi är helt överens med M, SD & L. Men med S i regeringen vet du inte från ena dagen till den andra. Förra veckan va kärnkraft ok, men tydligen inte idag. Jösses… @kdriks https://www.di.se/nyheter/energiministern-inte-redo-att-lova-nya-lagar-for-karnkraften/
Visa på X →Äntligen! Svenska hushåll och klimatet kan inte vänta på mer bra el. Men det kommer krävas en borgerlig regering för att få ny kärnkraft på plats. S-regeringens konsekventa motstånd riskerar hushållens plånböcker och svensk omställning. @kdriks https://www.di.se/live/vattenfall-utreder-mojligheten-till-ny-karnkraft/
Visa på X →@PerAndersNilss4 @petter_melin @CarlOskar Fakta är att Sverige byggde alla 12 reaktorer på 14 år. Nu återstår enbart 6 av dessa kvar.
Visa på X →Mitt i prick 🎯 Jag står redo med en ny energipolitik och jag är framförallt redo för en ny regering! @kdriks https://www.svd.se/a/1OL2nl/det-basta-kraftpaketet-ar-att-farmanbar-far-sluta
Visa på X →@CarlOskar Mycket bra att M nu följer upp KD förslaget och tagit det nödvändiga klivet att låta vattenfall bygga nya reaktorer vid Ringhals. Sverige behöver en ny energipolitik. Heja!
Visa på X →Hade S velat göra något på riktigt har de haft många år på sig. Nu bjuder de in till samtal EFTER valet. Visst samtal kan vara bra. Men bättre att byta ut regeringen. Rösta på partier som har färdig politik för att lösa problemen! @kdriks
Visa på X →Bra förslag!
Visa på X →Vissa politiker vill bussa elever för att bryta segregationen, det är fel vägval. Stärk istället valfriheten genom obligatoriskt aktivt skolval. Jag är redo för en ny regering den 11/9. Skriv på http://www.bussning.nu
Visa på X →Alarmrapporten bekräftar - läget är allvarligt. Nedlagd kärnkraft skulle behövts, behovet av ny kärnkraft är oerhört angeläget. Jag är redo för ny regering och ny kärnkraft! @kdriks https://second-opinion.se/fortsatt-negativ-trend-for-effektbalansen/
Visa på X →Vad va det jag sa! Försvinner elproduktion, utan att den ersätts och utan en politisk vilja att ens ha reaktorerna kvar till dess annat finns på plats. Då blir det såhär. Kaos. @kdriks https://www.tn.se/naringsliv/granskning-nedlagd-karnkraft-orsakade-elkaoset/
Visa på X →Regeringen verkar gilla att rycka ut för att lappa och laga - när industrin egentligen behöver långsiktiga förutsättningar. Det uppkomna läget borde aldrig fått hända. Gotlands vatten är viktigt, inget snack. Men miljöbalken måste göras om, på riktigt! https://www.dn.se/ekonomi/15-00-presstraff-om-cementtillverkningen-i-slite/
Visa på X →En hållbar framtid inkluderar kärnkraft. Regeringen lägger dövörat till. Låt lagar och regler bli likvärdiga för olika fossilfria kraftslag. Idag subventioneras vinden och ändå tar den havsbaserade sjukt lång tid att bygga. @kdriks https://www.tn.se/naringsliv/experten-sa-straffar-regeringen-ut-smaskalig-karnkraft/
Visa på X →Viktiga besked till Sveriges pensionärer. Människor som länge fått vänta på besked. Nu är det upp till riksdagen att besluta, mest intressant blir hur C kommer att lägga sina röster.
Visa på X →Elle-galan tar modet till sig och tar ställning. Men jag undrar…De portar en som uttrycker stort stöd till polisen och att de ska få försvara sig och låter samtidigt en person som uttryckt stort förakt för poliser leda galan. Jag bara undrar… @BuschEbba har mitt förtroende.

@Teofil_007 Med röstsiffrorna 141-140 vann KD, M, SD och L förslag resterande partier var emot. Men någon röstade ”fel” eller hade annan uppfattning. Nu är det regeringens uppgift att verkställa.
Visa på X →Nu blev det grönt ljus för en ny folkräkning i Sverige. Det är bra!
Visa på X →Längesedan jag hörde någon förminska en person på detta sätt. Dessutom - vad vet han överhuvudtaget om Ebbas kunnande om och hantering av vapen? @kdriks https://www.tv4.se/artikel/3ySVOfLnO69DNYfSeoYYqq/gw-om-ebba-buschs-poliskritik-hon-kan-inte-pillikvitt-om-vapen?fbclid=IwAR09dTXyVcp9LfVgRG8G31L1ho9RGwUQTaJC4m03z4ngCfix4zTKibixlJ4
Visa på X →S-regeringen vill, ivrigt påhejade av Mp, slopa kommunernas rätt att säga nej till vindkraft. Kommuner ska inte tvingas ha vindkraft. I Riksdagen möter nu regeringen en starkare opposition och går på en nit. KD, M, SD, L och C kommer att avslå förslaget. https://www.altinget.se/artikel/regeringens-vindkraftsforslag-faller-i-riksdagen
Visa på X →