Dags att lägga grunden för nästa generation kärnkraft. Skriver slutreplik med @larshjalmered @mattiasbjo @armanteimouris https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ALQbLE/s-gick-mp-till-motes-och-stoppade-karnkraften
Visa på X →400
inlägg
Dags att lägga grunden för nästa generation kärnkraft. Skriver slutreplik med @larshjalmered @mattiasbjo och @armanteimouris https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ALQbLE/s-gick-mp-till-motes-och-stoppade-karnkraften
Visa på X →@HenrikPehrsson Du är grym!
Visa på X →Den 18 januari blir det efter Kristdemokraternas initiativ en särskild debatt i riksdagen om de höga elpriserna. Vi är nu flera partier som vill sänka elskatten, vad svarar regeringen? @kdriks
Visa på X →Det är inte rimligt att statens momskassa sväller och att folk och företag drabbas av en oförutsägbar vinterskatt på elnotan. Vi i KD är beredda att föra samtal med regeringen, något måste göras. @kdriks
Visa på X →Strandhäll har idag lämnat något slag besked om slutförvaret som verkligen kommer fem i tolv. Vi har pressat regeringen att fatta ett beslut sedan lång tid tillbaka. Men beskedet löser inte dagens problem, det bara undanröjer en katastrofal elbrist i framtiden. @kdriks
Visa på X →Den kärnkraft som finns kvar riskerar att fasas ut redan 2024 om inte beslut om slutförvaret tas i närtid. Då kan vi snacka om elpriser och ransonering. Sverige förtjänar en ny energipolitik. Skriver med @larshjalmered @mattiasbjo @armanteimouris https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Bjm0l0/vi-kraver-besked-om-slutforvar-strandhall
Visa på X →Återstarta planerna för R5 & R6 som första regeringen Löfven la en våt filt över. Något vi i KD driver. Bra tråd om varför nedlagda reaktorer inte kommer startas. ⬇️ @kdriks
Visa på X →Om elen ska fortsätta vara en hygienfaktor lika självklar som drickbart vatten eller som solen som värmer när den tittar fram, måste det till rejäl förändring - för klimatet, konkurrenskraften och välfärden. Sverige förtjänar en ny energipolitik! @kdriks https://www.di.se/ledare/vi-behover-mer-el/
Visa på X →Vi är tydliga och kommer att göra allt för att kärnkraften ska få förutsättningar att ha en betydande roll framöver. Sverige förtjänar en ny energipolitik⚡️@kdriks
Visa på X →Baskraft = vatten- och kärnkraft. Nu riskeras inte bara kärnkraften att i förtid fasas ut, även vattenkraften är hotad, på riktigt. Galet, när vi kommer behöva mer ren el i framtiden för att klara klimatmålen! @kdriks https://www.tn.se/hallbarhet/nya-miljoprovningar-forvarrar-elkrisen-stort-produktionsbortfall-hotar/
Visa på X →Jösses - undrar om hushållen håller med regeringen… ”Vi har ingen elbrist och elpriset är inte högt”. Imorgon går elpriset upp till över 6kr/KWh + skatt, moms och nät… Kärnkraften har och har haft betydelse, nu ser vi resultatet av förtida stängning. https://www.aftonbladet.se/a/0Gb970
Visa på X →Sverige behöver en ny energipolitik! Utan företag har vi ingen välfärd. @kdriks https://www.di.se/nyheter/energipolitiken-orsakar-storst-oro-for-stockholms-foretagare-behovs-ett-omtag/
Visa på X →Det är politiken och inte pengarna som är och har varit hindret för investeringar i svensk kärnkraft. Sverige förtjänar en ny energipolitik som blir hållbar, fossilfri och långsiktig. @kdriks
Visa på X →Ett historiskt misstag att stänga ned Ringhals 1 och 2. Miljöpartiet har lämnat regeringen men deras destruktiva påverkan på svensk energiförsörjning kommer märkas under lång tid framöver. @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/elpriset-ligger-pa-rekordnivaer/
Visa på X →Sverige har lagt södra delarna i händerna på vädret- och naturgasens makter genom utfasning av kärnkraften. Resultat - det blir elkundernas plånböcker som drabbas.
Visa på X →Alfredssons, åkeriet som tar täten i omställningen. Näringslivet går före och ställer om. Utveckling, effektivisering & innovation ger resultat och jag fick testa åket som går på flytande biogas, kommer 170 mil/tank och bidrar genom att minska våra Co2 utsläpp. Jag är imponerad!

Mer kol och olja blir resultatet när utfasningen av kärnkraften sveper över Europa. Påhejat av MP och med S tillåtelse. Det hade inte behövt vara så här! @kdriks https://omni.se/a/XqzVgB
Visa på X →KD ser positivt på mikromobilitetslösningar, men det måste vara ordning och reda. Ex, säkerställ exklusivitet vid upphandling som ett verktyg för kommuner att reglera för att främja den gröna omställningen av städerna och inför en promillegräns. @kdriks https://www.dn.se/sverige/dramatisk-okning-av-elsparkcykelolyckor/
Visa på X →@SKB_nyheter @kdriks @KDUSverige Kul att ni är här, mycket bra!!
Visa på X →@S_Johan_Lindahl @BuschEbba >> Därför vill vi att produktionen i mycket högre grad ska ske i Europa. Som du själv skriver och som även svenska institutioner tittar på är detta i den riktning Europa går just pga den smutsiga produktionen i Kina.
Visa på X →@S_Johan_Lindahl @BuschEbba 2. Syftet med debattartikeln var inte att problematisera solpaneler i allmänhet, men däremot att peka på att kinesiska solpaneler omgärdas av problem. I och med att de idag träffas av statliga subventioner, menar vi att det finns skäl att kritisera användandet. >>
Visa på X →@S_Johan_Lindahl @BuschEbba 1. Kristdemokraterna är givetvis för solpaneler och att tillgången kan byggas ut i Sverige. Det är en viktig del i klimatomställningen och kan vara ett sätt för privatpersoner att på egen hand göra klimatnytta.
Visa på X →På allvar, det är dags att byta ut regeringen! Näringslivet tar klimatomställningen på allvar men hindret är nuvarande energipolitik. @kdriks
Visa på X →Frustrerande att lyssna på Per Bolunds icke-svar. Många ursäkter som inte håller. Varför inte bara köra med öppna kort? Mp vill inte medverka till att ta beslut om slutförvaret. Punkt. @kdriks
Visa på X →