Tidösidan fortsätter vara oenig om energi och klimat. Bara ett parti vill ha bred energiöverenskommelse om både kärnkraft och vindkraft.
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Om man höjer utsläppen drastiskt så räcker det liksom inte att sänka dem marginellt åren efter. Då ligger utsläppen fortfarande på en ny högre nivå. Det är därför målen inte kommer att nås med regeringens politik. Enligt regeringens egna budget.
Visa på X →3 av 4 i Tidögänget håller inte med om att det är viktigt att klara klimatmålen. Inte konstigt att klimatutsläppen ökar.
Visa på X →Regeringen har fört en omvänd Robin Hood politik och en ekonomisk politik som lett till låg tillväxt och fler arbetslösa.
Visa på X →Ja, vem tar liberalers ord på allvar längre? Inte de själva. (Då hade Pourmokthari avgått.) Inte ens deras egen statsministerkandidat. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-tonar-ned-ls-sd-nobb
Visa på X →Ytterligare bevis på att SD-regeringen lämnar en rejäl springnota efter sig i klimatarbetet. Kommer stå oss alla dyrt. https://omni.se/eu-drar-sverige-till-domstol-for-missade-klimatataganden/a/B0AyG0
Visa på X →Trollfabrikens darlings.
Visa på X →SD-regeringen lämnar en mycket stor springnota för sitt misslyckade klimatarbete. En springnota som vi alla kommer tvingas betala. https://www.sverigesradio.se/artikel/kan-bli-dyrt-missa-eus-klimatmal-sverige-ska-ta-sitt-ansvar
Visa på X →Lider med alla som drabbades av Hamas attack den 7 oktober. Fruktansvärt och avskyvärt dåd mot oskyldiga människor. Gisslantagandet en otrolig ytterligare grymhet som fortfarande pågår.
Visa på X →Att klamra sig fast vid gammal teknik brukar inte direkt leda till stärkt konkurrenskraft. https://www.dn.se/direkt/2025-10-06/merz-skrota-eu-forbud-mot-bensinbilar/
Visa på X →Vinstdrivande aktörer i välfärden gillar verkligen inte medias granskning.
Visa på X →Ja, han verkar i alla fall tro det.
Visa på X →Bra jobbat @Aida_Hadzialic med flera!
Visa på X →Sju av åtta riksdagspartier gick till val på att klimatmålen skulle nås. Tre av dem valde att strunta i sitt löfte till väljarna för att istället ge makt åt det enda parti som inte stod bakom klimatmålen. Resultatet: https://www.sverigesradio.se/artikel/sveriges-avstand-till-klimatmalen-okar-gor-inte-tillrackligt
Visa på X →SD-regeringen har ökat de svenska klimatutsläppen dramatiskt. Priset för klimatförändringarna får vi alla betala. 20 procent (!) av villaägarna i Gävle har redan drabbats hårt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/klimatskador-drabbar-tiotusentals-villaagare-kommer-tyvarr-fortsatta
Visa på X →Riktigt bra tråd. Läs!
Visa på X →Fruktansvärt.
Visa på X →Riktigt bra av @annakarin_hatt i Agenda. SD-regeringen lämnar en dyr klimatnota efter sig. Skadligt för klimatet och dyrt för skattebetalare.
Visa på X →Klimatministern tänker sitta kvar trots sitt löfte om att avgå om Sveriges utsläpp ökar och vi rör oss längre från klimatmålen. Vilket alltså är exakt de konsekvenser SD-regeringens politik fått. Dåligt för klimatet men också för jobb och tillväxt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0nwnd/chatt-debatt-om-klimatet-mellan-poumokhtari-l-och-westlund-s?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Kraftig ökning av klimatutsläppen som en direkt följd av SD-regeringens politik. Unikt och allvarligt. Hade därför välkomnat en ordentlig riksdagsdebatt.

@JoarForssell Nja. Så länge riksdagsledamöter som företräder regeringspartierna har någon form av ryggrad svarar regeringen gentemot riksdagen.
Visa på X →Statsministern tycker uppenbarligen att det är jobbigt med en opposition. Det är en del av demokratins villkor att den som har mest makt i Sverige också får jobbiga och obekväma frågor. En statsminister bör klara en sådan situation utan att helt tappa det.
Visa på X →@anderslindberg Äntligen!
Visa på X →Helt rätt. Vem tror att svenskt näringsliv kan överleva genom att klamra sig fast vid gammal teknik? https://www.dagensarena.se/opinion/timbro-sviker-naringslivet/
Visa på X →Upp till bevis för Kullgren och regeringen om det ska finnas ngt hopp för alla dem som saknar att få upp fisk i Östersjön. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9058321
Visa på X →