Om L menar allvar med att de vill mer i klimatpolitiken finns det en enkel lösning. Samarbeta med de andra partierna som vill det. Inget tvingar L att samarbeta med dem som vill minst.
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Klimatministern drog en gräns för vad hon kunde stå för. Hon lovade väljarna att avgå om utsläppen ökade. 2024 ökade utsläppen med +7 procent pga regeringens egen politik. Om ett år är det val. Då har du en ny chans att bestämma vilken riktning Sverige ska ta.
Visa på X →”Romina Pourmokhtari har sedan dess gång på gång faktiskt lovat att avgå om utsläppen ökade och klimatmålen missades under hennes ministertid. Sedan dess har utsläppen ökat och klimatmålen missats. Men Romina Pourmokhtari avgår förstås inte.” https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/det-gick-pa-tok--pourmokhtari/
Visa på X →Klimatutsläppen ökar drastiskt för första gången på 15 år som en direkt konsekvens av SD- regeringens politik. Det är allvarligt. För klimatet, men också för att Sverige missat de jobb- och tillväxtmöjligheter som finns med att ligga i framkant. (Startade dagen i TV4.)
Visa på X →@jonas_wikstrom Håller med. En enkät som hämtad i hur man bedriver opinion åt högern på public service nyhetsplats.
Visa på X →Exakt dessa tre förslag har jag och @magdandersson redan lagt fram. Och L har röstat ned dem i riksdagen….. https://www.dn.se/sverige/ministern-vill-stoppa-engelska-skolor-kravs-lagandring/
Visa på X →@Tobiasgerdas Blir toppen!!
Visa på X →Makarna Bergström har blivit stenrika tack vare Björklund (L). Skolbarn har utsatts för ett enormt experiment som gett dem sämre kunskaper. S har lagt förslag om att avskaffa undantagen för engelska skolor. L,M,KD har röstat nej till detta i riksdagen. https://www.dn.se/sverige/ministern-vill-stoppa-engelska-skolor-kravs-lagandring/
Visa på X →Bregott-skandalen visar hur sjuk marknadsförskolan är. https://www.etc.se/debatt/bregott-skandalen-visar-hur-sjuk-marknadsfoerskolan-aer
Visa på X →Den liberala skolpolitiken i verkligheten.
Visa på X →Trots att regeringen inte tagit sitt ansvar för sjukvården i kostnadskrisen.
Visa på X →S-ledaren: ”Om Kristersson var vd för ett bolag skulle han få sparken” https://omni.se/duell-mellan-kristersson-och-andersson-ska-debattera-gaza-och-budget/a/jQoLQ0
Visa på X →Skrämmande. Och klimatutsläppen ökar tack vare SD-regeringen. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/atta-svenska-glaciarer-helt-borta-forsvinner-i-rekordfart
Visa på X →Vilket skolkaos privatiseringsivrarna M,L, KD och SD skapat för elever, anställda och föräldrar! Allt för att gynna ett privat bolag -Raoul Wallenberg - (ngt sd erkänt i talarstol i KF). Nu underkänner skolinspektionen Raoul Wallenberg skolans ansökan. https://www.mitti.se/nyheter/klart-nakterhusskolan-blir-inte-privat-6.3.319052.8216b502d8
Visa på X →”Börsbolagen tjänar på SD-regeringens skolpolitik” – Arbetet Skriver om hur skolägarna genomskådat SD-regeringens retorik om helrenovering. Skolaktierna går toppen. https://arbetet.se/2025/09/23/borsbolagen-tjanar-pa-sd-regeringens-skolpolitik/
Visa på X →Varför har utbildningsministern inte stormat och skrikit åt de här föräldrarna att de måste ”bete” sig? Är själv övertygad om att hon hade gjort det om det var en skola på Järva. Vad tror du? Inifrån elitskolan Campus Manilla – fusk, lyx och tyst kod https://www.expressen.se/nyheter/sverige/campus-manilla-inifran-fusk-lyx-och-tyst-kod/
Visa på X →Vinstjakten i skolan leder till lägre lärarlöner. Självklart, eftersom vinsten uppstår genom att pressa kostnader. Förbjud vinstintressen i skolan! Och avskaffa alla undantag för engelskspråkiga skolor. Svenska ska vara huvudspråk i svensk skola. https://www.dn.se/sverige/friskolor-gor-vinst-genom-att-pressa-lararlonerna/
Visa på X →”Om hon är en person som står för sina ord finns det bara en sak att göra: avgå.” https://www.dn.se/ledare/gransen-ar-nadd-romina-pourmokhtari-maste-avga/
Visa på X →(3/3) Dessutom kommer skattemiljarderna fortsätta rulla till skolkoncernernas ägare, istället för att stanna i skolan. Resultat: Fortsatta neddragningar är att vänta i svensk skola. Om L trodde något annat är de grundlurade.
Visa på X →(2/3 ) Skolan finansieras också via kommuner och kommunerna i sin tur finansieras till stor del av statsbidrag. Den vägen blir det 0 kr till skolan från SD-regeringen. ->
Visa på X →(1/3) Är utbildningsministern grundlurad eller är det väljarna hon försöker lura? Hon påstår att SD-regeringen satsar 4,3 miljarder på skolan. Men i bp26 finns bara 1,9 miljarder mer än i bp25. 1 miljard av det är sänkt maxtaxa. Återstår alltså 0,9 miljarder till skolan. ->
Visa på X →Dessutom innebar beslutet att kommuner fick dra av för merkostnader. procent Denna möjlighet togs dock bort av regeringen Reinfeldt. Alltså M, L, KD och C. Det är alltså med Reinfeldt friskolorna får rätt till 100 procent av den kommunala skolpengen.
Visa på X →@alittamakim L och flera tidöpartierna gick till val på att minska klimatutsläppen. Stort svek att leverera det motsatta. Kan inte skyllas på väljarna.
Visa på X →Resultatet av att L valde samarbete med SD. Vinstintresset blir kvar i svensk skola. Och skolkoncernerna får en starkare position (se t ex Skolverkets remissvar till regeringens utredning om att reglera vinst. ) Klimatutsläppen ökar. Ändå vill de fortsätta samarbetet.
Visa på X →Den här mannen ränner alltså runt i riksdagens lokaler tack vare SD. Regeringskansliet nästa? https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lw6p9o/nick-alinias-terrorisering-mot-dragartister-ledde-till-mordhot
Visa på X →