Klimatutsläppen gör att orkanerna blir så starka att det krävs en ny skala. Mycket skrämmande. https://www.dn.se/varlden/peter-alestig-melissa-visar-oss-att-klimatkrisen-kraver-ny-skala-for-orkaner/
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Ännu ett exempel på hur regeringen misslyckas med klimatpolitiken. Och ännu ett exempel på hur Klimatministern och regeringen inte förmår agera på den information de får. https://www.expressen.se/ekonomi/floppen-avslutas-skrotbilspremien-gar-i-graven/
Visa på X →Regeringen struntar i att kartlägga risker för skred och ras till följd av klimatförändringar. Och som vanligt skyller Pourmokhtari bara ifrån sig. Uselt. https://www.dn.se/sverige/klimatministern-skyller-pa-lansstyrelserna-for-skrotade-klimatarbetet-mycket-olyckligt/
Visa på X →”Staten, är det Ulf Kristersson?”
Visa på X →Detta. Nazismen. Hatet. Våldet.
Visa på X →De rikaste behöver bidra mer. Både till vår gemensamma välfärd och i form av minskade utsläpp. https://www.sverigesradio.se/artikel/de-allra-rikastes-utslapp-okar-det-ar-inte-rattvist
Visa på X →Väldigt välkommet! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/historisk-dom-stockholms-stad-hade-ratt-att-stoppa-ny-forskola
Visa på X →Regeringen misslyckades igen. Särskilt allvarligt att övriga EU-länder struntade i EU-rätten krav på nödbroms för strömmingsbeståndet i bottniska viken. Regeringen måste intensifiera arbetet och också överväga rättsliga åtgärder. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fiskekvoter-beslutade-sverige-overkort
Visa på Bluesky →Regeringen misslyckades igen. Särskilt allvarligt att övriga EU-länder struntade i EU-rätten krav på nödbroms för strömmingsbeståndet i bottniska viken. Regeringen måste intensifiera arbetet och också överväga rättsliga åtgärder. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fiskekvoter-beslutade-sverige-overkort
Visa på X →Mohamsson svarar ja på frågan om L ska rösta nej till UK som statsminister om SD ska sitta i regering. Om det krävs t o m 4 ggr så att det blir nyvald. Samtidigt säger SD att de röstar nej till Kristersson om SD inte ska sitta i regering. ”På min sida är vi överens” #agenda
Visa på X →Ändå lovade samtliga regeringspartier väljarna att klara klimatmålen. Men det betydde uppenbarligen ingenting eftersom man valde samarbete med det enda parti som inte stod bakom målen. Resultatet blev därefter. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/1MgojM/ulf-kristersson-klarar-visst-inte-mer-an-0-2-promille-ett-unikt-utslappshaveri?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Grattis Södertälje och Boel Godner (S) till utmärkelsen Sveriges miljöbästa kommun!
Visa på X →Ingen i Sverige ska behöva vara rädd för att attackeras på gatan - helt utan anledning. Regeringen orkar inte ta i de högerextrema våldsbejakande aktivklubbarna. Varför? https://www.dn.se/sverige/s-vill-forbjuda-aktivklubbar-regeringen-maste-sluta-blunda-for-hogerextremt-vald/
Visa på X →@PWallenberg Varför är andelen som lever på olika former av transfereringar lägre när S styr än när M gör det? Om politiken hela tiden ger ett oönskat resultat i verkligheten - är det inte då dags för M att ändra politiken.Eller är M nöjda med fler på bidrag och färre i jobb?
Visa på X →Jobbigt för Åkesson när han sviker sina löften.
Visa på X →Sverige har länge varit ett föregångsland i klimatarbetet. När utsläppen nu ökat kraftigt under SD-regeringen är Sverige istället ett negativt exempel. Med det blir det också svårare att övertyga andra om att ta ansvar för klimatet. 😢 @ernkrans https://www.expressen.se/debatt/debatt-sverige-har-gatt-fran-forebild-till-skrackexempel/
Visa på X →Regeringen ägnar sig åt att siffertrixa istället för att minska klimatutsläppen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tunga-kritiken-valjarna-far-fel-bild-av-sveriges-klimatutslapp
Visa på X →Detta tyder ju tyvärr på att det finns fler saker som inte kommit fram i Landerholm-affären. https://www.dn.se/sverige/storbrak-i-ku-om-landerholmaffaren-morklaggning/
Visa på X →Det här är så bra!!! Vård efter behov är den styrande principen när S sköter vården i regionen. När M-styret lät marknaden styra blev det mer vård där behoven var minst och plånboken tjockast.
Visa på X →Regeringen får återigen kritik för hur den hanterar klimatfrågan. Och det med rätta. Om några år kommer alla fråga sig hur denna regering kunde hantera en fråga om liv och säkerhet så oansvarigt. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tunga-kritiken-valjarna-far-fel-bild-av-sveriges-klimatutslapp
Visa på X →Beklagar djupt att någon känner sig tvingad att avgå på grund av hat och hot. Tyvärr är det många som drar sig ifrån att engagera sig politiskt på grund av just detta. Att inte bidra till hat och hot borde vara grundläggande för alla demokratiskt sinnade.
Visa på X →SD-regeringen brukar prata om att de vill ha en effektiv klimatpolitik. I så fall bör riksrevisionens rapport svida rejält. Regeringen behöver ta fram en effektiv plan för att minska jordbrukets utsläpp. https://www.riksrevisionen.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2025-10-14-brister-i-statens-insatser-for-jordbrukets-klimatomstallning.html
Visa på X →Ännu ett exempel på hur normaliserat sossehatet är i M. Baudin påminner om det obehagliga mönstret. Vad sjunger de när ingen hör? Hoppas innerligt att några moderater reagerar offentligt mot detta. Vill tro att det finns sådana M-företrädare. https://www.expressen.se/nyheter/politik/m-anstallda-sjong-vi-hatar-andersson/
Visa på X →Andersson har helt rätt. Tidös oförmåga att få fram mer el snabbare än kärnkraft kan leverera den gör att industrin riskerar göra sina investeringar i andra länder istället. Sverige missar jobb och tillväxt.
Visa på X →S vill att Sverige ska ta på sig ledartröjan i klimatfrågan igen - för att stärka svensk konkurrenskraft, få fler jobb och lägre utsläpp. Men Tidö lämnar en rejäl springnota efter sig i klimatarbetet. Vi riskerar höga böter och tappad konkurrenskraft.
Visa på X →