”…kungaparet, som inte haft något emot att ta en större roll på mötet, i såväl statsministerns som klimat- och miljöministerns frånvaro.” Och när förhandlingarna börjar är varken kungen eller ngn svensk minister på plats. Så dåligt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgyV81/kung-carl-xvi-gustaf-om-harda-orden-pa-klimatmotet-cop30?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Järnvägen behöver underhållas bättre och mer effektivt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMEW35/s-vill-se-okat-underhall-av-jarnvagen
Visa på X →Exakt.
Visa på X →Ansökningarna ligger på 6 ggr det belopp regeringen avsatt.
Visa på X →Tydligt exempel på att regeringen och SD inte prioriterar varken klimat eller svenska jobb. S vill höja anslagen till industriklivet.


Från att ha varit föregångsland till att Sverige ökar utsläpp mest. https://www.europaportalen.se/2025/11/rapport-eu-pa-ratt-vag-mot-klimatmal-men-transportsektorn-slapar-efter
Visa på X →@KattisTolgfors 1. Fel möte (hon är inte på cop30). 2. Fel möte (finns säkert många möten det inte deltar statsråd på. Men har aldrig tidigare hänt på cop. )
Visa på X →Klimatministern verkar ha försökt få sin chef att ta ansvar och skicka ett statsråd på cop30. Heder åt henne. Dåligt ledarskap av Kristersson. Det är historiskt dåligt att sverige inte skickar ett statsråd till mötet. Aldrig hänt förut. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fick-nobben-infor-toppmotet-pourmokhtari-har-forsokt
Visa på X →Historiskt dåligt att regeringen inte skickat ett statsråd till cop30. Denna kritik har bemötts med lögner men också påståenden om att det skulle sakna betydelse. Men förstås är det sjukt dåligt. Klimatminkstern verkar anse det samma. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fick-nobben-infor-toppmotet-pourmokhtari-har-forsokt
Visa på X →Viktigt.
Visa på X →Helsnurrigt av näringsministerns parti. KD tror alltså att ambitiösa klimatmål står i vägen för konkurrenskraft. Därför vill KD att enbart svenska företag, inte europeiska, ska omfattas av sådana. Helsnurrigt. Men får säkert högerpopulisternas kärlek. https://www.expressen.se/debatt/debatt-darfor-rostar-jag-mot-nya-klimatmal/
Visa på X →Det här att Kristersson inte klarar kritik är rätt pinsamt.
Visa på X →Regeringen skickar ingen minister till cop30 för att driva på det internationella klimatarbetet. Unikt dåligt. Också för alla de svenska företag som vill sälja tjänster och produkter som underlättar klimatomställningen.
Visa på X →Regeringen klarar inte jobbet med att minska klimatutsläppen på hemmaplan. Och deras omhuldade klimatprojekt utomlands är precis så dåligt skötta som man kan förvänta sig. Dåligt för klimatet och slöseri med skattepengar. https://www.tv4.se/artikel/6R7ENfh0ycwwRLPEL8UL3C/riksrevisionen-sagar-regeringens-klimatpolitik
Visa på X →@MariaStenergard Inget statsråd deltar alltså i förhandlingarna. Det är en historisk nedprioritering som ni är ansvariga för.
Visa på X →Unikt dåligt av Kristersson. Sverige gör som Trump. Våra nordiska grannar tvärtom.
Visa på X →@RogerStrandahl Nej bara till ett möte före mötet. Sverige har så långt tillbaka det går skickat ett statsråd men alltså inte längre. Så dåligt.
Visa på X →@Minette58 Ja. Exakt så. Hon deltar i ett möte inför.
Visa på X →@Minette58 Hon är alltså inte med på själva mötet. Hade hon varit det hade det varit bra.
Visa på X →@brushuvudet @margotwallstrom Du tror att alla 24 statsråd är gravida?
Visa på X →Unikt dåligt av Kristersson att inte skicka något svenskt statsråd på klimattoppmötet. Sverige har tidigare alltid företrätts av minst ett, ofta flera statsråd, eller regeringschefen själv. SD-regeringen sviker igen i klimatfrågan. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9085597
Visa på X →@Tobiasgerdas Jättebra! Fick dock titta själv….
Visa på X →En för författaren riktigt pinsam artikel. 1. idealbilden av en fri marknad har inga likheter med den svenska skolmarknaden. 2. vinst på skola är knappast nödvändig. Vilket också i verkligheten bevisats av många länder. https://www.di.se/debatt/vinst-ar-nodvandigt-inte-vagen-till-helvetet/
Visa på X →Mycket obehagligt. Mer måste göras för att få bort PFAS. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1419451&_sp_pass_consent=true
Visa på X →Hård kritik mot klimatministern efter stoppat katastrofskydd - http://DN.se https://www.dn.se/sverige/oppositionen-rasar-mot-klimatministern-efter-dns-granskning-fullstandigt-oseriost/
Visa på X →