Det är ofattbart att regeringen och SD väljer att i detta läge sänka a-kassan för folk som jobbat och betalat sin a-kasseavgift och nu drabbas av arbetslöshet. Det är orättvist och oärligt. Folk kommer att bli fattiga. Och sänkt a-kassa leder på sikt till lägre löner för alla.
Visa på X →402
inlägg
Idag sänker regeringen och SD a-kassan för Sveriges löntagare och företagare. Ner till 70 % redan efter 100 dagars arbetslöshet. Mitt under en jobbkris och rekordhög arbetslöshet. Det är ofattbart. Det är orättvist.
Visa på X →S vill miljardsatsa på jobb till unga. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwB2ro/s-vill-miljardsatsa-pa-jobb-till-unga
Visa på X →Regeringens arbetslinje. Efter åtta års nedgång behöver nu fler försörjningsstöd. Samtidigt som antalet långtidsarbetslösa växer och 100 000 fler är arbetslösa jämfört med när Kristersson blev statsminister. Starkt jobbat UK! https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9055962
Visa på X →Samtidigt som vår statsminister spelar bordtennis…
Visa på X →Jobbpolitiken är det frånvarande politikområdet den här perioden. Vi har den tredje arbetsmarknadsministern på ett år. 100 000 fler arbetslösa sen förra valet. Fler långtidsarbetslösa. Vad tror du är skälet till att jobb och tillväxt inte är prioriterade av regeringen och SD?


I takt med jobbkrisen och regeringens arbetslöshetsmisslyckande växer jobbfrågan i betydelse för väljarna. Sysselsättningen är nu en lika viktig väljarfråga som sjukvård och invandring. 100 000 fler arbetslösa sen Kristersson blev statsminister. https://omni.se/a/lwB3M7
Visa på X →42 000 fler långtidsarbetslösa jämfört med augusti förra året. När arbetslösheten ökar brett & nya grupper drabbas blir fler långtidsarbetslösa. Regeringen är helt passiv. Vi har ett trasigt system där människor som vill & kan jobba fastnar i arbetslöshet. Behövs helt ny politik.


@Peppe_Larsson Det betyder att arbetslösheten har ökat med 100 000. Jag är självkritisk till hur vi hanterade arbetslösheten förra mandatperioden men läget blir bara sämre. Kort sammanfattning av läget på arbetsmarknaden här.


Under de senaste tre åren har 100 000 fler blivit arbetslösa. Det motsvarar alla de som arbetar på Volvo AB, Scania, Saab, Skanska, Ikea och varenda McDonaldsrestaurang i hela vårt land. Tillsammans. Detta är massarbetslöshet. Sorgligt att vi har en statsminister som är nöjd.
Visa på X →Tänk att statsministern inte berörde detta i regeringsförklaringen.


Han som är statsminister på uppdrag av Jimmie Åkesson vägrade ta ordet ”arbetslöshet” i sin mun när jag höll sin rekordslånga regeringsförklaring igår. Tror du att han gjorde det när han skulle besvara @magdandersson s fråga idag?
Visa på X →Han som är statsminister åt Jimmie Åkesson missade den rekordhöga arbetslösheten i sin rekordlåga regeringsförklaring.
Visa på X →Sverige har numera EU:s tredje högsta arbetslöshet efter Spanien och Finland och 100 000 fler är arbetslösa idag jämfört när regeringen tillträdde. Hur många sekunder tror du att statsminister Ulf Kristersson talade om arbetslösheten under sin rekordlånga regeringsförklaring?
Visa på X →S ställer krav på regeringen för minskad arbetslöshet (via @omni_red) https://omni.se/a/93P3jM
Visa på X →Regeringen har efter tre år vid makten inte prioriterat den arbetsmarknadskris som Sverige står inför. 100 000 fler arbetslösa än när regeringen tillträdde. Nu måste regeringen fokusera på jobb och självförsörjning i sin sista budget iaf. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63L3m0/s-presenterar-kravlista-for-minskad-arbetsloshet
Visa på X →Pressträff om den växande arbetslösheten strax.
Visa på X →Jag vill tacka SD. De står ärligt upp för sin främlingsfientlighet & etnonationalism. Gång på gång. Har betydligt svårare för dem som inte vågar stå för det de gör. De som låtsasbråkar. Som låtsas inte se. Som låtsas inte veta vilka de gett inflytande till. De ängsliga. Opportuna
Visa på X →Regeringens passiva jobbpolitik har gett oss EU:s tredje högsta arbetslöshet efter Spanien & Finland. Nu drabbas nya grupper av arbetslösheten (bla byggnadsarbetare & akademiker) och fler inrikes födda drabbas än tidigare. Dags för en helt ny jobbpolitik! https://sverigesradio.se/play/artikel/9036549
Visa på X →Sverige har tredje högst arbetslöshet i EU. Näst högst har Finland. Två nordiska länder med misslyckad jobbpolitik. Fortsätter regeringen så här kommer vi inte att bli av med den höga arbetslösheten. Dags för nytänk och fokus på investeringar, jobb, företagande och tillväxt.


100 000 fler som är arbetslösa idag jämfört med när regeringen tillträdde. Tre förlorade år. Vi behöver en ny jobbpolitik.
Visa på X →Debatt med arbetsmarknadsministern i Aktuellt ikväll. Tema arbetslösheten.
Visa på X →Skriver tillsammans med @marienilsson64 om regeringens svek mot Skellefteå och svensk tillväxt. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/o35EX7/regeringen-sviker-de-anstallda-i-batterifabriken
Visa på X →100 000 fler arbetslösa än när regeringen tillträdde. Vakna arbetsmarknadsministern!

Arbetsmarknadsministern måste ta sitt ansvar och agera för att skydda svenska byggnadsarbetare. https://www.sverigesradio.se/artikel/s-kritiska-efter-ekots-granskning-en-direkt-halsorisk
Visa på X →