@alexvoronov @AB_Karin Verkligen. Så sent som i torsdags röstade L senast nej till att påbörja ett arbete med det i riksdagen.
Visa på X →249
inlägg
@energigunnar De är nöjda med att regeringen ”tittar” på frågan och att de troligen kommer folkbokföras om de är kvar om ett år. Jag tycker väntan är för lång sedan länge.
Visa på X →@EvertrR Ja, och det är ju ett av få jobb man kan ha i Sverige utan artens kunna grundläggande svenska.
Visa på X →@keJohan71547953 Lol
Visa på X →@skoldadam Det förslaget vi lade fram handlade dels om den speciella lag som implementerar massflyktsdirektivet men även dagersättningen för alla flyktingar. Ingen vuxen kan leva på 71 kr om dagen över tid.
Visa på X →@LenaNie79211894 Ja, även S.
Visa på X →@EvertrR De har fått tillfälligt skydd och de har rätt att arbeta. Men det är svårt att få jobb i Sverige utan kunskaper i svenska. Och precis som med de flesta människor så vill ju de som kan hellre försörja sig själva än leva fattiga på bidrag som inte ens täcker kostnaden för mat.
Visa på X →Återigen röstade S, SD, M, KD och L nej till att ge Ukrainska flyktingar SFI, sjukvård på lika villkor som andra och höjd dagersättning när jag föreslog ett utskottsinitiativ i riksdagen. Det är en skam för Sverige att vi låter flyktingarna leva i fattigdom.
Visa på X →Djupt oroande att Englands regering vill avskaffa asylrätten. Rädsla får inte gå före mänskliga rättigheter.

Regeringen storsatsar på återvandring. Andra saker som man inte storsatsar på utan försämrar är: ❌integration ❌ arbetet mot segregation ❌ bistånd som förebygger krig och konflikter ❌ klimatomställning för att färre tvingas fly
Visa på X →@RickardOlseke Ja. Och om de hade fått beslut hade sannolikt majoriteten fått avslag.
Visa på X →@freetotweet66 Taskig ton där va? Läs artikeln så förstår du skillnaden mellan det du skriver om och det jag skriver om 😘
Visa på X →@116omdagen @SteenM6 @InteSosseSe @MariaStenergard @SVTHolmberg Exakt så! En flykting som fått asyl och behöver personlig assistans ska inte straffas varken i jakten på fuskande assistansbolag eller i strävan att marknadsföra Sverige på ett sätt som gör att flyktingar inte vill komma hit.
Visa på X →Noterar att Sveriges regering är beroende av ett parti som vill byta ut generaldirektörer för att de är missnöjda med provfrågor på nationella proven i skolan och vill skrämma tjänstemän till lydnad med anklagelser om aktivism. Hur ska det sluta... https://www.expressen.se/nyheter/kallor-sd-nekas-inflytande-over-generaldirektorernas-framtid/
Visa på X →Man blir **n arg över hur regeringens kärnkraftspopulism kostar folk pengar.
Visa på X →En fråga jag önskar att @MariaStenergard hade fått av @SVTHolmberg i 30 minuter: Vilka krav en person som behöver personlig assistans ska klara av att uppfylla utan assistans för att få rätt till assistans?
Visa på X →Grattis!
Visa på X →Jag tänker att regeringen egentligen skiter i ålen. Om den lever vidare eller dör ut. Att statsministern inte tycker att brott mot livet på utrotningshotade arter är ett problem och att han mest besväras av att det inte lirar med hårdare tag mot kriminella att acceptera brott.
Visa på X →Sjukt att regeringen stoppar utredningen om avskaffat karensavdrag. Vi har en skyhög inflation och folk har redan svårt att få ekonomin att gå ihop. Man ska i alla fall ha råd att vara hemma när man är sjuk. Även om man jobbar i förskolan eller äldreomsorgen.
Visa på X →@Sokolow_P @MagnusCarlbring 😂
Visa på X →@Aktiediplomaten Nej, vi vill att personer som får skydd enligt massflyktsdirektivet ska få samma rättigheter som personer som får skydd på andra grunder. Folkbokföringsfrågan tycker jag är intressant i sig. Det är problematiskt att människor lever här länge utan att få folkbokföra sig.
Visa på X →När rena lögner från ministrar blir vardag, vart är vi på väg då?
Visa på X →@Aktiediplomaten Vi i @Miljöpartiet vill dels sluta diskriminera ukrainska flyktingar i förhållande till andra flyktingar som fått skydd till Sverige och ge dem etableringsersättning, dels höja dagersättningen för asylsökande som legat still i 29 år och är under existensminimum.
Visa på X →När man lite naivt hoppas att regeringens pressträff med nyhet om migration skulle handla om att ukrainska flyktingar inte längre ska leva under fattigdomsgränsen... Istället handlar den om uppdatering av regeringens hemsida och statliga kampanjer om SD:s migrationspolitik.
Visa på X →Statssekreterare @NilssonPM tycker du i största allmänhet att det är valfritt att begå brott bara för att man inte gillar lagarna? Att strunta i ålfiskeförbudet kan leda till att ålen utrotas helt. Så bottenlöst egoistiskt.
Visa på X →