Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

64 025inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Jag får många frågor kring skärmar och vad jag och Liberalerna egentligen tycker. Hur kan jag som hyllar innovation och teknik samtidigt förfäras över digitala verktyg hos barn? Enkelt kan det sammanfattas med att: allting har sin tid och plats och vi måste sätta grunderna först. Det är stor skillnad att en 16-åring lär sig AI:s fantastiska värld och att en tre-åring fastnar framför en skärm. Den som försöker påskina att det inte finns problem hos barn och ungas skärmanvändning idag har mycket att fundera över. Detta samtidigt som vi vet att barn i allt lägre grad kan läsa, skriva och räkna. Denna utveckling är mycket oroande och tekniken tycks inte vara den silverkula en del tycks tro. Faktum är att alla de som skapat den teknik vi nu diskuterar växte upp i en betydligt mer analog värld. Och om den samtiden, grundad i böcker, kunde bygga alla fantastiska tekniskinnovationer vi nu ser - då är traditionellt lärande inte helt obsolet trots allt. Låt oss tala klarspråk om baksidan av den digitaliserade vardag vi alla lever i. Vi ser hur sviktande skolresultat fortsätter vara ett problem bland dagens unga. Vittnesmålen från lärare på universiteten är många om att de som nu påbörjar utbildningar har svårt att formulera text och att läsförståelsen är undermålig. Samtidigt har studier visat att barn lär sig läsning bättre genom fysisk text än genom skärmar. Om barn brister i sin grundläggande läs- och skrivförmåga innan de börjar skriva på en dator kan inget rättstavningsprogram i världen rädda de bristerna. Därför har böcker, penna och papper en given roll i skolan. Men det är inte bara försämrade skolresultat som kan kopplas till samtidens skärmfäbless för skärmar. Mobiltelefoner utgör ett ordningsproblem i skolan och är inte sällan grund för konflikt i klassrummet. Därtill kommer mobbning som kan pågå dygnet runt och oönskad kontakt med främlingar. Inte minst unga tjejer tar skada av sociala medier. Exempelvis bekräftar en studie från Karolinska institutet sambandet mellan för mycket användande av sociala medier och psykisk ohälsa som depression, ångest och ätstörningar. En av tre flickor som går sista året på gymnasiet sover sex timmar eller mindre på vardagar. Detta då mobiltelefonen håller dem vakna och sömnbristen påverkar deras psykiska hälsa. Forskaren Sissela Nutley kom nyligen med en rapport om detta som jag starkt kan rekommendera ”Det syns inte – att må bra”.  Detta är en del av bakgrunden till varför teknik i händerna på vuxna både är bra och nödvändigt, medan våra unga och barn behöver en mer skärmfri tillvaro. Vi som samhälle har ett ansvar att tillsammans med föräldrarna ta situationen på allvar när nio av tio elever uppger att mobilanvändning går ut över sömn, skolarbete och rörelse när de tillfrågats. Det är dags för en tillnyktring kring skärmar och det är varför Liberalerna nu agerar.

Visa på X

Vi hade två mycket spännande seminarier idag i Karlstad vid Liberalernas riksmöte. Temat var: Bryt utanförskapet! Tack Lisa Flinth, @AxelDarvik och övriga seminariedeltagarna för givande samtal!

Visa på X

Äntligen! Det här är, precis som @JohanPehrson säger, en vacker dag i en farlig värld. Nu är Sverige tryggare.

Visa på X

En dag värd att minnas! Sveriges medlemskap i Nato är nu fullbordat. Särskilt glad är nog jag som liberal, som länge väntat på denna dag. Sedan slutet på 90-talet för att vara exakt. Ensam är inte stark. Historiskt beslut!

Visa på X

Jag och Liberalerna kallar tech-bolagen till utbildningsutskottet om skärmtid för barn.

Visa på X

Trump verkar gå mot en seger i presidentvalet i november. Nu är det dags att på riktigt fråga sig varför är häften eller mer av amerikanerna beredda att rösta på honom. Är de dumma i huvudet eller finns det begripliga drivkrafter bakom deras missnöje med den traditionella eliten?

Visa på X

Estimada Manuela: Es el chavismo el que oprime y empobrece. Maduro es un dictador. Pero algún día se liberará el pueblo venezolano de los sátrapas que hoy lo oprimen. Viva María Corina, esperanza de todo un pueblo. Saludos.

Visa på X