@tomastobe Tack, nu kör vi 🔥
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Två skrällar ikväll 🥳 Jag blev vald av våra medlemmar till ny ledare för Liberalerna i Stockholm och ska nu leda oss in i valrörelsen i huvudstaden. Och som grädde på moset, tog vårt herrlandslag Sverige till fotbolls-VM. Inte en helt vanlig kväll 🔥🇸🇪
Visa på X →Lyssnade på debatt om den ekonomiska politiken mellan Ida Gabrielsson (V) och Martin Ådahl (C) i Studio ett och konstaterar att det var en explosiv cocktail jag bevittnade. Kontrasterna är fascinerande. En som vill bekämpa rikedom och en som vill bekämpa fattigdom. Problemet är bara att om man gör det Ida och vänstern vill, riskerar man färre investeringar, färre företag och färre jobb. Och då blir det svårt att nå det som borde vara målet, tillväxt, fler i arbete och en stark svensk ekonomi.
Visa på X →@KarlssonMax Ska se om jag kan få vattenpololaget att köra sådana här fram till valdagen

Igår lyssnade jag på Nooshi Dadgostar i Ekots lördagsintervju och undrade om det var hon eller Mikael Damberg som egentligen är finansministerkandidat. Ikväll ser jag Agenda där Dadgostar återigen sätter tonen, medan Elisabeth Thand Ringqvist gör allt för att värja sig mot vänsterpolitiken utan framgång. Vänsterns ekomiska politik är farlig, som försvagar arbetslinjen, riskerar fler arbetslösa, minskar drivkrafterna att gå från bidrag till jobb och gör det svårare för företag att anställa. Notan? Högre skatter för vanligt folk. Det är allt tydligare att Magdalena Andersson saknar ett enat lag på sin sida.
Visa på X →https://www.dn.se/sverige/gulan-avci-jag-vill-leda-liberalerna-i-stockholms-stad/
Visa på X →I dag fick jag beskedet att jag är föreslagen som etta på kommunlistan i Stockholms stad. Jag känner stor tacksamhet och ödmjukhet inför förtroendet. Det slutliga beslutet fattas av våra ombud på nomineringsmötet nästa tisdag. Jag är medveten om att det finns många känslor i vårt parti just nu. Partivänner som har lämnat sina uppdrag. Andra är kvar men kan ha olika syn på partiets vägval på riksnivå. Samtidigt har vi på kort tid fått hundratals nya och återvändande medlemmar, vilket visar att det finns brett engagemang för vårt parti. För mig är politik ett lagarbete. Om jag får förtroendet vill jag bygga ett starkt lag som lyssnar på varandra och är tydliga med riktningen framåt. Vårt fokus måste vara att möta stockholmarna och prata om det som spelar roll i deras vardag, arbeta för ett öppnare och tryggare Stockholm. Läs gärna intervjun med mig i Dagens Nyheter där jag utvecklar mina tankar lite mer.

@crehbinder @FGSixtensson Grejen är väl också Katalys grova höger/vänster uppdelning. En stor andel de klassat som höger är snarare mitten. Men nyheten ”många tyckonomer i SVT är i mitten” kanske skulle generera färre rubriker.
Visa på X →😂😂
Visa på X →https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ArvA1M/en-saga-om-liberalernas-sjalvmord
Visa på X →Föga förvånande men ändå smått imponerande av Guillou. Inte alla som med sån precision och helt utan skam förmår förmedla så tydlig rasism och manschauvinism i en och samma text. Vidrigt! Oacceptabelt att förminska Simona Mohamsson på det här sättet.

I evighetslångt landsmöte. Omvald ordf i bygdeföreningen under tiden, i min frånvaro. Dessförinnan möte med Mullhytte hyttelag. Högt och lågt denna söndag. Och nu har Liberalerna befäst en ny rimlig BORGERLIG linje. Gott så. Simona 💙 @liberalerna
Visa på X →Leijonet från Nordens Venedig!

Om man i grunden är liberal men vill att staten ska utföra uppgifter bortom nattväktarstatens för att typ utjämna livschanser så krävs något för att motivera nödvändiga inskränkningar i form av skatteuttag. 🧵
Visa på X →Sossar och moderater är inte socialliberaler men VBK har rätt i att termen används missvisande. Samtliga Liberalernas medlemmar är socialliberaler vare sig de vill kalla sig det eller ej. Det är inte en fråga om självidentifikation utan om objektiva kriterier. 🧵
Visa på X →Samma Ahlmark känd för boken ”Vänstern och tyranniet”, som ville ha svenska kärnvapen och som var mer PRO-israelisk än typ mig och Teodorescu tillsammans? Inte säker på att Grön Ungdom hade jublat
Visa på X →@MarkusWiechel @JohanForssell Och stavat bådas våra namn fel!!
Visa på X →Presenterat viktiga steg i regeringens frihetsreform för skogen. Nej vi slaktar inte miljön; däremot skogssocialismen. Med glädje. Svenska skogsägare förtjänar tydliga regelverk, långsiktiga spelregler och ett starkt skydd för äganderätten.

Annika Strandhäll gör det igen. Jag är i Finland med Försvarsutskottet och har fullt upp med att fokusera på mitt uppdrag här. Men jag kan inte låta bli att reagera på ännu ett i raden av osmakliga utspel från Annika Strandhäll. Återigen riktat mot ännu en politiker med invandrarbakgrund. Tidigare var det Nyamko Sabuni. Nu är det Simona Mohamsson som får sin etniska bakgrund framdragen och ifrågasatt. Man får vara hur oense som helst i politiken. Man får kritisera andra partier och självklart sina meningsmotståndare, så länge det sker sakligt. Det är själva kärnan i en levande demokrati. Men när Strandhäll gång på gång väljer att reducera människor till deras ursprung i stället för att bemöta deras argument, säger det mer om hennes egna värderingar än om motståndaren. Det blir särskilt anmärkningsvärt när det kommer från en person som annars gärna talar högst om inkludering och allas lika värde. Låt mig ta mig själv som exempel. Givet att jag är född i ett land där liberalism och borgerlighet ofta har likställts med ”höger” eller fascism, borde jag som invandrat hit, vara socialdemokrat eller vänsterpartist. Givet att jag är uppvuxen i ett invandrartätt miljonprogramsområde i Stockholm borde jag, enligt samma logik, ha tecknat medlemskap i S eller V, just för att jag är invandrare. Men jag har ofta gjort tvärtom och gått mot strömmen. Även i mitt politiska engagemang. Jag har alltid varit liberal och har en stark borgerlig identitet. Det har stuckit i ögonen på många, inte minst inom den organiserade vänstern. Så vad blir nästa steg? Ska Strandhäll börja dra fram min kurdiska bakgrund nästa gång jag säger något som inte faller henne i smaken? Det här är inte bara plumpt. Det är allvarligt. När politiker börjar använda människors ursprung som slagträ i debatten riskerar det att förgifta det demokratiska samtalet. Det skickar en farlig signal till unga människor, inte minst i våra utanförskapsområden att deras rätt att själva välja politisk övertygelse kan komma med ett pris. Jag vet det, eftersom jag själv har upplevt det. Men den sortens destruktivitet har jag aldrig accepterat och kommer heller aldrig att acceptera. Angående Liberalernas vägval kommer jag att ge min syn i sakfrågan, men inte idag. Idag vänder jag mig till @strandhall med den skarpa uppmaningen att sluta angripa kvinnliga politiker med invandrarbakgrund. Det är ett skamligt beteende som inte hör hemma i det offentliga samtalet eller i något annat sammanhang heller. Det får vara nog nu, för att låna Strandhälls egna uttrycksätt !
Visa på X →Nej ingen påstår väl det heller? Allra helst skulle givetvis alla länder vara goda demokratier utan några vapen alls och leva i harmoni. Men tills den eviga freden infaller och ingen har kärnvapen så blir Sverige mer tryggt under ett europeiskt kärnvapenparaply.
Visa på X →Alla människor har rätt till sin egen kropp. Har man långt gången cancer och själv vill betala för chatGPT-cancerbehandling ska man självklart få det. Och nej det finns inte alls några etiska problem med det, sådana invändningar är faktiskt bara tramsiga.
Visa på X →@neo_andreas Dåligt. Alkohol är onyttigt MEN har också hjälpt människor hitta kärlek, knäcka svåra problem, hitta på revolutionerande innovationer, företagsidéer, skapa stor konst och mäkla fred. Och gå från jägare/samlare till civilisation. Så det är ändå rätt essentiellt för vår existens.
Visa på X →@gunnarssonhanna Försvar:”den här muttern från Frankrike tycker jag är bättre än den där muttern från Tyskland” Utrikes: ”jag vill börja med att konstatera att muttrar i huvudsak kommer från USA men i den nuvarande geopolitiska situationen är den transatlantiska länken svajig och vi måste ta fle
Visa på X →Tack @sofius för detta otroligt viktiga initiativ. Tack 🙏
Visa på X →