Att indexera statsbidragen låter tekniskt. Men det är så rätt. Och en reell förändring i statens ansvar för välfärden. Ytters ett skydd för medborgarna, bort från SD-regeringens undermåliga förlossningsvård.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Vad är regeringens plan för att bekämpa den växande långtidsarbetslösheten bland akademiker? https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9183172
Visa på X →SD regeringens misslyckade ekonomiska politik har ökat arbetslösheten - även för högutbildade. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9183172
Visa på X →Våra barns framtid avgörs nu. Det är nödvändigt att begränsa den privata maktens koncentration. Allt annat är detaljer i det något längre och större perspektivet. Läs denna bok. Bestäm dig. Det är dags nu. 🌹

Våra barns framtid avgörs nu. Det är nödvändigt att begränsa den privata maktens koncentration. Allt annat är detaljer i det något längre och större perspektivet. Läs denna bok. Bestäm dig. Det är dags nu. 🌹

"Efter att det framkommit att de indragna tvättlapparna faktiskt var ett resultat av Moderaternas och Sverigedemokraternas nedskärningar valde han att gå under jorden. Svagt ledarskap verkar vara en moderat paradgren. Och från det största partiet i regeringsunderlaget, Sverigedemokraterna, har vi inte hört ett ord." Magdalena Andersson på DN Debatt. 🌹 I september är det du som väljer. Vi socialdemokater sätter välfärden främst. https://www.dn.se/debatt/mjuka-tvattlappar-ar-det-minsta-man-kan-begara-pa-bb/
Visa på Mastodon →Vi socialdemokrater vill genomföra ett systemskifte för svensk välfärd så att resurserna från staten ökar när inflationen ökar kostnaderna. För att alla som packar BB-väskan ska känna trygghet och få den vård som de behöver. https://www.dn.se/debatt/mjuka-tvattlappar-ar-det-minsta-man-kan-begara-pa-bb/
Visa på X →Krisen i förlossningsvården är ett resultat av politiskt fattade beslut. Men när Malmös BB-personal var modiga nog att visa oss konsekvenserna möttes de av hån från styrande M-politiker https://www.dn.se/debatt/mjuka-tvattlappar-ar-det-minsta-man-kan-begara-pa-bb/
Visa på X →Först larmade personalen. Sedan kallades det lögner. Nu vet vi hur det ligger till. Tvättlapparna är inte det stora problemet, men Tidöpolitiken bakom är det. Lyssna på personalen. Stärk kvinnosjukvården och sluta spara på det mest grundläggande. https://www.dn.se/debatt/mjuka-tvattlappar-ar-det-minsta-man-kan-begara-pa-bb/
Visa på X →Krisen i förlossningsvården är ett resultat av politiskt fattade beslut. Sveriges bebisar och födande kvinnor förtjänar så mycket bättre. Därför vill S inflationssäkra välfärden. https://www.dn.se/debatt/mjuka-tvattlappar-ar-det-minsta-man-kan-begara-pa-bb/
Visa på X →Förlossningsvården är i kris och det är resultatet av politiska beslut. När kostnaderna ökar men staten inte tar ansvar blir det nedskärningar på BB. Så kan vi inte ha det. Vi vill se ett systemskifte där resurserna följer verkligheten. https://www.dn.se/debatt/mjuka-tvattlappar-ar-det-minsta-man-kan-begara-pa-bb/
Visa på X →Har regeringen ens läst sin egen beredskapsbroschyr? undrar Annie Ross på Aftonbladet Debatt. www.aftonbladet.se/debatt/a/3pp...
Visa på Bluesky →"Och nu måste vi en gång för alla göra upp med kulturkriget mot klimatpolitiken och sätta in kraftfulla insatser för att bli fossilfria. Vi behöver öka produktionen av inhemsk förnybar energi och elektrifiera, stötta folks omställning från fossilbil till elbil, sänka priserna i kollektivtrafiken och utöka tillgängligheten, och se till att industrisatsningar på fossilfritt gödsel, biogas och vätgas skalas upp igen." (Annie Ross på AB Debatt) https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3ppqzX/prischock
Visa på Mastodon →Sista bilden på Avestaflaggan, fick inte ta med oss den in på läktaren. Var det de stolta Dalpilarna som provocerade? Nu finns en omhändertagen i St Petersburg o en i Valencia. Iofs vinst båda gångerna 🇸🇪

Medan resten av Sverige förfärades av Rysslands storskaliga invasion, investerade Ebba Busch statssekreterare i Ryssland. Oanständigt och oförsvarligt. https://www.tv4.se/artikel/7B6uXNq2kS693iNSBArHuD/ebba-buschs-statssekreterare-aeger-aktier-i-ryska-foeretag
Visa på X →Vi socialdemokrater avvisar den mycket hårt kritiserade lagen som innebär avgift för områdessamverkan. Järrebring intervjuas i Fastighetstidningen.🌹 https://fastighetstidningen.se/nyhet/lag-om-omradessamverkan-oppositionen-vill-avsla/
Visa på Bluesky →Vi socialdemokrater avvisar den mycket hårt kritiserade lagen som innebär avgift för områdessamverkan. Järrebring intervjuas i Fastighetstidningen.🌹 https://fastighetstidningen.se/nyhet/lag-om-omradessamverkan-oppositionen-vill-avsla/
Visa på Mastodon →Casual Friday at the office! https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9185220
Visa på Mastodon →Två M-ledamöter går till SD | Sverige | Expressen https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-m-ledamoter-gar-till-sd/
Visa på X →Vi tycker kärnkraft ska byggas där det är lämpligast. Som Vattenfalls planer på Ringhals eller i Oskarshamn. Höga kusten, Stockholms skärgård eller på Gotland är inte aktuellt för oss. Men sedan verkar det iofs svårt för Britz att få något gjort överhuvudtaget.
Visa på X →"Att tydliggöra en skälighetsbedömning vid renoveringar handlar därför inte om att försvåra nödvändiga investeringar. Det handlar om att säkerställa att människor kan bo kvar efter en renovering och att systemet upplevs som legitimt av dem som berörs." https://www.altinget.se/artikel/slutreplik-balansen-paa-hyresmarknaden-ar-redan-rubbad
Visa på Bluesky →Balansen är redan rubbad och behöver justeras! "Att tydliggöra en skälighetsbedömning vid renoveringar handlar därför inte om att försvåra nödvändiga investeringar. Det handlar om att säkerställa att människor kan bo kvar efter en renovering och att systemet upplevs som legitimt av dem som berörs." Järrebring och jag i slutreplik i Altinget. Välkommen till Socialdemokraterna. Samhällsbyggare sedan 1889. 🌹 https://www.altinget.se/artikel/slutreplik-balansen-paa-hyresmarknaden-ar-redan-rubbad
Visa på Mastodon →Det här är fruktansvärt dåligt skött av regeringen. https://arbetet.se/2026/03/26/lonerna-skulle-bli-mer-jamstallda-nu-backar-regeringen-fran-lagen/
Visa på X →Har Busch lekt med AI igen eller är det bara fulspel från vice statsministern? https://www.expressen.se/nyheter/politik/region-varmland-dementerar-busch-utspel-sjukhus-stangs-inte/
Visa på X →