@narendramodi @kenth_m @SwedishPM Welcome to Sweden, Mr Prime Minister
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Gratulerar våra norska grannar på 17 maj! Vårt samarbete i Norden är närmare och viktigare än på länge 🇳🇴
Visa på X →Steg för steg återuppbygger vi det civila försvaret. Sverige är värt att försvara. https://www.sverigesradio.se/artikel/reservdelar-avgorande-for-elberedskapen-vi-rustar-oss
Visa på X →Under den här mandatperioden, med M-ledd regering, har det istället blivit leverans: Nya elkablar till ön, ny reservhamn i Kappelshamn, Bromma flygplats räddas, flygskatten slopas, nytt transportstöd till flyg och färja till ön, nytt luftvärn på Tofta… totalt ca 20 mdkr (!)
Visa på X →Varför ska man ta dem på allvar nu? De lovar saker på Gotland som deras riksdagsgrupp uppenbarligen inte vill genomföra.
Visa på X →För det tredje: S har haft lokala löften om ö-faktor i kommunal utjämning sedan 2010, löften om vägpriser i färjetrafiken, löften om nytt ”beredskapssjukhus” på ön som staten ska bekosta… Trots att de styrt Sverige 8 av de senaste 12 åren har inget (!) av det blivit gjort.
Visa på X →För det andra: S budgetsatsning på ”upphandlad trafik” är tydligt specificerad till nattåg och flyg med trafikplikt i Norrland. Ingenstans i deras budget nämns Gotland - och ingen gång under mandatperioden har Gotland nämnts i deras budgetar.
Visa på X →För det första: Trafikverket har fått i uppgift att hitta en modell för att fördela stödet. En arbetsgrupp är igång, redan innan riksdagen fattat budgetbeslutet. Så snabbt jobbar inte myndigheter alltid.
Visa på X →Det här är larvig politik. Och jag ska förklara varför 🧵 https://www.sverigesradio.se/artikel/damberg-s-oklart-hur-biljettstod-till-gotlandsfarjan-ska-funka
Visa på X →Nu har Polisen börjat kameraövervaka min gata med hjälp av drönare. Tycker det känns rätt bra ändå. https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2026/april/polisen.se-aktuellt-nyheter-stockholm-2026-april-kamerabevakning-delar-av-visby/
Visa på X →16 maj 1986 hade Top Gun premiär i USA! Exakt 40 år sedan. Ikonisk 80-tals film med ett av filmvärldens bästa musikintro. Givet filmval för mig ikväll🤩 https://youtu.be/gbyoNrwA_Gk?is=OB-yRQqN64IOm-F_
Visa på X →Och Vänsterpartiet röstade nej till våra första vapenleveranser till Ukraina 2022 när landet, likt nu, kämpade för sin överlevnad som en fri, demokratisk stat i hjärtat av Europa.
Visa på X →https://www.facebook.com/share/p/1MoFSi1HnU/?mibextid=wwXIfr
Visa på X →Arbetslösa ska flytta till jobb och ta lediga jobb. Nu har vi skärpt kraven och styrt upp Arbetsförmedlingen. Anmärkningarna har ökat från 8000 till 14000 och sanktionerna från 100 till 3000 (jmf december till mars). Det spelar roll vem som styr. https://www.sverigesradio.se/artikel/arbetsformedlingen-skarper-kontrollen-av-arbetslosa
Visa på X →@viktorbk 23,3 procent är ganska bra får man trots allt säga.
Visa på X →Moderaterna är det nödvändiga alternativet i svensk politik. Man röstar inte på oss för att det är skoj eller skönt, utan för att man vill ha någon som säger som det är och får jobbet gjort. Som @viktorbk en gång uttryckte det: ”ingen glass”. Intervjuas av @danielingmo i SVT.
Visa på X →Och nyss föll den lettiska regeringen, som väntat efter den spricka som uppstod mellan premiärministern och försvarsministern för några dagar sedan. Hoppas det ska gå bra för vårt liberalkonservativa systerparti Vienotiba att återkomma till makten. Lettland behöver dem.
Visa på X →Du som arbetat hårt hela livet ska känna att det lönade sig. Här är vad vi gjort för dig: • Sänkt skatten på pension och halverat matmomsen - ett seniorpar har 2 200 kr mer i plånboken varje månad 2026 jämfört med 2022. • Kompenserat de som är födda 1957 som drabbades orättvist av en utebliven skattesänkning - för när systemet gör fel ska det rättas till. • Genomfört en tandvårdsreform för dig över 67 - du betalar max 10 % av kostnaderna för många behandlingar. • Lagt grunden för ett vaccinationsprogram för äldre - Sverige ska ha lika bra skydd för den som byggde landet som för de unga. Framåt vill vi även ta bort den övre åldersgränsen för gratis bröstcancerscreening 🇸🇪💙💛


Det här hade aldrig gått igenom under min tid som nämndordförande och högst ansvarige politiker för upphandling i Göteborg. Krav på helvegetariska julbord för Göteborgs anställda i vården, skolan och på förvaltningarna är inget annat än dum symbolpolitik. https://www.gp.se/politik/vegetariskt-julbord-vantar-goteborgs-stads-anstallda.67e7c70e-bb44-4a61-a4b4-7478457b7684
Visa på X →Varför ska arbetsgivare hålla på och försöka uppfostra sina medarbetare?
Visa på X →Kriget i Iran ska inte ruinera dig som behöver bilen i vardagen – för att åka till jobbet eller skjutsa barnen till träningarna. Därför sänker den moderatledda regeringen nu skatten på bensin och diesel så att priset sänks med ytterligare 3 kronor vid pump från och med 1 juli till 30 november. Vi ansökte om ett speciellt untantag av skatten från EU och fick det godkänt på rekordtid av EU-kommissionen. Nu återstår bara godkännande från ministerrådet. På grund av kriget befinner vi oss i ett svårt läge. Men du kan känna dig trygg med att Sverige har statsfinanser i världsklass. Det ger oss en styrka som många andra länder saknar. I svåra tider prioriterar vi hårt arbetande människors plånböcker. Det är rätt och det är rättvist 🇸🇪


M och Tidö sänker skatten på bensin och diesel igen. Nu med 3 kr/L från 1 juli till 30 november. S, MP, V och C vill istället höja bränslepriserna med 10 kr/L. Har DU råd med en vänsterregering?
Visa på X →Lagrådet ska inte vara politiskt. Skriver i Axess: https://www.axess.se/samhalle/lagradet-ska-inte-vara-politiskt/
Visa på X →@JohanPelling @DavidLindmark3 @KBondergaard @IngeStealth @FrHaJo S är Hyresgästföreningens lagstiftande enhet inom Rörelsen. Det viktigaste är att bevara Hyresgästföreningens rätt att finansiera sin verksamhet genom avgift på hyran samt att få behålla sitt veto i hyresförhandlingarna. Att människor får tillgång till bostäder är underordnat.
Visa på X →Hur kan någon vara emot detta? Varför vill man inte utvisa alla utländska våldtäktsmän? Obegripligt! https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagarmyndigheten-ar-emot-tuffa-utvisningsregeln/
Visa på X →