@bittermicke @perhagwall Är du så bitter, Micke?
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Aktivitet, senaste 7 dagarna
Senaste inlägg
Äldre som har varit med och byggt vårt land ska ha rätt till god och näringsrik mat hela livet.Tidigare i år larmades det om att flera av Sveriges kommuner drog ner eller tog bort vissa råvaror i äldreomsorgen. Majoriteten av kommunerna är S-styrda. Dessutom drevs förslag om att det var viktigare att maten var vegetarisk än att den var god och näringsrik. Det är direkt stötande.Moderaterna vill förbättra maten i äldreomsorgen. Vi vill rädda söndagssteken för äldre och säkerställa att äldre får god och näringsrik mat. Vi är därför beredda att lagstifta om bättre mat i äldreomsorgen. För att ingen politiker ska komma undan med att spara in på maten till äldre i äldreomsorgen.


Att gängkriminella infiltrerat Socialdemokraterna i Botkyrka har varit känt länge. Igår avslöjade Sveriges Radio dock att vinnaren i maktstriden till och med blivit föreslagen av en gängkriminell. Undvik gängkriminalitet och socialdemokrati.
Visa på X →En av storheterna med dokumentären var också att vi äntligen fick en skildring av Catrine da Costas liv, som gjorde henne till mer än ett brottsoffer. Det är emellertid ännu en tragedi i den här historien att hon förmodligen aldrig kommer att få någon riktig rättvisa.
Visa på X →Fallet da Costa visar också återigen på vilken oerhört viktig funktion som fri och oberoende media har i en demokratisk rättsstat. Utan Dan Josefsson och Johannes Hallbom så hade sanningen aldrig kommit fram. Det ska de ha all heder av. ->
Visa på X →Liksom i en annan rättsskandal, den som rörde Thomas Quick, så har rättsväsendets agerande i da Costa-fallet lett till att den riktiga förövaren har gått fri under alla dessa år. Vem vet vilka brott han begått under den tiden? ->
Visa på X →Men det är tvärtom. Rättssäkerhet handlar om att skydda de oskyldiga, så att ingen döms för brott som de inte begått. När en oskyldig döms, så begår staten två fel: dels ett övergrepp mot den som döms, och dels en underlåtenhet att hitta den riktige gärningsmannen. ->
Visa på X →Skrev om detta i Svenska Dagbladet förra året. Fallet da Costa visar återigen hur viktigt rättssäkerhet är i ett samhälle. I buskagitationen utmålas ofta krav på rättssäkerhet som ett sätt att försvåra brottsbekämpningen och skydda de skyldiga. -> https://www.svd.se/a/MnXk1o/morgan-johansson-ge-lakarna-i-da-costa-fallet-upprattelse?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Välkommet besked av regeringen, även om beloppet är för lågt för två förstörda liv. När staten gör fel mot enskilda, så måste staten ta ansvar för det. -> ”Utpekade läkarna i da Costa-fallet får ersättning av staten (via @omni_red)” https://omni.se/a/16VA7l
Visa på X →När en oskyldig döms, så begår staten i praktiken två fel: dels ett övergrepp mot den som döms, och dels en underlåtenhet att hitta den riktige gärningsmannen. Den riktige gärningsmannen i Da Costafallet gick helt enkelt fri. Vem vet vilka brott han begick senare?
Visa på X →I buskagitationen utmålas ofta krav på rättssäkerhet som ett sätt att försvåra brottsbekämpningen och skydda de skyldiga. Men det är tvärtom. Rättssäkerhet handlar om att skydda de oskyldiga, så att ingen döms för brott som de inte begått. ->
Visa på X →@HelloX1919 @sjunnedotcom Upp till 2 tror jag
Visa på X →Ännu ett bevis på att SD+regeringen inte klarar av arbetslösheten. Illa för de arbetslösa och för svensk ekonomi. #svpol

Svensk ekonomin har utvecklats långt svagare än vår potential under Tidöstyret. Det ger fler utan jobb, mindre pengar till välfärden och fattigare svenskar.
Visa på X →I dag publiceras min debattartikel i Dagens Juridik: “Samtyckeslagen behöver ett starkare rättssäkerhetsperspektiv” Det måste gå att värna brottsoffer och samtidigt diskutera rättssäkerheten. Jag menar att dessa perspektiv inte står i motsats till varandra. Den 11 augusti kommer jag även att debattera frågan med justitieminister Gunnar Strömmer i riksdagen. https://www.dagensjuridik.se/opinion/samtyckeslagen-behover-ett-starkare-rattssakerhetsperspektiv/ #svtpol #Rättssäkerhet #Samtyckeslagen #Juridik
Visa på X →Vad exakt tänker @SR_Nyheter med när de bjuder in honom?

@HelloX1919 @sjunnedotcom Vi skärpte den regeln i samma betänkande.
Visa på X →Blir intressant att se om Justitieministern följer vår linje eller inte…
Visa på X →Ser att Gunnar Strömmer ska ge besked idag. Jag hoppas det blir ett besked om att bevilja de båda männen ex gratia-ersättning. Det är det enda anständiga att göra. https://omni.se/a/JOl436
Visa på X →Jag är inte ett dugg förvånad över att ” Greta” generationen älskar frihet och mobilitet enligt Sveriges Radio egen undersökning. Det är mest journalisterna i 08 området som är chockade? Varannan svensk tycker att det är bra att skatten sänks på bensin och diesel. Störst är stödet bland de som bor på landsbygden. Det visar en enkätundersökning som Indikator Opinion gjort på uppdrag av P4. Undersökningen visar även att nästan åtta av tio tidöväljare är för en skattesänkning. Stefan Junhammar pendlar mellan Östergötland och Jämtland och är för sänkt bensinskatt – men stockholmaren Micael Appelgren kallar det hela för ”petroleumpopulism”. Undersökningen har utförts av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent. Undersökningen utfördes mellan den 27 mars 2026 och 13 april 2026. Resultaten har viktats mot offentlig statistik gällande kön, ålder och partival från 2022 års riksdagsval. Följande fråga ställdes om skatten på drivmedel: Vad tycker du om följande politiska förslag: Sänk skatten på bensin och diesel Alla: Mycket bra/ganska bra förslag 52 % Dåligt/ganska dåligt förslag 29% Varken eller 18% Ingen uppfattning 1% Landsbygd: Mycket bra/ganska bra förslag 61 % Dåligt/ganska dåligt förslag 20 % Varken eller 18% Ingen uppfattning 0% Storstad: Mycket bra/ganska bra förslag 52 % Dåligt/ganska dåligt förslag 29% Varken eller 16% Ingen uppfattning 2% Stockholm: Mycket bra/ganska bra förslag 52 % Dåligt/ganska dåligt förslag 29% Varken eller 15% Ingen uppfattning 2% Partitillhörighet M/L/KD/SD Mycket bra/ganska bra förslag 76% Dåligt/ganska dåligt förslag 9% Varken eller 15% Ingen uppfattning 1% Partitillhörighet S/V/MP/C Mycket bra/ganska bra förslag 27% Dåligt/ganska dåligt förslag 51% Varken eller 20% Ingen uppfattning 1% *Procentsiffrorna är avrundade, därför blir summan inte alltid exakt 100 procent
Visa på X →@gustafgothberg Tack för din insats för demokratin! (Jag delegerade bort den debatten…)
Visa på X →Ytterligere en gång skrivs tillväxten ner och arbetslösheten upp. Förlorade år för Sverige. https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/2026-06-16-lagkonjunkturen-ebbar-ut-2027/
Visa på X →@KyrkligaTing Tråkigt att du tycker det är tråkigt, hoppas du får en fin dag! (Twitter inte ett forum som funkar för jättelånga texter, skicka gärna ett mejl istället).
Visa på X →@SplutC @SimoneSvensson2 Ja det finns tyvärr våld i samhället (fråga vilken kvinnojour som helst) men det bekämpas inte genom statlig kontroll av kvinnors kläder.
Visa på X →@Tomb128032B Ja. Och inte hittat nåt klandervärt. Bara mediatrams. Nåt exempel du vill peka på?
Visa på X →