I slutet av 1980-talet, när jag var 11 år åkte jag på hockey-utbyte till Moskva. En i vårt lag, Hammarby P77, var svensk-ryss och hans mamma styrde upp ett utbyte med ett lag i Moskva. Det var en del av ryska perestrojkan när landet skulle öppnas upp.
En följd av detta var att några av oss i Hammarby P77 och i det ryska laget tog oss in i nybyggda Globen och mötte den sovjetiska spelarbussen inför Hockey-VM 1989. Jag har därför ett gäng coola prylar med autografer från sovjetiska superfemman.
Jag vill nu auktionera ut dem och låta alla intäkter gå till Ukraina.
Jag vet dock inte hur detta ska gå till rent praktiskt och jag vet inte heller vad det kan tänkas vara för värde på sakerna. Tar tacksamt emot tips om nån vet hur man genomför en auktion.
Sakerna:
Inramat foto på superfemman med autografer. CCCP-Mössa med Krutovs autograf (och Gudrun Schymans 😂 från valrörelsen 1998). Vimplar för Krutov, Fetisov och Makarov, och Andrei Khomytov.
Visa på X →Att attackera en föreningslokal som tillhör ett politiskt parti är ett allvarligt angrepp på vår demokrati. Det är särskilt allvarligt när det riktas mot ett politiskt ungdomsförbund, som samlar unga människor i deras engagemang för samhället.
Om unga skräms till tystnad hotas inte bara demokratin, utan också sammanhållningen i vårt land. Hoppas de skyldiga snabbt grips och lagförs för detta avskyvärda dåd.
All styrka och stöd till ungdomarna i MUF.
Visa på X →Palestinarörelsen i Sverige har börjat vifta med iranska regimens flagga. Man gör verkligen precis allt för att stöta vanligt folk ifrån sig,
Visa på X →https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/ar-det-har-verkligen-lyckad-integration/
Visa på X →Mannen tog sina barn till Gaza och vägrade att låta dem återvända efter att kriget brutit ut. Han ville ha strikta islamiska värderingar och en dotter med slöja långt borta från framtida, svenska pojkvänner. På ett strandcafé sa hans Hamaskopplade släkt till den ditlurade mamman att barnen skulle stanna kvar”
Läsvärd text av @SofieLowenmark
Visa på X →@assarsson Trots. Eller på grund av.
Visa på X →Stort grattis @Britz_johan till utnämningen som ny arbetsmarknadsminister. Vi har jobbat tillsammans i många år och jag vet därmed att du är rätt person för jobbet. Grattis!
Visa på X →https://www.dn.se/kultur/sverige-fick-betala-ett-hogt-pris-for-peter-hultqvists-sasande-om-nato/
Visa på X →Peter Hultqvist satte Sveriges säkerhet på spel. När hotet från Ryssland växte, valde han att bromsa NATO-processen av partipolitiska skäl. Ett beslut som kostade oss säkerhet, skydd och tid. Om sossarna vinner valet blir han återigen Sveriges försvarsminister. Men hur ska vi kunna lita på någon som sa blankt nej, när det verkligen gällde och våran säkerhet stod på spel?
Läsvärd text av författaren Jonas Gummesson!
Visa på X →Irans planer att med hjälp av gängen angripa judiska mål i Sverige understryker vikten av ökad säkerhet nu. Jag har tidigare motionerat och skrivit om att synagogor och andra judiska objekt bör klassas som skyddsobjekt. Det är dags att gå vidare med en sådan reform.
Visa på X →@ericsonbob1 https://www.dn.se/ekonomi/s-saljer-lotter-pa-kredit-till-skuldsatta-och-driver-tusentals-till-kronofogden/
Visa på X →Bra att S säljer sitt lotteri. Är ju något udda att partiet haft som affärsmetod att driva tusentals tanter till kronofogden med hjälp av gängkriminella.
Noterar dock att partiet känner stort vemod över det hela - inte att man lurat gamla och dementa, utan snarare att man inte kan fortsätta göra det.
Visa på X →Socialdemokraterna verkar ha glömt läxan från 90-talskrisen. I stället vill man öppna utgiftskranen ännu mer – utan konkreta svar på hur notan ska betalas. Det är inte en väg framåt för Sverige.
Välfärd kräver tillväxt och en ansvarsfull ekonomis politik
https://dise.page.link/?link=https://www.di.se/debatt/s-behover-forsta-att-valfard-kraver-tillvaxt/
Visa på X →@viktorbk Revisor, kassör, ordförande, fotbollstränare, klassförälder, lärare, läkare, ingenjörer, studieledare mm. Det är många som tycker det är rimligt att bilda sig, bete sig och bry sig.
Visa på X →Det är enkelt att lova saker. M Andersson sa att svenska folket är smarta i sitt tal. Jag håller med. Därför kommer de syna bluffen. Man kan inte radikalt öka utgifterna utan att också öka intäkterna.
För ingen vill väl tillbaka till 90 tals krisen skapad av S oansvariga politik
Visa på X →Nej SVT! Magdalena Andersson var inte den första kvinnliga finansministern. Det var Anne Wibble! @svt
Visa på X →@bromantiker Så dåligt!
Visa på X →Magdalena Andersson satt i P1-morgon för en stund sedan och förnekade inte att sossarnas plan för att lösa segregationen fortsatt går ut på att flytta människor mot deras vilja. Men det kommer INTE lösa segregationen – utan fortsatt dölja den.
Jag tycker det är viktigt att påminna om vilka problem sossarna lämnade efter sig efter att ha styrt Sverige i åtta år;
❌ Språkmisslyckanden
❌ Skolhaveri
❌ Bidragsberoende
❌ Kriminalitet
❌ Hedersförtryck och parallellsamhällen.
Och nu? NU vill de flytta människor som pjäser på ett schackbräde – i stället för att ta ansvar för den politik som skapat problemen.
Tror de på allvar att utanförskap blir lösta med tvångsförflyttningar? Magdalena Andersson försöker nu ludda till Lawen Redars mest skarpa förslag, men tar alltså inte avstånd från det. Kom ihåg det. Samtidigt säger hon sig ha bytt linje i både migration och integrationspolitiken.
Men det spelar ingen roll vilken omsvängning Andersson själv gjort. För så hennes regeringspartners Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet fortfarande vill ha en generös migration och kravlös integration så kommer problemen inte lösas.
En röst på S är med andra ord en röst på fortsatt haveri. Men det finns ett annat vägval. Liberalerna har varit med och bytt kurs i den borgerliga regeringen. Vi driver en politik som handlar om att gå från bidrag till arbete. Från tystnad till språk. Från undanflykter till ansvar. Från förtryck till frihet.
2026 står vi inför ett avgörande val. Tillbaka till 2015 – eller framåt
med en integrationspolitik som fungerar och en stram migration för att bryta utanförskapet.
Visa på X →Efter en tids reflektion har jag idag meddelat statsministern att jag under morgondagen kommer begära mitt entledigande från posten som arbetsmarknads- och integrationsminister inför kommande regeringsombildning.
Detta är ett beslut som har vuxit fram under våren utifrån att det just nu är nomineringstider inför nästa års val, och att jag har landat i att jag inte kommer att kandidera. Därför vill jag ge vår nyvalda partiledare bästa möjlighet att forma sitt lag som helhjärtat kan gå in i valrörelsen med energi och kraft.
Jag har befunnit mig i rikspolitiken i över tio år. Nu är det dags att göra något annat i arbetslivet, som också lämnar mer utrymme för min familj, inte minst min åttaåriga son.
Jag ser tillbaka på min tid som minister med både glädje och stolthet. Den röda tråden har varit utbildnings- och arbetslinjen. Ett Sverige som är mindre slappt och mindre ängsligt.
Som arbetsmarknads- och integrationsminister har jag lagt om politiken för att bekämpa islamismen och bryta utanförskapet. Arbetsmarknadspolitiken handlar åter mer om drivkraft och utbildning, och mindre om bidrag.
Under tiden jag var utbildnings- och forskningsminister tog vi fram den största forskningspropositionen i modern tid för att återupprätta Ingenjörslandet Sverige, inrättat en helt ny utbildningsform, Nationell yrkesutbildning, och skapat 130 000 platser på yrkesutbildningar.
Avslutningsvis vill jag tacka mina ministerkollegor, medarbetare och alla mina partikollegor.
För egen del ser jag fram emot sommarlovet med min familj, ha tid att sparka lite boll med min son och läsa ikapp de böcker som samlats på hög.
Självklart kommer jag, precis som Johan Pehrson, dela flygblad och knacka dörr i valrörelsen, men då nere i Lund.
Visa på X →Den här typen av extrem naivitet inför hotet från Kina är tyvärr väldigt utbredd. Det kinesiska kommunistpartiets enhetsfrontspolitik innebär att alla former av ökat samarbete med Kina exponerar Sverige för oförsvarbara risker.
Visa på X →@joniels Verkligen!
Visa på X →”Rusta upp – eller lär er ryska.”
Det var det raka budskapet från Natos generalsekreterare Mark Rutte till svenska folket i en intervju med SVT igår.
Att skydda demokratin har ett pris. Att vi nu ska lägga 5% av BNP till att rusta upp vårt försvar är en självklarhet för oss liberaler. Det är priset vi måste betala för vår trygghet.
Som Polens försvarsminister uttryckt det. Om vi inte rustar upp vårt försvar – kommer ryska soldater att göra det åt oss. På vår mark. Det är vad Nato-toppmötet i Haag handlar om.
Visa på X →Skattefrågorna är såklart en förhandlingsfråga i alla samarbeten om än betydligt svårare i samarbete med vänstern. Men jag saknar de kritiska frågorna kring vänstersidans utbredda och allvarliga problem med antisemitism.
Visa på X →Så. Nu vet ni varför vi valde @SMohamsson till partiledare. Ingen kan tveka efter den leveransen.
Visa på X →Arbetsgivare har betydligt högre kostnader för den anställde än lönen. Den anställde betalar betydligt mer i skatt än på sin inkomst. Nu ska det bli tydligare för statsanställda genom att arbetsgivaravgiften ska redovisas på lönebeskedet.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/06/arbetsgivaravgifterna-ska-synliggoras-for-statsanstallda/
Visa på X →