För två år sedan hade DN en stor intervju med Carinne som flyttat från Umeå på grund av judehatet i stan. Jag förstår henne.


Vi sparar allt, även det som raderas.
För två år sedan hade DN en stor intervju med Carinne som flyttat från Umeå på grund av judehatet i stan. Jag förstår henne.


Gruppen som arrangerat den här vidriga antisemitiska aktionen i Umeå, beklagar alltså att personer ”tagit illa upp” av att bilden på hängda judar har deltagit i deras kanaler. Om dessa grupper tror att dessa vidrigheter kommer tjäna deras syften, så misstar de sig. Hoppas polisen går till botten med detta. Att tillåta Hamas inspirerande aktioner på svenska gator är oacceptabelt.
Visa på X →Fick den här bilden skickat till mig av en vän. En pro-palestinsk manifestation som uppmanar till hängning av judar. Horribelt.


Noterar att Johan Croneman, Dagens Nyheters egen Putinömkare, som varje vecka rasar mot valfritt inslag i TV-tablåerna, själv har obefintlig tröskel för att rasa när politiker (i detta fall Simona Mohamsson och Magdalena Andersson) har synpunkter på saker som rör radio och tv. Börjar bli tröttsamt.
Visa på X →Sverige gick inte vidare men vilken fantastisk bra insats av hela laget och vilka grymma räddningar av Jennifer Falk i mål. Heja vårt landslag 🌟🇸🇪
Visa på X →@KristerThelin @CarlMelin @JensOdlander @StiftelsenExpo Jag har väldigt dålig koll på hur det är idag, det är över 20 år sedan jag var engagerad på Expo. Men då hade man inget samarbete. Stieg Larsson var i debatter mot AFA om deras metoder. Men en del andra har såklart intresse att sätta en motsatt bild.
Visa på X →Vilken kämpainsats. nu kör vi hela vägen till final 🇸🇪 🔥


Beskedet att USA återupptar de militära leveranserna till Ukraina är inte bara viktigt, det är ett livsviktigt stöd. I över tre år har det ukrainska folket stått upp mot brutal aggression och offrat allt för att försvara inte bara sin egen frihet, utan även vår och hela den demokratiska världens frihet. Att stå vid Ukrainas sida är inte längre ett val. Det är en moralisk plikt och vi får aldrig tveka i vårt stöd. För det är precis vad Putin och hans lakejer vill att vi gör. Ukrainas motstånd är vår gemensamma front mot barbariet. #SlavaUkraïni 🇺🇦
Visa på X →Plan-och Bygglagen borde göras om så att 1.Den som flyttar in efter att en ”olägenhet” uppstår inte ska ha något att säga. 2.Så att en levande stad och näringsliv räknas som ett allmänintresse i klass med andra. För övrigt borde alla skärpa sig och flytta om de inte klarar ljud.
Visa på X →@mattserikltd Jo säkert. Men helt ärligt den som inte gillar ljud borde kanske inte bo i en urban miljö. Flytta till lands- eller glesbygden. Eller bara skärpa sig, hålla ihop det och njuta av det man gillar med staden.
Visa på X →Ingen är tvingad att på Södermalm, det är faktiskt rätt få förunnat. Jag kommer aldrig begripa hur människor som inte tycker att andra människor ska få märkas men ändå vill bo i stan är funtade. Begriper de inte att det snart inte finns nån stad kvar om de får som de vill.

https://www.dn.se/ledare/aron-lund-truppminor-ar-forbjudna-i-sverige-det-borde-vi-andra-pa/
Visa på X →Aron Lund sätter fingret på en mycket viktig försvarspolitisk fråga i sin kolumn i DN, om huruvida Sverige bör ompröva sitt medlemskap i Ottawakonventionen. Jag menar att i det allvarliga säkerhetsläge vi befinner oss i, så framstår det som naivt att hålla fast vid principer som motståndaren fullständigt ignorerar. Ryssland visar gång på gång, både i ord och handling att man varken respekterar internationella avtal eller mänskliga rättigheter. Och det brutala anfallskriget mot Ukraina är det yttersta beviset för detta. Det är därför inte förvånande att Ukraina, Polen, Lettland, Litauen, Estland och Finland, har lämnat eller är på väg att lämna Ottawakonventionen. För dessa länder vet vad det innebär att leva i Rysslands skugga, därför gör de nu allt för att stärka sin försvarsförmåga i en tid då det inte finns utrymme för naivitet. Sverige har visserligen ingen direkt landgräns mot Ryssland, men att tro att vi därmed står säkra är farligt och fel. Rysslands militära agerande i Östersjöområdet blir allt mer offensivt, och vi är nu en del av Nato, vilket innebär både skyldigheter och nya krav. Ska vi kunna samarbeta fullt ut med våra allierade, inte minst med Finland och baltstaterna, så kan vi inte stå kvar med bakbundna händer med ett avtal som de nu lämnar. I sin kolumn redogör Lund för hur olika partier står i frågan om konventionen. Där går att läsa att ”Liberalerna inte utesluter något” Låt mig därför som liberalernas försvarspolitiska talesperson förtydliga liberalernas linje i denna viktiga fråga. Det är dags för Sverige att göra en nykter och strategisk omprövning av vårt medlemskap i konventionen. Vi skrev på avtalet i en tid när vi trodde vi skulle leva i evig fred. Säkerhetspolitiken måste utgå från verkligheten. Därför är det för Liberalernas del utmärkt att utreda avtalet, men ska vi utgå från verkligheten på marken, så bör även vi lämna avtalet. Inte minst för vårt grannland Finlands skull, som är vårt viktigaste skydd mot Ryssland just nu!
Visa på X →”– Dagens unga växer upp med algoritmer som formar dem innan de hinner forma sig själva. Unga tjejer ska inte matas med destruktiv kroppshets som kommer förstöra hela deras barndom.” https://www.dn.se/sverige/utbildningsministern-skarmforbud-ar-frihetspolitik/
Visa på X →Antingen vet C att förslaget inte handlar om enbart invandrares värderingar. I så fall är deras utfall enbart spel och väderkvarnar. Eller, det är värre, så har de inte ens koll på politiken de uttalar sig om. De har köpt in på och låtit sig manipuleras av vänsternarrativet.
Visa på X →Självklart ska staten försöka påverka värderingarna hos alla svenskar oavsett bakgrund. Liberala demokratiska värderingar är fundamentet för hela vårt moderna samhällsbygge. Det säger också Simona och det ingår också i förslaget, hela samhället värderingar ska kartläggas.
Visa på X →En liberal stat ska inte vara värdeneutral. Den som inte delar grundläggande liberala demokratiska värderingar kan aldrig bli en integrerad del av det svenska samhället. Precis som med språk, du måste kunna svenska. Värderingar är på sätt och vis ett outtalat socialt språk.
Visa på X →Centerpartiet anklagar @SMohamsson för rasism pga hon vill kartlägga alla som bor i Sveriges värderingar. Antingen vet C att de slirar på fakta eller så är de sinnessjukt naiva. Värderingar är kanske det viktigaste för integrationen.

Ja det krävs ett kulturskifte. Glöm hotet från Kinas enhetsfrontspolitik och dera infiltration av industri, politik och akademi.
Visa på X →Ingen mer torrsprucken leverpastej, sladdrigt fisljummet bacon, flottiga smörknivar, kladdiga filslevar, kompakt pulveräggröra? Så j*vla less på det. Jag tror att vi som bor mycket på hotell äter väldigt lite hotellfrukost. Heja Scandic! https://omni.se/hotellfrukostens-framtid-oviss-scandic-infor-avgift/a/7380aV
Visa på X →Kanonbra text av @rektor_linnea om ukrainska elever och svensk skola. https://www.skolledaren.se/aktuellt/nyheter/2025/7/kronika-de-ukrainska-eleverna-kan-lara-oss-mycket/
Visa på X →Det pågår en skamlös smutskastningskampanj mot Liberalernas nyvalda partiledare och integrationsminister Simona Mohamsson. I spetsen för denna attack står bland annat Vänsterpartiets riksdagsledamot Lorena Delgado Varas, som är känd för sina antisemitiska utspel och som nu tar till grovt nedsättande retorik och försöker likställa Simona med en ”Onkel Tom”. Det är en avhumaniserande och rasistisk anklagelse, ironiskt nog från en politisk falang som aldrig tvekar att anklaga andra för just rasism. Vad är det som provocerar vänstern så till den grad? Jo, att Mohamsson vill göra det som så länge varit tabu i svensk politik. Få fakta på bordet. Genom en värderingsstudie via World Values Survey vill hon kartlägga vilka värderingar som faktiskt råder i Sverige i dag, för att sen kunna föra en ärlig och konkret integrationspolitik. Jag har själv varit politiskt aktiv länge nog för att känna igen mönstret. Vänstern har i decennier använt samma skitkastning mot mig och andra som vågat röra vid integrationsfrågan utan skygglappar. Men låt mig vara tydlig. Den tiden är förbi då vi liberaler backar eller tystnar bara för att vissa frågor anses obekväma eller “inte får diskuteras”. Vi tänker inte låta integrationspolitiken kapas av vänsterns identitetspolitiska moralism. Fakta, ansvar och frihet är vår kompass. Inte rädsla för vänsterns vidriga och respektlösa drev.


@esegarese Jag avskyr inte Socialdemokrater. Har goda vänner engagerade i det partiet. Vad jag avskyr är deras dubbelmoral, hur de söndrar och härskar- och att de alltid utgår ifrån att solen ska kretsa kring dem. Trots att vi haft en icke socialistisk majoritet i riksdagen sedan 2010!!!
Visa på X →Jag instämmer helt med Simona Mohamsson. Magdalena Andersson och Socialdemokraternas syn på invandrare är inte bara skev, den är direkt skadlig. Det var Socialdemokraterna som under sina åtta år vid makten lade grunden för många av dagens integrationsproblem. Nu försöker de framstå som lösningen, på de kriser som de själva skapat. Hyckleriet är monumentalt i det parti som dessutom är splittrat i migrationsfrågan. Andersson försöker låtsas vara för en stram politik, medan Sara Kukka-Salam som styr Solna kommun vill öka invandringen. Nu vill Socialdemokraterna dessutom börja tvångsförflytta människor, i ett desperat och ovärdigt försök att dölja sina egna misslyckande. Istället för att ta ansvar för decennier av politiska felsteg, väljer de att skapa ännu mer kaos. Det är inget annat än politisk galenskap – i en tid då vi borde fokusera på att bryta utanförskapet, så det inte blir ett permanent arv som nästa generation ärver.


@tom_hallstrom Tack för tips och att du kommer till våra möten!
Visa på X →