Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 627inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Under Osmanska riket sågs norra Irak som en egen specifik geografisk enhet i hundratals år. Man delade upp Irak utifrån kurder/shia/sunni. Enda skälet till att området i norr blev en del av statsbildningen Irak var på grund av geopolitik och turkiska krav som britterna vägrade tillgodose då man upptäckte oljan i Kirkuk efter första världskriget. Irakiska Kurdistan är kort och gott inte en del av Irak. Man har aldrig varit det och man kommer aldrig att bli det.

Visa på X

Det är ett väl avgränsat geografiskt territorium sedan Medeltiden på samma sätt som Bosnien, Nagorno-Karabach, Katalonien, Kosovo och Montenegro. Man har gemensamt språk, egen administration (KRG, erkänd i Iraks konstitution), parlament, gemensam identitet, bilaterala relationer med tiotals länder, diplomatisk apparat och fria val. I Sverige har KRG egna lokaler helt frikopplade från Iraks ambassad.

Visa på X

🧵 Jag har alltid stått upp för ett självständigt Kurdistan. Inte i hela området där kurder är i majoritet, men definitivt i norra Irak. Det är inte konstigt alls. Området har aldrig varit irakiskt eller arabiskt. Där finns också en assyrisk/kaldeisk befolkning, inte heller den arabisk.

Visa på X

Terrorsekten Hamas är både israelernas och palestiniernas värsta fiende. Deras existens omöjliggör fred och frihet i Palestina. Det går inte att komma runt.

Visa på X

Alla måste klara av att helt utan förbehåll fördöma de vidriga terroristerna i dödskulten Hamas. Gisslan måste släppas villkorslöst och Hamas kan aldrig tillåtas vara en del av Palestinas framtid.

Visa på X

@svitlanaza @ZelenskyyUa Congratulations and welcome to Sweden 🇺🇦🇸🇪

Visa på X

I hope @SwedishPM and @MariaStenergard condemned Chinas aggressions against Taiwan, the genocide in Xinjiang, the occupation of Tibet and the Chinese support of Putins Russia. China, Russia and Iran are the modern day axis of evil. The CCP should be considered a hostile enemy.

Visa på X

Stort tack till alla som var med idag! Måndagsrörelsen kör på som vanligt, varje måndag kl 12 på Norrmalmstorg.

Visa på X

Då är europakvalet igång. En särskild övning med domare som blåser för allt, UEFA ger böter för allt och belgare som lägger sig ner för allt. Lite som Allsvenskan men tre gånger sämre. Men man kan få pengar.

Visa på X

Svårt att ta in att det i tisdags bara fanns EN ambulans tillgänglig i Stockholms innerstad. Det innebar att människor som blev akut sjuka och behövde ambulans, fick beskedet att det inte fanns någon ambulans att skicka. Att just behöva ambulans i en sådan akut situation innebär kamp mot klockan, eftersom att tid avgör liv. Vi har varken pandemi, befinner oss i krig eller är i en annan allvarlig kris. Däremot har vi en fullständigt inkompetent styre i Stockholms regionen, som leds av Sossarna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet, som tillsammans skapat den här fruktansvärda situationen. Det är en katastrof att människors trygghet försvinner om man inte kan lita på att ambulansen kommer när den behövs. Hoppas detta styre röstas bort i nästa års val

Visa på X

Det är ingen lätt uppgift men betydligt mycket mer kan göras än vad som görs nu.

Visa på X

På samma sätt som EU och väst tvingas sysselsätta oss med skuggflottan i Östersjön så måste sekundära sanktioner skärpas och efterlevas mot de företag och stater som förser Ryssland med komponenter till deras krigsmateriel.

Visa på X

Ryssland har inte kapacitet att producera den här sortens vapen utan komponenter från andra länder; det kan vara kinesiskt, amerikanskt eller från annat land. De kommer in i Ryssland från exempelvis Kina, Turkiet eller Iran.

Visa på X

🧵 De ryska drönaranfallen mot Ukraina har ökat kraftigt senaste månaderna. Man strösslar hundratals varje natt över Kyiv, Kharkiv och andra städer. En orsak till detta går att finna inuti de massproducerade drönarna - komponenter från väst.

Visa på X

För Palestinarörelsen har det aldrig handlat om det palestinska folket, utan om att hata och förakta judar, och ifrågasätta statens Israels existens. Läs Fredriks Malms kloka inlägg.

Visa på X

Detta är den så kallade Palestinarörelsen. Den samlar alla som hatar liberalism, alla som hatar västvärlden, folk som hyllar Brödraskapet, Ryssland och Iran. Frågan är bara hur länge svenska myndigheter och media ska se mellan fingrarna på detta.

Visa på X

har jag inte kunnat vistas i delar av min egen stadsdel (Vasastan, Sthlm) på grund av demonstrationer, hotfull, rasistisk och aggressiv stämning. Min mejl och Messenger är full av extrema inlägg och senaste året måste jag gå in personalingångar på riksdagen.

Visa på X

I Uppsala att man genomfört attack mot mig på grund av att jag var ”sionist”. Efter detta fick jag skydd av ansvarig myndighet, tack och lov. Men kontinuerligt sedan dess har den så kallade Palestinarörelsen gång på gång visat att den har noll och intet med demokrati att göra. Senaste åren…

Visa på X

Det var val till EU-parlamentet och jag stod i Folkpartiets valstuga i Uppsala. Plötsligt sprang tre maskerade personer och slängde ägg mot oss. Jag klarade mig. En valarbetare träffades, men han hade suttit i Gulag så han var van. Efteråt skickades pressmeddelande från syndikalister…

Visa på X

Därefter talade jag 2004 på ett möte på Nalen i Sthlm för en insamling till en judisk-arabisk kibbutz i Israel. 80 personer greps utanför som kravallat mot polisen för att stoppa mötet. Min farmor o mormor, båda över 80 år, fick eskort av polishästar från platsen. Nästa gång var 2009:

Visa på X

.. palestiniers situation i grannländerna, aldrig någon diskussion om hur arabiska regimer behandlat dem. Och framför allt våld. Mitt första möte med den så kallade palestinarörelsen var i april 2001. Jag arrangerade ett möte på Norrmalmstorg mot ”antisemitism och islamofobi”. Jag var 23 år gammal. Mötet stormades av maskerade ”Palestinaaktivister” och bla blev en Förintelseöverlevare misshandlad med påk.

Visa på X

🧵Under mina 31 år som politiskt aktiv har jag aldrig sett en Palestinarörelse som engagerat sig för palestinierna. Det har rakt igenom varit en kampanj mot Israel. Noll engagemang för palestinier, deras historia och identitet. Enbart en kamp mot det judiska. Aldrig ett ord om…

Visa på X