Läs ⤵️
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Skrev tidigare på fb. Postar här också: Odenplan är en fantastisk plats i Stockholm och jag råkar bo några hundra meter därifrån. De senaste 18 månaderna kan jag dock inte befinna mig i centrum av min egen stadsdel på helgerna på grund av islamistiska och kommunistiska manifestationer mot Israel. Några exempel. Jag går till Åhléns vid Odenplan och möts av fyra personer som på en meters avstånd vrålar i mitt öra att jag är sionist och mördare. Jag går Odengatan upp från Sveavägen en fredag kväll och tio bilar åker kortege och tutar konstant, viftar med Palestinaflaggor och vrålar i falsett Free Palestine klockar 23.00. Vilka invånare de vill vinna är oklart. Området är inte Khan Younis så att säga. Jag går förbi Odenplan på väg till brädspelsbutiken på Sveavägen och får en megafon och tre aktivister rakt i ansiktet som skriker att jag är folkmördare och sionist. Jag är på torget för att möta en vän och får en aktivist på mig som anklagar mig för att vara jude och verka för vaccinering. När Liberalerna kampanjade i valet till EU-parlamentet 2024 deltog jag inte på en rad aktiviteter på Odenplan på grund av palestinamöten. Då hade Liberalerna polistillstånd för möten, men polisen beviljade möten för Palestina direkt efter och deras aktivister trakasserade våra valarbetare, så för mig och flera andra medlemmar i Liberalerna blev det omöjligt att närvara. Samma sak gäller vid mitt arbete, riksdagen. Jag har i ett års tid tvingats använda andra ingångar på grund av hatiska, islamistiska, aggressiva så kallade demonstranter. Jag har skrivit tidigare på Facebook och X om den så kallade Palestinarörelsen och mina erfarenheter av den. Min enkla slutsats är att Palestinarörelsen i Sverige är våldsbejakande, antisemitisk och islamistisk. Där finns förstås massa folk som inte är det. Men så länge man accepterar antidemokratiska och rasistiska inslag kan man inte komma till någon annan slutsats. Vid en rad manifestationer finns porträtt på ledande svenska politiker som ”demonstranterna” bildligen önskar livet ur. I både Göteborg och Malmö har man nu iranska regimens flaggor på sina manifestationer. I Stockholm har man protesterat utanför synagogan mot minnet av Förintelsens offer. På en rad håll i Sverige har man porträtt på ledare för Hamas och Hizbollah på mötena. Och ofta förekommer flaggor för totalitära regimer som Kuba. Det är helt orimligt att Sverige betraktar dessa protester som ett normalt inslag i ett land med yttrandefrihet. Detta är våldsbejakande aktioner som både riktas mot Israel men också mot Sverige.
Visa på X →En judisk man blir attackerad på öppen gata i Montreal inför sina skräckslagna barn och antisemitismen visar åter sitt vidriga ansikte. Att leva i rädsla och tvingas dölja sin judiska identitet har blivit verklighet för många judar. Kippa, Davidsstjärnan och andra symboler för judendomen bärs allt mer sällan öppet. Men Kanada är inget undantag. Det gäller judar över hela världen. Även i Sverige ser vi samma utveckling. Jag vet, för jag har vänner som inte längre vågar visa offentligt att de är judar. Rädslan har blivit vardag och det är en hemsk utveckling som vi aldrig får acceptera. Vi måste bekämpa antisemitismen med kraft. Oavsett var, när, hur den tar sig i utryck.
Visa på X →Mjällby är sannerligen en värdig kandidat till silvret när Bajen tar guldet.
Visa på X →En kan inte ge Vladolf Putler delar av Ukraina. Lika lite som en mumsbit av Tjeckoslovakien mättade Hitler. Putin drivs av revanschistiska idéer och provoceras av svaghet. Eftergiftspolitik förlänger och eskalerar kriget. Mer vapen till Ukraina är vägen till fred och deeskalering

@CanbackRasmus Jo, fast det är väl två olika frågor egentligen. Den ena handlar om hybridattacker för att skada Europa (Rumänien främst i detta fall), medan det andra handlar om hur AZ är möjliggörare/delaktig i att Ryssland ska kringgå sanktioner och kränga olja/gas?
Visa på X →Här artikel i ämnet: https://kyivindependent.com/romania-suspects-russian-sabotage-behind-azeri-oil-contamination-media-reports/
Visa på X →Igår uppmärksammades i rumänska medier att råolja från Azerbajdzjan kontaminerats med klorider någon gång på vägen till ett raffinaderi (Petrobrazi) i Rumänien. Oljan har transporterats genom Baku-Tbilisi-Ceyhan röret. I Ceyhan i Turkiet upptäcktes detta. Under sommaren har också olja med organiska klorider upptäckts i Italien och Tjeckien. Någonstans mellan Baku och Ceyhan har alltså "någon" injicerat klorider i rörledningen. Vi har under lång tid sett hur Ryssland genomför hybridattacker mot oss, våra grannländer och runt om i Europa. Det är ingen vild gissning att Putin genom attacker mot oljeleveranser på södra rutterna försöker underminera säkerheten generellt och särskilt energisäkerheten för länder som Rumänien. Kloriderna riskerar fräta sönder den rumänska anläggningen och riskerar trigga energikris i Rumänien. Ryssland och Azerbajdzjan har också försämrade relationer sedan två azerbajdzjaner dödats i ryskt häkte och flera ryska medborgare greps i Baku som en följd av detta.
Visa på X →@hyfsatliberal @solnasonen Du dricker för lite aperol spritz!

@hyfsatliberal @solnasonen Åh, åh Vi har längtat så länge men Åh, åh Nu vi är äntligen här så Åh, åh Nu ska alla höra LUF kongressen köra In med buset i bur In med buset i bur In med buset i bur In med buset i bur
Visa på X →Ja. Kinesisk teknologi bör inte få användas inom skyddsobjekt eller i samhällskritisk verksamhet öht.
Visa på X →@lyckosdotter Den här ungdomen kommer ta plats i Socialdemokraternas högsta ledning.
Visa på X →Dagens Nyheter slår på trumman att ”Ryssland överväger eftergifter”. Vem som skämtar mest aprilo här är oavgjort mellan Ryssland och Dagens Nyheter. Ryssland har lurat, duperat och manipulerat omvärlden i åratal kring samtal, avtal och överenskommelser. Det finns ingenting som tyder på en ändrad hållning i Moskva. Man fortsätter attacker mot civila och överfallen på allt vi står för i Sverige.


Att SSU med den nyvalda ordföranden Moska Hassas, vill att Sverige lämnar Nato, mitt under det allvarligaste säkerhetspolitiska läget i Europa sedan andra världskriget, är både oansvarigt och svårbegripligt. För Ryssland är det här naturligtvis ett glädjebesked. Men för Ukraina, som i snart fyra år fört en blodig kamp inte bara för sin egen frihet utan också för vår, är det ett hån. De vet exakt vad det har kostat att stå utanför Nato. Både vad gäller människoliv, frihet, och en framtid som ett demokratiskt och säkert land. Att komma med ett sådant förslag i detta läge, vittnar om en farlig naivitet och avsaknad av verklighetsförankring. Det är ett beslut som hör hemma längst ut på den yttersta vänsterkanten. Inte i ett seriöst ungdomsförbund till Socialdemokraterna.

Utmärkt att regeringen aviserar nytt stödpaket till Ukrainas försvar. Robotar till Patriot, pansarvärn och ammunition, motsvarande 2,7 mdr SEK. 🇸🇪🇺🇦


Nederländerna är först ut att använda den nya mekanismen mellan USA och Nato för att snabbt öka det militära stödet till Ukraina. I grova drag levererar USA och resten av Nato betalar. Det nederländska nya paketet är stöd för 545 milj USD. Mycket bra 🇺🇦 https://united24media.com/latest-news/nato-and-us-unveil-ukraine-defense-plan-with-initial-support-from-the-netherlands-10454?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7ys309UDGcMRIiSOv38HZpK03-Gbu24yGTC92wJfyZ2ng7YF6tvEp6-x2l2Q_aem_MWJTYNLlYGegyy7F9JIm5g
Visa på X →Last night, drones hit the Tatsinskaya railway station in Russia’s Rostov region — a key hub for moving troops, fuel, and equipment to the southern front, including occupied Donbas and Zaporizhzhia. Russia's Defense Ministry claims dozens of drones were shot down in several regions.
Visa på Bluesky →Fantastiskt möte idag med Måndagsrörelsen. En enorm ära att få leda dessa möten varje måndag för att hjälpa Ukraina. Idag talade ordf KDU, ordf LUF, researrangören Christian och Vira som arrangerat Charkiv Pride och Kyiv Pride. Ett tiotal hjälporganisationer på plats och som alltid sjöng Tymur.






Det är djupt motbjudande att bevittna hur länder som Frankrike, som nyligen meddelat att de tänker erkänna en palestinsk stat, i nästa stund uttrycker bestörtning över de barbariska filmklipp som Hamas själva publicerat, där två svårt medtagna israeliska gisslan visas upp från fångenskapen i Gaza. President Macron kallar filmerna för “omänskliga” och ser dem som bevis på Hamas “obotliga grymhet” Ursäkta mig, men förstår Frankrike först nu, vilka barbariska krafter man legitimerar när man erkänner en palestinsk stat under dessa förhållanden? Tror någon på allvar att livet för palestinierna skulle bli bättre under ett fortsatt Hamasstyre, i en erkänd stat? Inga arabländer vill se en palestinsk stat styrd av Hamas. Inte för att de saknar sympati för det palestinska folket, utan för att Hamas utgör ett existentiellt hot inte bara mot staten Israel och det judiska folket, utan mot hela regionens stabilitet. Det går inte nog att understryka det humanitära lidandet i Gaza. De civila där lever under fruktansvärda förhållanden och mer hjälp måste in akut och nu. Men Hamas är inte fri från ansvar för den allvarliga situationen. Denna organisation använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar och slår skoningslöst ner på intern opposition. Vill man på allvar förstå Israel-Palestina konflikten, så måste man orka ta in att Hamas hela existens bygger på konflikt med Israel och att det är en medveten strategi att navigera så långt bort från en fredlig lösning som möjligt som kan leda till en tvåststatslösning i framtiden. För Hamas vet att den dagen palestinier får frihet, så skulle Hamas närvaro i palestinska områden försvagas kraftigt. Därför menar jag att när vissa västländer och toppolitiker, även i Sverige agerar på detta ansvarslösa sätt, så sviker de inte bara det israeliska folket, utan också det palestinska folket. Hamas terrorattack mot Israel 7/0-2023 handlade just om detta, och det är fortsatt deras agenda idag. Tro ingenting annat.
Visa på X →Sluta behandla Kinas angrepp som enskilda säkerhetshändelser. De bedriver en målmedveten kampanj mot det öppna samhället. Både staten och privata företag måste slå tillbaka. Hack back. https://www.expressen.se/debatt/debatt-nar-kina-angriper-maste-vi-sla-tillbaka/
Visa på X →Vad har jag med detta att göra? Har inte sagt ett ord i denna debatt.
Visa på Bluesky →Men nu vill samma länder erkänna Palestina, vilket i praktiken innebär att de vill ge en blank check till Hamas att ta kontroll över området och omsätta bistånd till militär upprustning för nya krig. Så länge västvärlden inte förmår att göra rimliga analyser och värdera sina allierade kommer Mellanöstern fortsatt vara en krigszon och radikalisera nya generationer.
Visa på X →Att en palestinsk stat ska bli en liberal utpost i Mellanöstern eller ett nytt kapitalistiskt Dubai finns inte på kartan. Och framför allt vill inte Palestinarörelsen själva detta, något sådant vore högförräderi mot Mao, Lenin och Nasrallah. När jag som i stort sett ensam svensk politiker tog ställning för ett kurdiskt hemland i folkomröstningen 2017 där nästan 97 procent av invånarna i irakiska Kurdistan röstade JA, så visade Frankrike, Storbritannien och en rad andra länder kalla handen. De sa blankt nej att stödja denna fullt rimliga strävan.
Visa på X →Nu vill en rad regeringar i Väst erkänna Palestina som stat. Men på vilka grunder ska detta ske? Och varför vägrar man kurderna ett sådant erkännande? Det finns ingen kontroll över territorium i Palestina, det finns ingen historisk kontext för en palestinsk stat, det finns ingen demokrati vare sig på Gaza eller Västbanken, och det finns inte heller några som helst indikationer för att en sådan stat ska bli en demokrati. Det finns inte heller någon gemensam tanke om vad staten ska vara eller bygga på; ska det vara en negation på Nakba, ska det vara en bastion för nya krig, ska det vara en konstitutionell demokrati, eller något annat?
Visa på X →Man har en egen politisk kontext, egna militära strukturer, man är långt mer sekulära ock positiva till väst, och man har en ekonomi som enbart knyts till Bagdad på grund av irakiska politikers utpressning av Erbil i ständiga bråk om statsbudgeten. Irakiska Kurdistan befinner sig i ett tvångsäktenskap med Bagdad sedan hundra år tillbaka. Och ingen vinner på detta. Både Irak och Kurdistan förlorar på dessa eviga konflikter.
Visa på X →