Att hindra människor från att ta ett jobb de själva vill ha är skadligt tvång. Det ersätter individens planer med politiska hinder – och gör både människor och samhället fattigare.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Ingen politiker vet vilken lön som är ”rätt”. Ett godtyckligt golv bortser från den dynamiska kunskap som finns i ekonomin och dödar möjligheter innan de ens hinner uppstå.
Visa på X →Även när någon tar ett arbete till lägre lön skapas ett värde i ekonomin. Om staten förbjuder det, går både arbetstagarens livschanser, arbetsgivarens möjligheter och värdet i ekonomin förlorat.
Visa på X →Oerhört efterlängtat besked. Ingen vinner på dessa hissnande höga lönegolv. Alla förlorar.
Visa på X →@britz_johan har helt rätt! Sverige behöver öka tillväxten och då gäller det att underlätta för företagen. Inte öka byråkratin. https://www.dn.se/sverige/ministern-johan-britz-vill-ga-emot-tidoavtalet/
Visa på X →🇺🇦🇪🇺🇩🇪🇫🇷🇮🇹🇫🇮🇬🇧
Visa på X →Detta är mycket bra och nödvändigt. Jag hoppas på fler än Stubb, Macron och Meloni. Bra om många regeringschefer följer med. Stödet är oerhört viktigt både för Ukraina och att USA ska förstå hur allvarligt Europa ser på detta.


Mycket bra besked. Hoppas fler europeiska ledare följer med president Zelenskyj till Vita huset. Vi kommer ju ihåg hur det slutade senast. #SlavaUkraini 🇺🇦
Visa på X →@R_G_Wallenberg Gud vem är den hamasdåren?
Visa på X →Motbjudande att se hur röda mattan rullats ut för den ryska diktatorn Putin på amerikansk mark.
Visa på X →Pinsamt! DN Ledare går på Centerns dimridå. I verkligheten har regeringen gjort flera saker, utökat växastödet, förenklat bygglovsprocessen och höjt taket för FoU-avdraget. Med L blir det enklare för företagare på riktigt, inte bara på pappret som med C. https://www.dn.se/ledare/sverige-har-ett-forenklingsrad-gissa-hur-manga-forslag-som-har-levererats/
Visa på X →De iranska mullornas lagar ska aldrig styra kvinnors liv i Sverige. Ekots granskning visar att kvinnor med bl.a. iransk bakgrund tvingas gå till moskéer för att få sin skilsmässa erkänd i sina gamla hemländer. Det här är inte tradition. Det är ett vidrigt hedersförtryck och ett direkt eko av den islamistiska mullaregimens kvinnofientliga sharialagar, som de bakvägen försöker tvinga på kvinnor i Sverige. Att iranska ambassaden i Sverige dessutom uppmanar kvinnor att genomgå religiösa ritualer för att “få skilja sig” är så pass allvarligt att UD borde kalla upp ambassadören för en rejäl uppläxning och information om svensk jämställdhet och våra värderingar om kvinnors grundmurade rättigheter i Sverige. Punkt.

Vi som är vänner av public service har det inte lätt när de hittar på sånt här dravel. SVT borde vara mer som CNN och mindre som Netflix. https://www.dn.se/kultur/hakan-juholt-i-ny-kandisreality-pa-svt/
Visa på X →Idag bör alla ta en minut av sin dyrbara tid och läsa den här viktiga texten av Daniel Eisenberg, som modigt beskriver hur det är att leva som jude i Sverige år 2025. En tillvaro präglad av rädsla. Av hat. Av tystnaden från omgivningen. Antisemitismen sprids numera öppet på gator, torg och andra offentliga platser, och den gör något med människor. Daniel berättar om hur identiteten förskjuts över en natt. Från att vara granne, vän, kollega, till att bara bli “juden”. Om hur vänner som en gång stod nära nu är tysta, när ord och handlingar hade behövts som mest. Om hur rädslan växer, och frågorna blir obehagligt konkreta: ”Vem skulle stå upp för mig om hatet eskalerade? Vem skulle gömma min familj? Skulle någon ens våga”? Det är inte en text man läser och glömmer. Det är en text som stannar kvar och som borde få oss alla att tänka över vilket Sverige vi vill leva i.

@nypon5 @owenil @kommitten Kurdernas krig var kurdernas krig. Palestiniernas krig är Hamas krig, det är enorm skillnad och går ej att likställa.
Visa på X →@owenil @kommitten Jag förmodar att du gör det eftersom du uppenbart anser det stora problemet är att jag engagerat mig för kurdernas rättigheter.
Visa på X →@owenil @kommitten Jaha, och varför drar du in kurderna i detta? Dom har ingenting att göra med Hamas eller protesterna mot Israel.
Visa på X →Nej, jag ljuger inte. Detta är en realitet runt möten som sker. jag säger inte heller att det är olagligt. Hat och hot är olika saker juridiskt. Men det betyder inte att vi vill ha det så.
Visa på Bluesky →TT:s Owe anser tydligen att det är viktigt att dra in kurderna för att försvara antisemitism. Vi får ta det från basic så även Owe förstår: Att jag engagerar mig för kurdernas rättigheter innebär inte att jag förnekar andras rättigheter, men det betyder inte heller att jag stöder Hamas eller 7 oktober.
Visa på X →Läs ⤵️
Visa på X →Skrev tidigare på fb. Postar här också: Odenplan är en fantastisk plats i Stockholm och jag råkar bo några hundra meter därifrån. De senaste 18 månaderna kan jag dock inte befinna mig i centrum av min egen stadsdel på helgerna på grund av islamistiska och kommunistiska manifestationer mot Israel. Några exempel. Jag går till Åhléns vid Odenplan och möts av fyra personer som på en meters avstånd vrålar i mitt öra att jag är sionist och mördare. Jag går Odengatan upp från Sveavägen en fredag kväll och tio bilar åker kortege och tutar konstant, viftar med Palestinaflaggor och vrålar i falsett Free Palestine klockar 23.00. Vilka invånare de vill vinna är oklart. Området är inte Khan Younis så att säga. Jag går förbi Odenplan på väg till brädspelsbutiken på Sveavägen och får en megafon och tre aktivister rakt i ansiktet som skriker att jag är folkmördare och sionist. Jag är på torget för att möta en vän och får en aktivist på mig som anklagar mig för att vara jude och verka för vaccinering. När Liberalerna kampanjade i valet till EU-parlamentet 2024 deltog jag inte på en rad aktiviteter på Odenplan på grund av palestinamöten. Då hade Liberalerna polistillstånd för möten, men polisen beviljade möten för Palestina direkt efter och deras aktivister trakasserade våra valarbetare, så för mig och flera andra medlemmar i Liberalerna blev det omöjligt att närvara. Samma sak gäller vid mitt arbete, riksdagen. Jag har i ett års tid tvingats använda andra ingångar på grund av hatiska, islamistiska, aggressiva så kallade demonstranter. Jag har skrivit tidigare på Facebook och X om den så kallade Palestinarörelsen och mina erfarenheter av den. Min enkla slutsats är att Palestinarörelsen i Sverige är våldsbejakande, antisemitisk och islamistisk. Där finns förstås massa folk som inte är det. Men så länge man accepterar antidemokratiska och rasistiska inslag kan man inte komma till någon annan slutsats. Vid en rad manifestationer finns porträtt på ledande svenska politiker som ”demonstranterna” bildligen önskar livet ur. I både Göteborg och Malmö har man nu iranska regimens flaggor på sina manifestationer. I Stockholm har man protesterat utanför synagogan mot minnet av Förintelsens offer. På en rad håll i Sverige har man porträtt på ledare för Hamas och Hizbollah på mötena. Och ofta förekommer flaggor för totalitära regimer som Kuba. Det är helt orimligt att Sverige betraktar dessa protester som ett normalt inslag i ett land med yttrandefrihet. Detta är våldsbejakande aktioner som både riktas mot Israel men också mot Sverige.
Visa på X →En judisk man blir attackerad på öppen gata i Montreal inför sina skräckslagna barn och antisemitismen visar åter sitt vidriga ansikte. Att leva i rädsla och tvingas dölja sin judiska identitet har blivit verklighet för många judar. Kippa, Davidsstjärnan och andra symboler för judendomen bärs allt mer sällan öppet. Men Kanada är inget undantag. Det gäller judar över hela världen. Även i Sverige ser vi samma utveckling. Jag vet, för jag har vänner som inte längre vågar visa offentligt att de är judar. Rädslan har blivit vardag och det är en hemsk utveckling som vi aldrig får acceptera. Vi måste bekämpa antisemitismen med kraft. Oavsett var, när, hur den tar sig i utryck.
Visa på X →Mjällby är sannerligen en värdig kandidat till silvret när Bajen tar guldet.
Visa på X →En kan inte ge Vladolf Putler delar av Ukraina. Lika lite som en mumsbit av Tjeckoslovakien mättade Hitler. Putin drivs av revanschistiska idéer och provoceras av svaghet. Eftergiftspolitik förlänger och eskalerar kriget. Mer vapen till Ukraina är vägen till fred och deeskalering
