@owenil Jobbigt Owe, kurder överallt. Sov nu och kulturkriga imorgon.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Uttalar mig till Aftonbladet. Läs Jens intervjun här https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRXA1o/gulan-avci-kritiserar-moska-hassas-kladval-pa-demonstration?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Det får vara nog nu. Först ertappades SSU:s ordförande Moska Hassas med att bära en palestinasjal med islamistiskt budskap, samma symbol som självaste Hamasledaren Yahya Sinwar burit. Men hon är inte ensam. Även S-topparna Emelie Stark, förbundsordförande för HBTQ+ Socialdemokraterna, Sara Kukka Salam, ordförande för Tro och Solidaritet, poserar med samma symbol. Det är ett direkt hot mot judars säkerhet i Sverige. Ska Magdalena Andersson, som också gör anspråk på att bli statsminister efter nästa val, hålla rent hus i sin egen sida av blockpolitiken och i sitt eget parti, då måste hon avkrävas ansvar och sluta tro att det går att bekämpa antisemitismen med ena handen och göda hat med den andra handen. Det är allvar nu!

Gärna, om Finnsiö tycker nazister är värre än mig. Men den dagen tycks dröja.
Visa på Bluesky →Fick idag en författarinbjudan att tala om min bok Naftasyndikat i Dorotea kommun i Västerbotten. Pitchen var suverän: ”Vi räknar med att det kommer 20-22 personer. Glöm inte att det motsvarar ett fullsatt Globen i Stockholms stad om vi utgår från befolkningsunderlaget”. Klart man tackar ja!
Visa på X →Jag skriver i Aftonbladet. Det är ett svar till S som är ute och yrar som vanligt. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RzLq02/fredrik-malm-l-vi-har-inlett-den-storsta-reformagendan-pa-30-ar?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Igår debatterade jag Ottawaavtalet mot miljöpartiets @KlimatJacob. Sverige och friheten måste försvaras. Lyssna gärna. https://www.sverigesradio.se/artikel/debatt-bor-sverige-lamna-ottawafordraget-och-tillata-personminor
Visa på X →@luddenorman07 🫡
Visa på X →80 miljarder i reformutrymme. För att bryta lågkonjunkturen. Få igång tillväxten och ge dig framtidstro.
Visa på X →https://www.svd.se/a/JbzlVb/liberalerna-dags-att-lamna-ottawaavtalet
Visa på X →Friheten är värd att försvara. Att Sverige har förbundit sig att inte använda vissa vapen riskerar att bli en säkerhetsrisk för hela regionen. Därför bör vi ompröva vår inställning till minor, autonoma system och klustervapen. Skriver med @GulanAvci, läs gärna!

I en tid när krig återigen är en realitet i Europa måste Sverige våga ompröva gamla förbud. För att skydda oss och våra allierade måste vår Försvarsmakt ha tillgång till moderna försvarsmedel. Att lämna avtalet handlar om säkerhet och ansvar. Liberalernas svar är tydligt: Dags att lämna Ottawaavtalet. Läs vår debattartikel i SvD: @JoarForssell

Stark insats i Aktuellt av arbetsmarknadsminister @britz_johan tidigare ikväll som tydligt förklarade orsakerna till den höga arbetslösheten och hur Liberalerna och regeringen arbetar för att minska utanförskapet. Fler ska arbeta och färre leva på bidrag. Arbetslinjen innebär krav på motprestation, bättre möjligheter till utbildning, språk och matchning till jobb. Varför? Därför att vi tror på att arbete, ansvar och egen försörjning håller ihop samhället. Men ikväll blev det tydligt att S inte dragit lärdom av den politik de drev i åtta år i regering. Att Ardalan Shakarabi fortsätter att driva på för högre ersättningar och en fördelningspolitik som inte leder till fler jobb kommer inte bara att cementera bidragsberoendet. Det kommer att förstärka utanförskapet och försvaga vår gemensamma välfärd om inte fler arbetar och betalar skatt.
Visa på X →Nu blir det verklighet med en pensionsgas som vi som första parti föreslog. Det är rimligt att pensionsspararna får ta del av bra utveckling av vårt gemensamma pensionskapital. https://www.liberalerna.se/nyheter/infor-en-pensionsgas
Visa på X →Spetsig formulering med ”Stalinistisk organisation och socialdemokratisk politik”. Visst är det så att när Lorena säger ”stalinistisk” så menar hon inte som i det allmänna uttrycket, typ oförlåtlig och hård, utan det organisatoriskt ideologiska typ demokratisk centralism?
Visa på X →Centerpartistisk plakatpolitik med offentligt ställda ultimatum räddar inte klimatet. Bättre vara seriös, sätta sig ned, göra jobbet och uppriktigt försöka nå en bred klimatöverenskommelse. Det tänker i vart fall jag göra i slutförhandlingarna. #miljömålsberedningen @liberalerna
Visa på X →Kina bedriver en aktiv och aggressiv kampanj mot Sverige, EU, västvärlden och vår demokrati. De visar det gång på gång.
Visa på X →@arunjadeva Nej det är man inte. Och särskriv inte nationaldagen. Den 6 juni och vår nation hör ihop.
Visa på X →@Snuggles_78 Trötta svenskar långt till höger. Dessutom är min upplevelse att det ordnas mer och mer aktiviteter 6 juni. Det är inte som i Norge, men firandet växer här år för år. Det var bra att man gjorde 6 juni till helgdag.
Visa på X →Igår gick jag förbi en pro-palestinsk demonstration i höjd med Sveavägen. Från högtalarna ropades slagord som: ”Den som stöttar terrorister är inte vår statsminister.” Stämningen var hård, ganska aggressiv och inte alls inbjudande. Idag, på Ukrainas självständighetsdag, deltog jag själv i ett fackeltåg från Medborgarplatsen till Sergels torg och skillnaden var enorm. Där möttes vi av leenden, applåder och tummen upp från människor längs vägen, och de ukrainska flaggorna vajade stolt i luften. Man kan självklart känna sorg och förskräckelse över situationen i Gaza, men det går att uttrycka det med anständighet, utan att sprida hat eller göda antisemitismen. För mig blev det tydligt att det är skillnad på demonstration och demonstration, och hur man väljer att vinna sympati för sin sak.
Visa på X →Splittringen är bra och nödvändig. För att Nooshi ska kunna bli bostadsminister.
Visa på X →Sthlm idag. Ukrainas självständighetsdag. 🇺🇦🇸🇪
Visa på X →I snart fyra år har det ukrainska folket varje dag försvarat sin självständighet och vägrat låta ondska och diktatur segra. För de vet att om Putin vinner kriget, då hotas inte bara Ukrainas framtid som ett fritt land, utan också Europas säkerhet och våra gemensamma värderingar. Fotot tog jag i kammaren när Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj talade direkt till oss ledamöter – bara en månad efter Rysslands fullskaliga invasion. Jag minns det som om det vore igår. Zelenskyj uttryckte både tacksamhet för Sveriges stöd och en stark vädjan om att vi skulle fortsätta stå vid Ukrainas sida. Det har vi gjort varje dag sedan dess, och vi kommer att fortsätta ända tills den sista ryska soldaten lämnat ukrainsk mark. #SlavaUkraïni 🇺🇦 #Ukrainian 💙💛

Lite rysk historia. Enjoy. https://www.facebook.com/share/p/1CF6wGuNfU/?mibextid=wwXIfr
Visa på X →