Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 589inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

…regeringen. S känner såklart till detta men ser en chans att försöka föra journalister och väljare bakom ljuset. De försöker helt enkelt luras. Alla borde skärpa sig när det gäller att använda verktygen vi har rätt. Och journalister borde ställa kritiska frågor om detta.

Visa på X

Det är vad som hänt här tex. S har velat väcka ett förslag som utskottsinitiativ istället för att använda motionsrätten(trots att motionstiden pågår). Tidöpartierna säger nej inte till innehållet utan till att ens bereda. Regeringspartier bereder frågor ordnat i...🧵

Visa på X

…redan på första steget. Utskottet påbörjar inte ens en beredning. Det innebär att utskottet alltså inte sagt nej till innehållet i förslaget eftersom förslaget alltså inte ens tagits upp.🧵

Visa på X

När ett parti föreslår ett utskottsinitiativ ska utskottet först ta ställning till om initiativet öht ska beredas(beredningskravet gäller även här), därefter bereder utskottet och till sist kan utskottet rösta om innehållet. De flesta förslag till utskottsinitiativ faller… 🧵

Visa på X

Ledamöter har under en period varje höst rätt att lägga motioner, under den allmänna motionstiden. Eftersom akuta situationer kan behöva lösas finns också verktyget utskottsinitiativ. Det är till för att lösa plötsliga saker och inte kan vänta på vanlig hantering 🧵

Visa på X

Partier i opposition använder verktyg som finns i riksdagen och försöker spinna det bäst de kan. Inga konstigheter så långt. Men att politikreportrar gång på gång antingen är för slappa för att genomskåda eller för klicksökande för att ändå släppa fram sånt här är fördummande🧵

Visa på X

@frontmannen Och? Att det finns vänsterextrema judar i yttersta marginalen som stödjer Hamas gör inte att det är mindre sjukt att demonstrera mot lågstadieelever och deras föräldrar. Dessutom accepteras dessa klumpigt vaggade individer av Palestinarörelsen i stort.

Visa på X

@FredrikMalm Fullständigt förkastligt. Ställer sig Vänsterpartiet bakom demonstrationen?

Visa på X

@GulanAvci Helt rätt. Den samlade vänsterns som legitimerat och fortsätter legitimera det här helt otyglade beteendet bär ett stort ansvar.

Visa på X

Dessa barn behöver alltså redan innan polisbeskydd. Jag hittar inte ord för att uttrycka hur totalt tappade de här demonstranterna måste vara för att göra detta. Det finns tusen andra platser att stå på. Detta är en medveten attack på oskyldiga barn. Skämmes!

Visa på X

Magdalena Andersson! När du medverkade i ekots lördagsintervju för några veckor sedan (30/8) så bemödade du dig inte ens att börja eller sluta ditt resonemang om kriget i Gaza, med att ens nämna att Hamas startade detta fruktansvärda krig som skördat så många oskyldiga människoliv på båda sidorna. Du nämnde överhuvudtaget inte Hamas i dina fördömanden. Tvärtom avslutade du intervjun med följande. Jag citerar; ”Antisemitismen har ju också ökat i Sverige efter Israels invasion i Gaza” Att du nu fördömer detta skamlösa agerande från Palestinarörelsen mot judiska barn i Sverige är inte trovärdigt.

Visa på X

Att ställa sig utanför en judisk skola för barn upp till 12 år i Sthlm och demonstrera för Palestina. Det är så sjukt att det går inte ens att kommentera.

Visa på X

@YB_Sodermalm @EkbergMats @polisen_sthlm Vore bra om det blev klargjort om de sökt om tillstånd. Oavsett vad, så är detta bedrövligt agerande.

Visa på X

Vilka anser att det är rimligt att protestera mot Israel utanför en judisk skola i Stockholm? Sedan Hamas barbariska terrorattack för snart två år sedan, har judiska barn i Sverige tvingats växa upp bakom polisavspärrningar och känna oro på väg till och från skolan varje dag. Att deras vardag nu dessutom besudlas av hatdemonstrationer utanför skolportarna är skamligt. Det här handlar inte om solidaritet med Palestina. Den som deltar i sådan s.k. manifestationer bidrar till att underblåsa antisemitism och bör behandlas därefter.

Visa på X

Detta är ju rent vansinne. Kirk blir mördad på ett möte med studenter och Wallström vevar mot KD och SD. Herregud. Ska vi börja relativisera Palme och Lindh också? Den vägen är farlig. Don’t go there.

Visa på X

Idag skulle jag ha ätit lunch med en bekant i Riksdagens matsal. Men igår kväll skrev hon till mig och ställde in. Hon vågade inte komma, för att hon är judinna och sett den aggressivitet som följt Palestinarörelsens demonstrationer vid riksdagens entréer. Att en judinna i Sverige 2025 inte vågar gå in i riksdagen på grund av aggressiva demonstranter är inget annat än en skandal. Det är ett svek mot våra judiska medborgare och ett frontalangrepp på demokratin. Ingen rörelse, oavsett namn eller flagga, ska tillåtas skrämma bort människor från att delta i samhällslivet. När judar känner att de måste gömma sig eller hålla sig borta från demokratins hus, då har samhället visat sin svaghet. Det här måste få ett slut. Demokratin kan inte kompromissas med och antisemitism kan aldrig ursäktas i något sammanhang. Aldrig!!

Visa på X

En riktigt rubbad sak med den terrorvurmande mobben som förföljde ministern häromdagen är att de kallar sig ”folkets demokrati”. En minister eller ledamot är väl definitionen av folkets demokrati. De här tokstollarna måste verkligen bilda sig och bete sig.

Visa på X