Hotell- och restaurangfacket har inte ett enda argument som håller emot att avskaffa matkravet. Jag misstänker att de bara är folkhälsofanatiska sossar som hatar frihet, när regeringen gör populära saker och när människor har roligt.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
”Det kommer kanske inte heller krävas den personaltätheten så som det görs idag.” Med samma logik kan vi lagstifta: alla tåg måste ha restaurangvagn, alla hotell måste servera frukost och att alla ICA-butiker måste ha en vinbar. Jobb måste få växa fram organiskt, inte pga lag
Visa på X →”Arbetar man med mat så är det inte självklart att man ställer sig i servering eller i baren. ” Jesus. Om vill man öppna en bar är det inte säkert att man vill öppna en restaurang!! Men det finns personer som både vill öppna och arbeta i båda.
Visa på X →”Minskade karriärmöjligheter kan också leda till att restaurangsektorn i besöksnäringen bli mindre attraktiv som arbetsplats.” Snälla nån!! Att krogbranschen blir mer diversifierad kommer såklart inte leda till lägre attraktivitet. Tvärtom.
Visa på X →”Möjligen kan detta förslag leda till större vinstandel för företagen men inte nödvändigtvis ge fler arbetstillfällen utan snarare färre.” Det är inte ett problem att krögare gör vinst. Idag går många på knäna. Vi behöver fler uteställen. Både barer och restauranger.
Visa på X →Äntligen slopas Matkravet! Flera av de mest bisarra motargumenten står Hotell- och restaurangfacket för. Alltså håll i er för de är verkligen knasiga https://www.sverigesradio.se/artikel/matkravet-for-barer-kan-slopas-oro-for-farre-jobb
Visa på X →Förra veckan godkände Starmers regering Kinas nya megaambassad i London. ”Ambassaden” är i själva verket ett enormt spionnäste. Nu ska han besöka Beijing och smöra för kommunistpartiet. Extremt farligt. Ökat kinesiskt inflytande och närvaro måste bekämpas. https://www.reuters.com/world/uk/britain-china-revive-golden-era-business-dialogue-during-starmer-visit-2026-01-21/
Visa på X →@ErikPetre @Skogsindustrin Trevligt att ses Erik! Artskyddsersättningen, inte skogsprop. Skogsprop är inte klar än så den kan jag inte uttala mig om.
Visa på X →Mercosuravtalet gick inte igenom i EU parlamentet utan skickades till domstol med risk för lång fördröjning. EU:s konkurrenskraft behöver stärkas, då är frihandel en viktig nyckel för företag och invånare. Anmärkningsvärt att MP:s och V:s ledamöter röstade nej.
Visa på X →Carney och Macron har hållit starka och viktiga tal i Davos. Men om Kanada och Frankrike fortsätter närma sig Kina så klingar deras försvar av en regelbaserad världsordning och demokrati falskt. Det går inte att vara både demokratins försvarare och Xi Jinpings vän samtidigt.
Visa på X →Självklart måste Sverige säga ett tydligt tack men nej tack till Donald Trumps så kallade fredsråd. Under inga omständigheter ska vi bidra till att ge legitimitet åt Vladimir Putin, samtidigt som Ukraina bombas och ukrainare dödas av den ryska krigsmaskinen.
Visa på X →Trump har aldrig varit lämplig för presidentposten. Nu eskalerar galenskapen. Republikanerna borde inte tolerera detta fullständiga kollaps av sitt partis värdighet och värderingar.
Visa på X →2016 var jag och @SMohamsson i USA för att kampanja för Clinton mot Trump. Jag borde rakat bort min konstiga ansiktsbehåringen, vi fick se Obama och vi åt tacos med världens godaste krispiga syrsor. Och vi hade helt klart rätt kandidat.



När arbete lönar sig stärks både välfärd och frihet. Det ska alltid löna sig att ta ett jobb och utbilda sig. Fler i arbete stärker ekonomin och ger mer resurser till skola, vård och omsorg. #jobb #frihet #Liberalerna #svpol @britz_johan https://www.hallandsposten.se/asikter/debatt/nar-arbete-lonar-sig-vaxer-bade-valfarden-och-friheten.c128ce69-db8d-467e-94da-194b01a4c429
Visa på X →Sverige ska vara en kunskapsnation i världsklass. Liberalerna kommer fortsätta prioritera att stärka incitamenten att investera i forskning och utveckling. Det är avgörande för näringslivets konkurrenskraft, men framförallt svensk tillväxt. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2026/01/sou-20261/?mtm_campaign=Statens+offentliga+utredningar&mtm_source=Statens+offentliga+utredningar&mtm_medium=email
Visa på X →Arbetskraftsinvandring är bra och nödvändigt för Sverige. https://www.svd.se/a/2pdXRx/liberalerna-vill-skapa-ny-myndighet-for-arbetskraftsinvandring?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Socialdemokraterna ansluter sig nu i elfte timmen till Tidöregeringens förslag om att dra in medborgarskapet för gängledare med dubbla medborgarskap. Välkommet, men genomskinligt. Efter att först ha försökt stoppa förslaget låtsas S nu som att deras “krav” gjort skillnad. Det stämmer inte. Regeringen har hela tiden säkerställt att lagstiftningen följer konventioner. Sossarnas omsvängning ska snarare ses i ljuset av att förslaget har starkt folkligt stöd. Så enkelt är det. Men frågan är vad som händer vid ett maktskifte, då Magdalena Anderssons kompisar är mot förslaget.
Visa på X →Skämmes! Kina finansierar Rysslands krig mot Ukraina, begår folkmord i Xinjiang, hotar Taiwan och utgör ett direkt hot mot hela den demokratiska världen.
Visa på X →Grattis Bulgarien! Klokt att byta valuta till Euro och bli en del av Europas finansiella kärna. Nu står Sverige utanför tillsammans med Ungern, Polen, Tjeckien och Rumänien av EU länderna. Jag vill hellre tillhöra den andra skaran. https://omni.se/a/j0Bw6q
Visa på X →Kinas megaambassad i London måste stoppas. Hotar inte enbart britter. Lyft det i riksdagen tidigare. https://www.svd.se/a/Bxlb3v/kinas-ambassad-i-london-vacker-ilska
Visa på X →IRGC är en terrororganisation och borde klassats som det för länge sedan. Nu kan det finnas momentum att få med oss andra EU länder för detta och Sverige bör agera kraftfullt för detta.
Visa på X →Italiens utrikesdepartement kallar upp Irans ambassadör. Det bör även UD i Sverige göra, och efter de kraftiga fördömandena skicka hem honom till Iran.
Visa på X →Tredje dagen på Folk och Försvar konferensen i Sälen. Samtalen präglas givetvis av det allvarliga säkerhetspolitiska läget i Europa och behovet av att nu fördjupa Europasamarbetet och öka tempot i upprustningen av vårt militära och civila försvar, samtidigt som vi fortsätter stötta Ukraina militärt, ekonomiskt och politiskt. Samtidigt är min tankar ständigt hos folket i Iran. För nu kommer uppgifter om att minst 12 000 fredliga demonstranter mördats av regimen och dess lakejer under de senaste dygnen. Denna brutalitet mot folket är mycket allvarliga och bör betecknas som massmord. Omvärlden måste nu utan förbehåll ställa sig på folkets sida och regimens brottsliga handlingar måste få konsekvenser. Från svensk sida kan vi börja med att kalla upp Irans ambassadör till UD och ge honom en enkelbiljett tillbaka till Tehran.
Visa på X →Bra också att stoppa exporten av lyxvaror till Ryssland. Det är som UM uttryckte det moraliskt rätt. Samma borde gälla Kina som ockuperar Tibet, begår folkmord i Xinjiang, finansierar Putins krig och agerar aggressivt mot sina grannar inkl Taiwan och Japan.
Visa på X →Bra tal av utrikesministern på Rikskonferensen. Särskilt fokuset på att stärka det europeiska samarbetet och EU som en geopolitisk aktör. Ett nödvändigt steg blir att EU måste kunna bedriva en gemensam utrikespolitik även om inte alla länder är eniga.
Visa på X →