Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Idag besökte jag och ett gäng glada partivänner Unnaryds marknad utanför Hylte. Gott om folk i det fina vädret, och flera nya medlemmar värvades.

Visa på X

Efter en tids reflektion har jag idag meddelat statsministern att jag under morgondagen kommer begära mitt entledigande från posten som arbetsmarknads- och integrationsminister inför kommande regeringsombildning. Detta är ett beslut som har vuxit fram under våren utifrån att det just nu är nomineringstider inför nästa års val, och att jag har landat i att jag inte kommer att kandidera. Därför vill jag ge vår nyvalda partiledare bästa möjlighet att forma sitt lag som helhjärtat kan gå in i valrörelsen med energi och kraft. Jag har befunnit mig i rikspolitiken i över tio år. Nu är det dags att göra något annat i arbetslivet, som också lämnar mer utrymme för min familj, inte minst min åttaåriga son. Jag ser tillbaka på min tid som minister med både glädje och stolthet. Den röda tråden har varit utbildnings- och arbetslinjen. Ett Sverige som är mindre slappt och mindre ängsligt. Som arbetsmarknads- och integrationsminister har jag lagt om politiken för att bekämpa islamismen och bryta utanförskapet. Arbetsmarknadspolitiken handlar åter mer om drivkraft och utbildning, och mindre om bidrag. Under tiden jag var utbildnings- och forskningsminister tog vi fram den största forskningspropositionen i modern tid för att återupprätta Ingenjörslandet Sverige, inrättat en helt ny utbildningsform, Nationell yrkesutbildning, och skapat 130 000 platser på yrkesutbildningar. Avslutningsvis vill jag tacka mina ministerkollegor, medarbetare och alla mina partikollegor. För egen del ser jag fram emot sommarlovet med min familj, ha tid att sparka lite boll med min son och läsa ikapp de böcker som samlats på hög. Självklart kommer jag, precis som Johan Pehrson, dela flygblad och knacka dörr i valrörelsen, men då nere i Lund.

Visa på X

Siarhei Tsikhanоŭski är fri efter fem år i belarusiskt fängelse. Svjatlana har återförenats med sin man. Det är en oerhört glad nyhet för dem och barnen. Och arbetet fortgår framgent för att de övriga hundratals politiska fångarna i Belarus ska friges.

Visa på X

Midsommar - den riktiga nationaldagen 🇸🇪 🌸 🌧️ Först klagar vi på vädret 💃 Sedan dansar vi runt en fallossymbol från 1600-talet 😉 🐟 Äter inlagd fisk med nubbe 🌼 Sätter blommor i håret och får myggbett på benen 🫠 Och dagen efter? Då undrar vi vad som egentligen hände… Men vet ni vad, vi älskar det Ingen midsommar utan lite kaos, stolthet och snapsvisor man inte kan hela texten till. Önskar er en fin midsommarhelg💙💛 #SvenskSommar #Midsommar #GladMidsommar #SvenskTradition

Visa på X

-> Jag är väldigt glad över att finanspolitikerna har använt sig av vårt försvarspolitiska arbetssätt: Att ha så många möten som behövs för att kunna komma överens, och att ge och ta så att alla partier blir rimligt nöjda. Detta ger arbetsro för totalförsvaret.

Visa på Bluesky

Glad nationaldag!! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪 Idag firar vi vårt öppna demokratiska fria Sverige och vår historia från ett av världens fattigaste länder till ett av de rikaste, tack vare öppenhet för världen. Inga fördomsfulla och främlingsfientliga ska ta från oss vårt Sverige! #mittSverige

Visa på X

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord Du tysta, Du glädjerika sköna Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna! Från ett regnigt men vindstilla Göteborg önskar vi er en riktigt Glad Nationaldag! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪

Visa på X

Tänker att Kristersson måste känna lite glädje ändå, raset för M är ju ingen fullständig kollaps, ännu åtminstone… Ska nog kunna sjunka ytterligare med det ledarskap som visas upp. Ta bara oviljan att ta avstånd från MC gängen och sina Landerholmaffär.

Visa på X

Jag är väldigt glad över att Kongoveteranerna Bengt, Rolf och Leif kunde vara med och svara på frågor om sina upplevelser, vad de mötte när de kom hem och betydelsen av att stödja varandra som veteraner. Stort tack för att ni kom till riksdagen!

Visa på Bluesky

Eftersom jag sedan många år tillbaka firar midsommar ett par stenkast norrut längs Ångermanälven var det extra roligt att få komma in och besöka Sandö. Ett stopp i Ådalen och Högs Kusten blir man ju alltid glad av!

Sandöbron, en välvd hög mycket vacker bro
Visa på Bluesky

Utrikesministern borde inte kalla granskningar för påverkansoperationer utan istället glädjas av att vi, till skillnad från Turkiet fortfarande har en oberoende media som kan granska regeringens arbete. blankspot.se/nar-makten-g...

Visa på Bluesky