Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

@BuschEbba Fascinerande Ebba Busch att följa dig. Du är partiledare för ett av Sveriges minsta partier som dessutom varit det länge. Titeln vice statsminister har under alla tidigare regeringar varit protokollär, ingen kände till vem som var vice sm i Löfvens regering. Vad sysslar du med?

Visa på X

@Tomb128032B @sverigesradio Fel, det är bidrag med försäkringsliknande inslag. Hade det varit försäkringar hade det bara finansierats av de potentiella förmånstagarna, avgifterna hade varierat med risk och haft klausuler osv

Visa på X

Hej @sverigesradio! I P1 Morgon kallade programledaren precis ROT-avdraget för bidrag. Det är felaktigt. Ett bidrag kan man i regel få oavsett beskattningsbar inkomst. Istället är det ett (skatte)avdrag, dvs man måste ha en inkomst och får behålla mer av sina egna pengar.

Visa på X

Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna: VILL DU BETALA 1000 KR EXTRA TILL EU? Hur sugen är du på att betala en extra tusenlapp i skatt varje år till Bryssel? Antagligen inte så värst, men det kan ändå bli verklighet om det nya förslaget till EU:s långtidsbudget går igenom. Där föreslås Sveriges årliga avgift till unionen öka med hissnande 11 miljarder kronor, vilket motsvarar drygt 1000 kr för varje invånare i Sverige. Detta är givetvis provocerande, då Sverige redan idag är en stor nettogivare: År efter år betalar vi in mer än dubbelt så mycket som vi får tillbaka. Sverige ska inte betala ännu mer till Brysselfederalister som hela tiden vill ha mer och mer pengar för att bygga en större och större EU-byråkrati. Och det behöver svenska regeringen göra mycket klart för EU kommissionen. Erik Hellsborn (SD) Riksdagsledamot

Visa på X

Vad menar du med det, är det inte mer rimligt att skriva vad det är jag inte förstår? Att orsakerna till att just Sverige har toppar internationellt gällande förmöghetskoncentrationen under dom senaste åren inte främst bygger på att vi har exceptionellt hög produktivitet är väl dom allra flesta överens om. Givetvis finns det sådana exempel också men dessa förklarar inte att vi har starkare koncentration i Sverige än nästan alla andra länder. När X-konton exemplifierar med Kamprad o HM blir det därför missvisande, eftersom dessa byggdes upp under en tid med mycket mer jämlikhet o mycket lägre koncentration. Åsa Hansson o John Hassler som knappast kan betecknas som ”vänster” säger tex om L-utspelet, att ”dubbla miljardärer” inte har nån automatisk koppling till hög produktivitet ”att det är löjligt” o nåt ”regeringen skulle kunna fixa imorgon” Menar du att Sveriges toppnotering gällande förmögenhetskoncentration enbart bygger på nya högproduktiva företag o investeringar? Dom flesta andra menar att detta beror på flera saker, bl.a. perioder av låg ränta, spekulation på fastighetsmarknaden mm. Man skulle kunna utformat ett system som istället gynnar investeringar, ökad konkurrenskraft o uppmuntrar arbete o innovation. Man kan givetvis diskutera för och nackdelar med olika skatter. Men du vill verkar mest vilja skriva nåt på X som dina fans kan gilla.

Visa på X

Som gruppledare i riksdagen sedan 2023 men framförallt i min roll som ordförande för Sverigedemokraternas kvinnoförbund sedan 2019 kan jag konstatera att vi har en mer än väl godkänd tillströmning av kvinnor som vill aktivera sig och delta i det sverigedemokratiska byggandet av Sverige. Jag ser också många kvinnor som varit med på resan och som idag representerar partiet på alla nivåer, inte minst ledande sådana. Allt snack om att vi kvinnor är underrepresenterade eller saknar kompetens provocerar mig och är direkt felaktig. Den bilden stämmer inte. Jag vet mängder med kloka, erfarna kvinnor som bidrar till vårt politiska arbete. I denna grupp ska inte heller våra tjänstemän glömmas bort. Vad som också är värt att nämna är att Sverigedemokraterna har fler kvinnliga företrädare än flera andra partier. Vi har också det tredje största stödet bland kvinnor i olika opinionsundersökningar samt valresultat 2022. Ett faktum är dock att vi som parti är oerhört duktiga på att attrahera män, det gör att vi har en större könsfördelning än andra partier. Det starka stödet är givetvis inget problem utan gör det möjligt för oss att påverka svensk politik och Sveriges riktning. Hade lika många kvinnor tagit del av vår politik så hade vi varit Sveriges största parti. Den dagen kommer, tro mig. Våra motståndare inom politiken och inte minst media förstår ju också den dynamiken,och gör vad de kan för att få vårt parti att framstå som ett dåligt alternativ för kvinnor. För mig är det såklart väldigt konstigt att kvinnor fortfarande väljer att rösta på partier som faktiskt gör vår vardag mer otrygg. Partier som gör det mesta dyrare och där förövaren sätts framför offret. Denna mandatperiod har vi effektivt och framgångsrikt arbetat för att göra landet lite mer rättvist. Mer ordning och reda. Vi har också fokuserat på att underlätta och premiera den som gör rätt för sig framför den som förstör och skapar oreda. Kom igen nu tjejer och kvinnor i detta land. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Inte för min skull utanför dina barn, barnbarn eller föräldrar. 🇸🇪

Visa på X

Det är faktiskt helt orimligt att släcka ner Sveriges landsbygder. Det svarar vi socialdemokrater på SD:s och regeringens infrastrukturplan. Hoppas fler partier inser det.

Visa på X

Du som vill ha fokus på fler vårdplatser, starkare vårdcentraler och kortare vårdköer så att människor får vård i tid - rösta KD den 13 september! @kdriks @sverigesradio

Visa på X

Det är bara 3 av 10 svenskar som litar på att de kan få sjukvård utan långa väntetider, rapporterar Sveriges Radio P4, men de glömmer förklara varför... 🧵

Visa på X

@RuneLjungstrmm1 @Ninnis_tankar @svtnyheter @sverigesradioP1 @sr_ekot @jimmieakesson AI-trams

Visa på X