Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Positivt besked i regeringsfrågan i dag. Sverige behöver en stark majoritetsregering. Och nu faller Socialdemokraternas taktik att avleda debatten till att handla om huruvida Åkesson blir statsminister eller ej. Nu måste sossarna i stället prata om politik. Blir svårt för dem.

Visa på X

Socialdemokraternas pressträff avbryts mitt i sändning. Kanske inte så konstigt eftersom svaren från Magdalena Andersson var minst sagt svårbegripliga. Tur att andra sände vidare.

Visa på X

Balansen är redan rubbad och behöver justeras! "Att tydliggöra en skälighetsbedömning vid renoveringar handlar därför inte om att försvåra nödvändiga investeringar. Det handlar om att säkerställa att människor kan bo kvar efter en renovering och att systemet upplevs som legitimt av dem som berörs." Järrebring och jag i slutreplik i Altinget. Välkommen till Socialdemokraterna. Samhällsbyggare sedan 1889. 🌹 https://www.altinget.se/artikel/slutreplik-balansen-paa-hyresmarknaden-ar-redan-rubbad

Visa på Mastodon

❌ Socialdemokraterna hade 8 år på sig att införa ett språkkrav för personalen i äldreomsorgen, men det gjorde man inte. Det krävdes en borgerlig regering för att ta frågan framåt.

Visa på X

Så enligt Kadir Kasirga (S) ska vi inte ägna oss åt att prata om historien, typ som hur Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet för bara några år sen slog sönder och samman Sverige, utan i stället fokusera på här och nu och framtiden. Om vi bara glömmer bort vad Socialdemokraterna gjorde under åtta år med Sverige blir allting frid och fröjd. Klipp från debatten häromveckan med anledning av Trafikutskottets betänkande 2025/26:TU12 Luftfartsfrågor. Länk till hela debatten: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/luftfartsfragor_hd01tu12/

Visa på X

Socialdemokraternas trollfabriker vill nu sprida bilden av att Public Service skulle vara högervridet (🤣🤣🤣). Vad sägs, kanske de är med på att ge införa en ordentlig bantning av det då?

Visa på X

"Sveriges ledande statligt finansierade samhälls- och debattprogram består alltså till stora delar av att högertyckare som kommenterar en högerregerings förda högerpolitik." Om tillståndet i vår demokrati från Sixten Engqvist och Daniel Suhonen på fackliga tankeinstitutet Katalys. Gör något! Kom med oss i Socialdemokraterna! Tjugo kronor i månaden. Det har du råd att satsa på vårt folkstyre. Länk i min bio. 🌹 https://www.dn.se/debatt/skarpning-svt-det-osar-regimtroget-i-tv-rutan/

Visa på Mastodon

7. Inte nog med att Socialdemokraterna under sin tid vid makten tillsatte sin gamla trotjänare, tidigare partisekreteraren Carin Jämtin (S) som generaldirektör för Sida, hon säkerställde även miljardregn över S-märkta projekt.

Visa på X

@lenahallengren Så efter att vi gått ut med att skatten sänks ytterligare till EU:s miniminivå föreslår ni precis samma sak. Socialdemokraterna är som vanligt sist. Som vanligt fullkomligt opålitliga.

Visa på X

@niklasorrenius @birgittaohlsson Hej Niklas, kommer nu köra liknande reportage om Socialdemokraternas PAO-partners? Jag tänker bland annat på deras långvariga systerparti Fatah som styr Västbanken och inte tillåter abort i annat fall än om kvinnans liv är i fara? Genuin fråga.

Visa på X

@ThomasL08740275 @PontusPersson5 @strandhall @BenjaminDousa Men vad säger detta om Socialdemokraterna? Det är frågan! De är verksamma med PAO-stöd i över 30 länder. Utgår såklart ifrån att samtliga verkar för svensk abortlagstiftning.

Visa på X

@ThomasL08740275 @PontusPersson5 @strandhall @BenjaminDousa Socialdemokraternas systerparti och PAO-partner är helt emot abort. På Västbanken där de styr är det enbart tillåtet om kvinnans liv är i fara.

Visa på X

5. Palmecentret har kunnat söka & få stöd både via CSO-strategin (för civilsamhällesstärkande projekt) & PAO-strategin (partinriktat demokratiarbete, för Socialdemokraterna). Detta har gett en “gräddfil” jämfört med renodlade civilsamhällesorganisationer utan partikoppling.

Visa på X

Med vår nya politik kommer en 18-årig gängkriminell som går beväpnad med pistol på stan att dömas till minst åtta års fängelse.   Under Socialdemokraternas tid vid makten hade han sannolikt inte dömts till fängelse alls. Och även om han hade dömts till fängelse hade han på den tiden kunnat bli frigiven redan efter åtta månader. Vi tolvdubblar alltså straffet för en sådan farlig gängkriminell.

Visa på X

1. Fördelningen av bistånd har länge varit djupt orättvist. Socialdemokraternas stiftelse har till följd av systemet de byggt upp fått mer än övriga stiftelser tillsammans. SD fick inte en krona, fram till att @BenjaminDousa reformerade systemet för att göra det rättvist.

Visa på X

Socialdemokraterna har på ett närmast korrupt sätt använt olika metoder för att med hjälp av makten, tillskansa sig mer makt. De har i många fall institutionaliserat sig i samhället, vilket ger dem rejäla fördelar. Låt oss ta en titt på biståndet. Häng med i tråden! ⬇️ 🧵

Visa på X

Det här är alltså gänget Socialdemokraterna vill förhandla regeringsmakten med. Låt det sjunka in.

Visa på X

Sverigedemokraterna vill fängsla och utvisa samtliga personer med dubbelt medborgarskap som är verksamma i kriminella nätverk. Det handlar om över 3 000 individer och skulle direkt slå ut stora delar av den organiserade brottsligheten i Sverige. Vi vill också införa ett nytt brott kallat ”deltagande i kriminell sammanslutning”. I de mest allvarliga fallen ska det nya brottet kunna leda till livstids fängelse. Den som ingår i ett gäng som begår mord ska kunna dömas till livstid. För att möjliggöra detta krävs en grundlagsändring som gör det möjligt att återkalla svenskt medborgarskap för personer som döms för denna typ av brott. En sådan förändring kräver två omröstningar i riksdagen med ett val emellan. Vi krävde en första omröstning redan under förra mandatperioden men det stoppades av Socialdemokraterna.

Visa på X

@johanssonmorgan Sida har i decennier varit en del av socialdemokraternas partiorganisation där partiet tillsatt sitt partifolk och mjölkat pengar. Det har regeringen nu satt stopp för. Men fortfarande genomsyras myndigheten av S-aktivister på olika positioner.

Visa på X

Idag röstade en majoritet i riksdagen för att höja lönekravet för arbetskraftsinvandring till 90 procent av medianlönen, vilket motsvarar ungefär 33 000 kr. Lagändringarna ska träda i kraft den 1 juni 2026. Andra lagförslag i propositionen Nya regler för arbetskraftsinvandring som riksdagen beslutade om är följande: 📖En bestämmelse som förtydligar att arbetstillstånd får vägras en utlänning om arbetsgivaren är skäligen misstänkt för eller dömd för vissa brott. 📖Den särskilda avgiften för arbetsgivare som anställer illegala migranter fördubblas. 📖Nya straffbestämmelser införs mot exploatering av utländsk arbetskraft och handel med arbetstillstånd. Detta åtgärdar problem som Socialdemokraterna under åtta år inte gjorde någonting åt. Vissa arbetskraftsinvandrare köper sitt arbetstillstånd i Sverige genom att betala arbetsgivaren på olika sätt för att få en anställning eller arbetserbjudande. Dessutom finns det utlänningar som betalar summor upp emot 500 000 kr för ett arbetstillstånd. Man kan i praktiken köpa sig in i Sverige. Det här har fått pågå under lång tid. Det är bra att vi nu äntligen inför lagstiftning för att stoppa fusket kring arbetskraftsinvandring. Jag representerade partiet i kammardebatten. De rödgröna partierna var inte ens överens om vad de ville. Miljöpartiet och Centerpartiet ville till och med att staten inte skulle bestämma något alls. Enligt dem ska kollektivavtal automatiskt leda till uppehållstillstånd, vilket innebär att det är företag och fackförbund som avgör vilka som får uppehållstillstånd. En sådan ordning har aldrig funnits i Sverige. Det vore vansinne att låta staten abdikera från sitt ansvar för migrationen. Socialdemokraterna gav sitt stöd till propositionen, men de försökte samtidigt presentera ett eget förslag, något som de av någon anledning inte genomförde när de själva satt vid makten. Då var det viktigare att inneha statsministerposten. Då ansågs de här problemen inte vara prioriterade. Men från och med den 1 juni 2026 kommer Sverige endast att ta emot högkvalificerad arbetskraft som inte finns att tillgå i Sverige eller EU. De enklare jobben kommer istället gå till de som idag är arbetslösa i Sverige. Det är en rimlig ordning, men tyvärr finns det partier som fortfarande inte förstår det.

Visa på X