Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Noterar Expressens artikel om L-ledamöter som inte deltog i voteringen förra onsdagen. För att stoppa spekulationer, så berodde min frånvaro på möte som krockade och inget annat. Jag står bakom regeringens proposition och hade röstat ja om jag varit på plats. Jag är ingen solospelare. Slut på meddelandet.

Visa på X

Socialdemokraterna säger en sak på hemmaplan och något helt annat i internationella sammanhang. Deras närvaro vid det socialistiska stormötet i Barcelona 17-18 april skvallrar om att deras ”omsvängning” bara är ett spel för gallerierna. Se länk till artikel i kommentarsfältet.

Visa på X

Hirvonen: ”– Nej, vi har inte gjort någon deal. Jag har pratat med många vildar och visste innan omröstningen att Elsa Widding med all sannolikhet skulle stödja vårt förslag.” Det här stämmer ju inte med vad Widding säger i samma artikel. Och hur kunde ETC ha koll på det hela?

Visa på X

Fick en artikel publicerad i Bulletin för några dagar sedan om vad syftet var med att vi bjöd in kronprinsen Reza Pahlavi till riksdagen: ”Själva syftet med besöket har inte varit, som vissa hävdar, att legitimera Pahlavi. Syftet har varit att inleda dialog med en del av Irans demokratiska opposition som redan har stor legitimitet. Det handlar om en legitimitet som förankras i stöd från det iranska folket, men också hos politiker i västvärlden som söker ett seriöst demokratiskt alternativ till den nuvarande regimen i Iran. Det sägs ofta att auktoritära krafter flyttar fram sina positioner, och så fnyser man åt någon som Viktor Orbán. Men frågan är vad som ska göras åt verkliga diktaturer, som den i Iran. Kommer vi i Sverige att stödja demokratiska alternativ till diktaturer i världen, eller kommer vi endast att oroa oss över hur diktaturer flyttar fram sina positioner? Jag förordar att Sverige inleder samtal med demokratiska alternativ, särskilt i diktaturer som inte respekterar svensk suveränitet och bedriver verksamhet för att skada svenska medborgare. Ett demokratiskt Iran skulle gynna Europa, Sverige och hela världen.” Man kan ju fråga alla de som kritiserar besöket vad alternativet är. Ska vi samtala med regimen i Tehran som hotar svenska medborgare och samarbetar med kriminella nätverk i Sverige? Skulle kritikerna då bli nöjda? Ska vi samtala med den del av den iranska oppositionen som är helt irrelevant? Varför skulle man göra det? Vill man på riktigt ha demokrati i Iran då måste man prata med personer som har stödet och legitimiteten att möjliggöra det. Det är inte svårare än så. Man kan inte prata med oppositionsfigurer som är helt okända bland iranier eller saknar legitimitet helt och hållet. Jag förstår inte vad poängen med ett sådant samtal skulle vara. https://bulletin.nu/debatt-sd-darfor-bjod-vi-in-reza-pahlavi-2

Visa på X

Bott *illegalt*. Liten detalj kan någon tycka, viktigt kan nån annan tycka. Om man inte ens nämner det i en längre artikel är man inte journalist.

Visa på X

@NalinBaksi @ExpressenKultur Så många härskartekniker i den artikeln. Riktigt pinsamt.

Visa på X